• 1
  • 2
2023-09-12, 16:12
Medlem
avcs avatar
Som samlare fascineras jag kraftigt av roliga konsolvariationer. Xbox original kom först som tråkig svart låda, sen i den betydligt snyggare Crystal, och på yttre marknader i riktigt porriga variationer, t ex denna småsexigt blåfräna formgivning.

Följde gjorde Xbox 360 som omedelbart blev den snyggaste konsolen genom tiderna. Därefter 360 Slim som ärofyllt och tveklöst tog över den titeln. Även Xbox One var vettig i halvlyxig vit skepnad.

Och så följer sorgebarnen, One S och X. Här gav M$ upp på alla fronter: dödade Windows Mobile och XP, införde Metro, tvingade på oss Windows 10, osv. Men att man skulle börja tillverka såhär fula konsoler kunde inte ens jag föreställa mig. Alla specialbundles utan undantag ser bedrövliga, smutsiga, eller soprumsfärdiga ut

Standardvarianten är så tråkig att förmodligen inte ens Apple kan konkurrera med något lika intetsägande.
"Ovanliga" Scorpio är på pricken likadan förutom text i irriterande, ofullständigt typsnitt på framsidan.
Vita
är ungefär lika tråkig,
De två enda relativt ovanliga men förekommande utgåvorna, Cyberpunk, samt Gears 5, är så fula att det inte finns anledning att investera extra i någon av dem, utöver de redan kroniskt depressionsframkallande originalvarianterna.

Är framtiden becksvart för coola konsoler? Sony har ju aldrig kunnat designa hårdvara, och Nintendo verkar ha gett upp sedan 64:at, som fanns i en drös fläshiga färger och variationer. Idag finns det inte en enda häftig spelkonsol att införskaffa.
Kommer bakåtkompatibiliteten bestå med nya konsoler, så det bästa är att hoppa över One S/X och Series S/X, och vänta några generationer tills konsolerna inte längre ser ut som askkoppar?
Citera
2023-09-12, 16:27
Medlem
Clint Ruins avatar
Jag tycker precis tvärtom, gillar den modernare, återhållsamma designen på de nyare konsolerna.

Vem skulle t ex vilja ha det där blåa akrylplastmonstret synligt i tv-rummet?
Och 360 ser ju för jävlig ut…

Sen fattar jag inte vad du menar med att Sony inte kan designa hårdvara?
Citera
2023-09-12, 16:48
Medlem
Jag kan också sakna konsoler i glada färger. Men. Deras utseende har aldrig varit en faktor för mig.
Citera
2023-09-12, 17:29
Medlem
Sagodjurs avatar
Alla konsoller borde vara vita från början och komma med färgkritor så kan man själv måla dom, eller sätta fast klistermärken eller kanske stoppa in dom i en fuskpäls så det ser ut som ett litet pälsdjur eller något.
Citera
2023-09-12, 17:47
Medlem
fjollciggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clint Ruin

Det gör nog ingen som har sett en första generationens PS3 (i svart pianolack) dvs den snyggaste konsolen någonsin.

PS1 var dock ful som stryk, det kan jag hålla med om, och PS2:an fick inte mycket kärlek (räfflad calzone-kartong?)
Citera
2023-09-12, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fjollcigg
Det gör nog ingen som har sett en första generationens PS3 (i svart pianolack) dvs den snyggaste konsolen någonsin.

PS1 var dock ful som stryk, det kan jag hålla med om, och PS2:an fick inte mycket kärlek (räfflad calzone-kartong?)
PS3 Sliom ser dock ut som en TiVo-box. PS2 Slim diggar jag dock som fan.
Citera
2023-09-12, 18:05
Medlem
fjollciggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten

Slim var najs eftersom den var just slimmad, men skulle du kalla den snygg?
Citera
2023-09-12, 18:08
Medlem
Citat:
Slim var najs eftersom den var just slimmad, men skulle du kalla den snygg?
Om vi menar PS2 så ja, det skulle jag vilja säga. Inte "attraktiv" men "estetiskt tilltalande".
Citera
2023-09-12, 18:22
Medlem
fjollciggs avatar
Citat:
Om vi menar PS2 så ja, det skulle jag vilja säga. Inte "attraktiv" men "estetiskt tilltalande".

Jag kan hålla med om att estetiken är tilltalande på så sätt att den är enkel att matcha med övrig elektronik, vilket är ett stort plus.

Edit: jag misstog mig på hur Slim såg ut. Det är en fin konsol, inget snack om saken!
Senast redigerad av fjollcigg 2023-09-12 kl. 18:25.
Citera
2023-09-12, 19:36
Medlem
Citat:
Jag kan hålla med om att estetiken är tilltalande på så sätt att den är enkel att matcha med övrig elektronik, vilket är ett stort plus.

