Citat:
Om du kan se mögelsporer med blotta ögat har det gått för långt i varje fall.. Men om du vill börja leta så kika efter svarta/gråa/mörka fläckar, t.ex i badrummet. Brukar även komma en ganska speciell doft, och den lär man garanterat inte missa då jag iaf inte vet något annat som luktar som mögel.
Och att tejpa igen ventilationen är nog det sämsta du kan göra, framförallt om du är orolig för mögel.
Din ventilation i badrummet är gjord för att dra UT luften ur din lgh. Beroende på om du har t.ex tilluftsventilation eller om du enbart har tilluftsventiler runt fönster så ska luften komma in där.
Har du fönstret i badrummet på glänt? För luften kan ju inte komma in ovanför ett fönster, ta ett varv runt i lägenheten och sen åka ut genom samma fönster som du då har på glänt. Luften måste ju gå från rum till rum och när du tejpar för ventilation så slutat ju luften röra på sig
Och att tejpa igen ventilationen är nog det sämsta du kan göra, framförallt om du är orolig för mögel.
Din ventilation i badrummet är gjord för att dra UT luften ur din lgh. Beroende på om du har t.ex tilluftsventilation eller om du enbart har tilluftsventiler runt fönster så ska luften komma in där.
Har du fönstret i badrummet på glänt? För luften kan ju inte komma in ovanför ett fönster, ta ett varv runt i lägenheten och sen åka ut genom samma fönster som du då har på glänt. Luften måste ju gå från rum till rum och när du tejpar för ventilation så slutat ju luften röra på sig
Så här är det:
Ventiler ovanför fönster - väldigt gamla och skitiga (går inte att demontera pga dåliga skruvar) https://www.bygghemma.se/reportage-o...fonsterventil/
En ventilationskanal på badrummet som går rätt ut genom ytterväggen.
Man kan se rakt ut om man kikar in mellan gallret.
Ingen fläkt som drar ut luft.
Om det blåser mycket så blåser det rätt in i badrummet.
Om man duschar så går fukten ut där.
Den har jag tejpat. Nu öppnar jag båda fönsterna efter dusch istället. Och låter badrumsdörren stå öppen om ingen är på dass.
Köksfläkt som används vid matlagning.
Jag bor i en gammal villa från 1925 som har delats upp i två lägenheter. Han som äger huset bor 80 mil bort och ger fullständigt fan i allt som heter underhåll och renovering.
Fönsterna (med ventiler) är från 1986 tex…
Skulle det funka om jag har två fönster på glänt? Ett på varje sida av lägenheten?
Så har jag det alltid när jag är hemma, men brukar stänga ett när jag går till jobbet.