Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-09-14, 14:37
Medlem
Newkies avatar
Om det skulle skita sig ordentligt för en och man behöver nödproviant en månad.

Säg att man ska få i sig 2500 kcal på en dag. Jula har chokladbollar för 2 kr st. kaloriinnehållet är sanslöst högt på 500 kcal/100g. Man behöver alltså 500 gram för att uppnå dagsbehovet, eller 16,6 chokladbollar för 33kr och 30 öre.

Ekonomin hamnar på 233 kr i veckan och 933 kr i månaden. Frågan är, skulle man överleva? Vilka åkommor skulle man kunna dra på sig? Får man skörbjugg till exempel?

Bollen, på Julas hemsida

"Teknisk specifikation" (bollens innehållsförteckning)
Citera
2023-09-14, 14:46
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newkie

Säg att man ska få i sig 2500 kcal på en dag. Jula har chokladbollar för 2 kr st. kaloriinnehållet är sanslöst högt på 500 kcal/100g. Man behöver alltså 500 gram för att uppnå dagsbehovet, eller 16,6 chokladbollar för 33kr och 30 öre.

Ekonomin hamnar på 233 kr i veckan och 933 kr i månaden. Frågan är, skulle man överleva? Vilka åkommor skulle man kunna dra på sig? Får man skörbjugg till exempel?

Bollen, på Julas hemsida

En månad är säkerligen inga problem men du kommer fan inte njuta av det efter 20 dagar och 17st nya chokladbollar.
Citera
2023-09-14, 14:49
Medlem
Bara att testa TS jag köpte en 4,5kg toblerone och trykte i mej för länge sedan , lever ännu

men sista tuggorna va rätt eländiga
Citera
2023-09-14, 14:56
Medlem
Citat:

Bollen, på Julas hemsida

Någonstans har du räknat fel. Rent socker innehåller 386,7 kcal/100 g, och det gånger fem blir typ 1 933,5 kcal.

Så räkna om.
Citera
2023-09-14, 14:57
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xxxgirls
Bara att testa TS jag köpte en 4,5kg toblerone och trykte i mej för länge sedan , lever ännu

men sista tuggorna va rätt eländiga

4,5 kg, satan du. Magen måste mått gött ett par dagar sen :P

Lite sugen att testa är man ju. Man kan kanske tänka sig detta som en enkel bantningsmetod också. Ganska lätt att dosera då lite drygt 1,5 boll är 10%. 10 bollar är ungefär 70% av dagligt behov för en man.

Hittar inget ställe där man kan läsa sig till hur länge det tar att få skörbjugg dock. Det skulle ju kunna vara farligt tänker jag.
Citera
2023-09-14, 14:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
En månad är säkerligen inga problem men du kommer fan inte njuta av det efter 20 dagar och 17st nya chokladbollar.

Hur skulle han kunna trötta på det? Man käkar en chockladboll på någon sekund.
Citera
2023-09-14, 14:59
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Någonstans har du räknat fel. Rent socker innehåller 386,7 kcal/100 g, och det gånger fem blir typ 1 933,5 kcal.

Så räkna om.

Siffran är tagen direkt ur julas innehållsförteckning. Inget jag har räknat på.

500kcal/100g
Citera
2023-09-14, 15:00
Medlem
Citat:

Så räkna om.

Chokladbollarna innehåller 28% fett (av bästa sorten; palmolja).
Palmolja innehåller nära 900 kcal/100g, så uträkningen är nog rätt.

Länk till innehållsförteckning:
https://assets.cdn.jula.com/Dmm3BWSV...19790101000000

PS! Jag skulle nog inte prova den dieten. Sämre 'n "Super Size Me".
Citera
2023-09-14, 15:00
Medlem
Citat:

Lite sugen att testa är man ju. Man kan kanske tänka sig detta som en enkel bantningsmetod också. Ganska lätt att dosera då lite drygt 1,5 boll är 10%. 10 bollar är ungefär 70% av dagligt behov för en man.

Hittar inget ställe där man kan läsa sig till hur länge det tar att få skörbjugg dock. Det skulle ju kunna vara farligt tänker jag.
Innan, så titta på siffrorna som inte stämmer. Rör på dig istället, cykla till arbetet, gå till ICA.
Citera
2023-09-14, 15:01
Medlem
Citat:
Siffran är tagen direkt ur julas innehållsförteckning. Inget jag har räknat på.

500kcal/100g
Och du funderar inte alls på om de kan stämma?
Citera
2023-09-14, 15:01
Medlem
Citat:

käkar du c-vitamin tillskott , så får du inte sjöbjugg , finns rör med brustabletter på ica billigt

HAHA toblerone är gott , skulle kunna göra om det , om jag får tag på en med vit choklad
Citera
2023-09-14, 15:02
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Innan, så titta på siffrorna som inte stämmer. Rör på dig istället, vykla till arbetet, gå till ICA.

Det här var dock primärt en ekonomisk idé. Chokladbollsdieten är mer som en bonus feature för dom som vill bli både snygg och rik På Diet mode sparar man ju ännu mer pengar tänker jag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in