2023-09-15, 11:12
Medlem
Absolutinte800s avatar
Haha - så lustigt TS! De senaste dagarna har jag nästan inte tänkt på något annat än just…. Damm.
Det svävar runt i min lägenhet hela tiden. Inte lite heller! Det sätter sig aldrig? Bara svävar runt…
Har du också spotlights?

Vad gäller asbest så är det oavsett omöjligen asbest vi ser sväva runt då det är så minimalt att det inte syns.
Vet inte hur du fick för dig ens att det var asbest?
För min del har jag åtminstone en orsak till oron - jag gjorde en hemmarenovering i den här lägenheten (inklusive ombyggnation dvs rivning)… Men det jag faktiskt ser sväva runt är åtminstone inte asbest…

Du ska absolut inte tejpa för frånluftsventiler?? Då blir det ännu värre.
Asbest som inte rivs upp är helt ofarligt, du behöver inte oroa dig för ventilationskanalen, såvida du inte mot förmodan slagit sönder något där

Varför har vi båda noterat så mycket damm just nu, så vi får det på hjärnan? Är det årstiden?

Vad kostade din luftrenare? Har letat frenetiskt efter den bästa. Philips verkar i allmänhet inte vinna några priser?
Kanske skippar inköp då efter din erfarenhet om det ändå ska sväva runt damm oavbrutet….
Senast redigerad av Absolutinte800 2023-09-15 kl. 11:16.
Citera
2023-09-15, 11:17
Medlem
TheAlmightyFarfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TimmieStark
Så en bra ventilation ventilerar ut damm från bostaden?

Jag har tyvärr en icke existerande ventilation i lägenheten.

Det finns en köksfläkt som jag sätter på när jag lagar mat.

Det fanns en ventilationskanal på badrummet som jag nu har tejpat igen då jag tror att den är i eternitt. (Men det är den troligtvis inte men jag tar inte chansen)

Annars är det bara små ventilationsluckor ovanför några av fönsterna men dom har jag alltid stängda för dom har svartmögel i sig.
Eller det kommer i alla fall ut en massa svart ”pulver” när jag trycker in hushållspapper där.
Skruvarna är övermålade och utslitna så jag får inte demontera och kolla ordentligt.

Min luftrenare tar dock endel damm.

Så kör jag ordentligt korsdrag 2-3 gånger om dagen och har ett litet fönster på glänt stora delar av dygnet.

Haha hallå är du en sandneger? Öppna upp ventilationen i badrummet! Luft ska ut där du får mögel och dålig luft nu!!

En eternitkanal är skitsamma!!
Citera
2023-09-15, 12:08
Medlem
Korv-Bajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheAlmightyFarfar
Haha hallå är du en sandneger? Öppna upp ventilationen i badrummet! Luft ska ut där du får mögel och dålig luft nu!!

Ja, eternit som sitter där den sitter är normalt inget större problem.
Det är när man gör åverkan på den så att den dammar som det inte är bra.
Och om ventilationen i badrummet inte är helt galen så ska luften i badrummet
UT ur huset, inte in.
https://www.byggahus.se/renovera/ete...t-eller-bevara
Citera
2023-09-15, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Ventilation är till för att du ska få bättre luft och bättre temperatur hemma så att tejpa för dessa är helt jävla fel.
Om nu ventilationskanalen är i asbest så är det ingen fara så länge du inte börjar riva i skiten. Det du hittar i luftuttagen ovanför fönstren är inte svartmögel utan gissningsvis damm och skit som kommit utifrån, du bör ha ett filter i dessa som ska se till att skiten inte kommer in i lägenheten.

Ventilationen är viktig så pratar du med din hyresvärd så ska de kolla upp den ordentligt så allt funkar som det ska och du får en bättre inomhusluft. Tejpar du igen ventilationen är det verkligen risk att du får både mögel och fukt hemma och med det dålig luft och dina barn blir sjuka.

Citat:
Ursprungligen postat av Pyramida
Du har alltså tejpat igen frånluft i badrummet och inluften är stängd. Då får en problem.