Edit: jag misstog mig på hur Slim såg ut. Det är en fin konsol, inget snack om saken!
Jag köper ju elektronik för funktionerna. Sen om det finns prylar som dessutom är snygga så är det ju bättre. Men det är som sagt inte en faktor i sig.
Citera
2023-09-12, 21:18
Medlem
avcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clint Ruin
Jag tycker precis tvärtom, gillar den modernare, återhållsamma designen på de nyare konsolerna.

Vem skulle t ex vilja ha det där blåa akrylplastmonstret synligt i tv-rummet?
Och 360 ser ju för jävlig ut…

Ser inte hur en mattsvart kub ens tilltalar antagligen inte ens en begravningsentreprenör? 360 var bokstavligt talat design före funktion, vilket blev orsaken till RRoD-problemen, och var anledningen till att man sedan gick tillbaka till den "klumpigare" designen på Xbone.

360 är aningen daterad vid det här laget, men 360 S är ju skitsnygg. Vill gärna föredra det kurviga original-360't men storleken är emot den.

Citat:
Jag kan också sakna konsoler i glada färger. Men. Deras utseende har aldrig varit en faktor för mig.
Vill man bara ha färg kan man måla konsolen själv, som någon tramsare skrev. Resultatet blir ungefär lika vackert som moderna "entusiasters" slumpmässigt chockfärgade keycaps på deras billiga kinatangentbord. Och detta säljs OEM som "specialutgåvor" idag...

Citat:
Ursprungligen postat av Sagodjur
Alla konsoller borde vara vita från början och komma med färgkritor så kan man själv måla dom, eller sätta fast klistermärken eller kanske stoppa in dom i en fuskpäls så det ser ut som ett litet pälsdjur eller något.
Xbox One X är konsolen för dig:
Microsoft Xbox One X Devil May Cry 5 model 2 Console

Helt klart den fulaste konsol jag sett, NES inkluderad

Citat:

PS3 Fat har samma problem som 360 Fat, storleken. Dessvärre är PS3 ännu större. Lägg där till att den saknar lucka till bluray-släden, illa dold budgetdetalj precis framför ögonen på spelaren. Och så spiderman-typsnittet, nästan arabiskt steril på ett sätt bara en japansk samurajfräsare kan handikappa ner det till. Man kan tro att Toyota tillverkat konsolen.

Samma med PS2's IBM-liknande räfflade skal, stela logga och PS4's också billiga, kantiga brödrost till spelkonsol. PS5 kunde blivit något helt annat, om det inte vore för den är så jäkla plastig. Lite synd, för idén var god.

PSP/Vita var dock alla trevliga och även PS1 Slim förvånansvärt fin för sin tid.

Citat:
PS2 slim är faktiskt inte så tokig. Inte direkt snygg, men absolut inte så man irriterar sig över designen.

Citat:
Jag köper ju elektronik för funktionerna. Sen om det finns prylar som dessutom är snygga så är det ju bättre. Men det är som sagt inte en faktor i sig.
Då är du knappast en samlare eller hårdvaruentusiast. Jag har en N64-samling som förmodligen sträcker sig över 25.000 kr numera, men knappt några spel, utan i princip bara snygga/eftertraktade konsoler (förutom den strykfula Daiei Hawks, vad fan tänkte de liksom). Skulle jag få infallet att någonsin köpa en vanlig charcoal skall den ingå i en mer eller mindre perfekt bundle som är extremt eftertraktad. Skulle aldrig i livet få för mig att köpa ett Series X/S eller PS4/5 pga fler funktioner i konsolen eller grafiskt mer tilltalande spel. Datorn står på skrivbordet och världens bästa spel har redan släppts liksom =)
Senast redigerad av avc 2023-09-12 kl. 21:45.
Citera
2023-09-12, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avc
Då är du knappast en samlare eller hårdvaruentusiast. Jag har en N64-samling som förmodligen sträcker sig över 25.000 kr numera, men knappt några spel, utan i princip bara snygga/eftertraktade konsoler (förutom den strykfula Daiei Hawks, vad fan tänkte de liksom). Skulle jag få infallet att någonsin köpa en vanlig charcoal skall den ingå i en mer eller mindre perfekt bundle som är extremt eftertraktad. Skulle aldrig i livet få för mig att köpa ett Series X/S eller PS4/5 pga fler funktioner i konsolen eller grafiskt mer tilltalande spel. Datorn står på skrivbordet och världens bästa spel har redan släppts liksom =)
Måste man ha samma specifika nisch som du för att man ska få kalla sig hårdvaruentusiast?
Det låter ju på dig som att du är mer intresserade av skalet än innehållet. Gott så, du gör din grej.
Men du är ju inte mer hårdvaruentusiast än mig, som mer tycker att chipen i sig, och andra tekniska lösningar är mer intressanta.

Men du har rätt i att jag inte är någon samlare. Jag blir inte gladare av ett N64 i varje färg, i oöppnad kartong, än av en som har sett bättre dagar men som jag spelar på. Jag önskar att jag kunde finna glädje i att samla, men jag är mer för att använda mina saker än att titta på dom. Men jag förstår ju att det är många som sitter och runkar till sina samlingar och tänker på hur dyr och unik den är.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in