Citat:
Ursprungligen postat av TheAlmightyFarfar

Har varit inne i den kanalen med kamera och filmat lite. (En sådan liten kamera som sitter på en flexibel pinne, gjord för trånga utrymmen)

Det ligger en massa avkapade material inne i kanalen som vi inte helt vet vad det är.
Om det är eternit och kanalen är kapad utan ”finish” så kan asbestfibrer slita sig från materialet. Eterniten fransar upp sig liksom.

Ventilationskanalen är bara ca 40 cm lång, den går bara rätt ut genom ytterväggen.
Det är ett typ av grovt galler på enden för att det inte ska blåsa in löv och skit.

Vad är skillnaden på att ha den öppen och att lufta ut ordenligt varje dag och extra mycket efter dusch?

Det är ju inget som suger ut luften.

PS: Jag är vit, 100% svensk. Om det är viktigt.
Citera
2023-09-15, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Absolutinte800
Haha - så lustigt TS! De senaste dagarna har jag nästan inte tänkt på något annat än just…. Damm.
Det svävar runt i min lägenhet hela tiden. Inte lite heller! Det sätter sig aldrig? Bara svävar runt…
Har du också spotlights?

Vad gäller asbest så är det oavsett omöjligen asbest vi ser sväva runt då det är så minimalt att det inte syns.
Vet inte hur du fick för dig ens att det var asbest?
För min del har jag åtminstone en orsak till oron - jag gjorde en hemmarenovering i den här lägenheten (inklusive ombyggnation dvs rivning)… Men det jag faktiskt ser sväva runt är åtminstone inte asbest…

Du ska absolut inte tejpa för frånluftsventiler?? Då blir det ännu värre.
Asbest som inte rivs upp är helt ofarligt, du behöver inte oroa dig för ventilationskanalen, såvida du inte mot förmodan slagit sönder något där

Varför har vi båda noterat så mycket damm just nu, så vi får det på hjärnan? Är det årstiden?

Vad kostade din luftrenare? Har letat frenetiskt efter den bästa. Philips verkar i allmänhet inte vinna några priser?
Kanske skippar inköp då efter din erfarenhet om det ändå ska sväva runt damm oavbrutet….

Hej.

Den kostade 3500kr. Ska klara 98m2 och min lägenhet är på 70.

Den tar damm (ser det på filtret) men långt ifrån allt.

Tack för svaret, skönt att flera har det dammigt.😅
Citera
2023-09-15, 12:35
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Har varit inne i den kanalen med kamera och filmat lite. (En sådan liten kamera som sitter på en flexibel pinne, gjord för trånga utrymmen)

Det ligger en massa avkapade material inne i kanalen som vi inte helt vet vad det är.
Om det är eternit och kanalen är kapad utan ”finish” så kan asbestfibrer slita sig från materialet. Eterniten fransar upp sig liksom.

Ventilationskanalen är bara ca 40 cm lång, den går bara rätt ut genom ytterväggen.
Det är ett typ av grovt galler på enden för att det inte ska blåsa in löv och skit.

Vad är skillnaden på att ha den öppen och att lufta ut ordenligt varje dag och extra mycket efter dusch?

Det är ju inget som suger ut luften.

Du behöver inte vara rädd för asbest så länge du inte är där och förstör.

Har du funderat på varför det finns ventilation? När du andas, svettas, rör dig, nyser, spolar i toaletten, diskar och mycket annat så kommer det ut fukt i luften. Om inte den ventileras ut så kommer den fastna på olika ytor som sen blir fuktskadade och i det långa loppet skapar mögel.

Här kan du läsa om detta.
https://www.boverket.se/sv/byggande/...on-i-bostader/

Det räcker inte att du ventilerar en gång om dagen.

Här kan du läsa mer om hur din lägenhet och du skadas utan ventilation.
https://www.anti-fukt.se/vilka-ar-ef...ation-i-huset/
Citera
2023-09-15, 12:51
Medlem
Citat:
Du behöver inte vara rädd för asbest så länge du inte är där och förstör.

Har du funderat på varför det finns ventilation? När du andas, svettas, rör dig, nyser, spolar i toaletten, diskar och mycket annat så kommer det ut fukt i luften. Om inte den ventileras ut så kommer den fastna på olika ytor som sen blir fuktskadade och i det långa loppet skapar mögel.

Här kan du läsa om detta.
https://www.boverket.se/sv/byggande/...on-i-bostader/

Det räcker inte att du ventilerar en gång om dagen.

Här kan du läsa mer om hur din lägenhet och du skadas utan ventilation.
https://www.anti-fukt.se/vilka-ar-ef...ation-i-huset/

Men om det ändå bara är ett hål ut genom väggen, varför kan jag inte bara ha ett litet fönstrer på glänt?
Det borde ju bli samma sak?
Jag har ett fönster i vardagsrummet som är uppdelat i fyra små fönster och alla fyra kan öppnas.
Jag låter alltid ett av dom stå på glänt. Har knytit fast det på glänt så att det inte blåser upp eller igen.

I ventkanalen på badet så är ju materialet redan förstört, det visade kameran.

När det blåser så blåser det in luft genom den kanalen. Det blåser liksom rätt in.

Om det är asbest i det skadade materialet som ligger i kanalen så kan det blåsa in asbestfibrer i bostaden.
Citera
2023-09-15, 12:55
Medlem
Korv-Bajss avatar
Citat:

Identifierar du dig som man eller kvinna?
Citera
2023-09-15, 13:00
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Men om det ändå bara är ett hål ut genom väggen, varför kan jag inte bara ha ett litet fönstrer på glänt?
Det borde ju bli samma sak?
Jag har ett fönster i vardagsrummet som är uppdelat i fyra små fönster och alla fyra kan öppnas.
Jag låter alltid ett av dom stå på glänt. Har knytit fast det på glänt så att det inte blåser upp eller igen.

I ventkanalen på badet så är ju materialet redan förstört, det visade kameran.

När det blåser så blåser det in luft genom den kanalen. Det blåser liksom rätt in.

Om det är asbest i det skadade materialet som ligger i kanalen så kan det blåsa in asbestfibrer i bostaden.

Jag ger upp. Läste du de sidor jag länkade?
Lycka till med livet och din lägenhet. Säg till när mögelfläckarna börjar dyka upp och du och dina barn suger i er mögelsporer hela dagar.
Citera
2023-09-15, 13:06
Medlem
Citat:
Jag ger upp. Läste du de sidor jag länkade?
Lycka till med livet och din lägenhet. Säg till när mögelfläckarna börjar dyka upp och du och dina barn suger i er mögelsporer hela dagar.

Jag ska läsa dom efter jobbet. Måste försöka att jobba lite också när man ändå är på jobb..

Jag försöker inte att vara jobbig med kan du förklara skillnaden på ett hål i väggen och ett öppet fönster?

Några tips på var man ska leta efter mögel?

Kan man se mögelsporer med blotta ögat?
Citera
2023-09-15, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Korv-Bajs
Identifierar du dig som man eller kvinna?

Man, eller fegis. Vet inte helt..
Citera
2023-09-15, 13:23
Medlem
Citat:
Jag ska läsa dom efter jobbet. Måste försöka att jobba lite också när man ändå är på jobb..

Jag försöker inte att vara jobbig med kan du förklara skillnaden på ett hål i väggen och ett öppet fönster?

Några tips på var man ska leta efter mögel?

Kan man se mögelsporer med blotta ögat?
Om du kan se mögelsporer med blotta ögat har det gått för långt i varje fall.. Men om du vill börja leta så kika efter svarta/gråa/mörka fläckar, t.ex i badrummet. Brukar även komma en ganska speciell doft, och den lär man garanterat inte missa då jag iaf inte vet något annat som luktar som mögel.

Och att tejpa igen ventilationen är nog det sämsta du kan göra, framförallt om du är orolig för mögel.
Din ventilation i badrummet är gjord för att dra UT luften ur din lgh. Beroende på om du har t.ex tilluftsventilation eller om du enbart har tilluftsventiler runt fönster så ska luften komma in där.
Har du fönstret i badrummet på glänt? För luften kan ju inte komma in ovanför ett fönster, ta ett varv runt i lägenheten och sen åka ut genom samma fönster som du då har på glänt. Luften måste ju gå från rum till rum och när du tejpar för ventilation så slutat ju luften röra på sig
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in