Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-09-15, 12:50
  #13
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svitjod88
Sveriges största bidragstagare är inget att fira.

Har knugen gjort nåt vettigt alls under sina 50 år? Nej.

Avskaffa skiten.
Så säger någon som har noll koll.
Citera
2023-09-15, 12:57
  #14
Medlem
Trams av TS. Klart att vi ska behålla vår monarki vilket även en klar majoritet av svenska folket tycker. Grattis till Kungen för långt och troget arbete!
Citera
2023-09-15, 15:05
  #15
Medlem
Agent.Smiths avatar
Till er som vill ha republik. Vem hade ni tänkt ha istället som statschef? Fredrik Reinfeldt? Göran Persson? Gudrun Schyman?

Monarkin fyller sin funktion.
Citera
2023-09-15, 15:22
  #16
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agent.Smith
Till er som vill ha republik. Vem hade ni tänkt ha istället som statschef? Fredrik Reinfeldt? Göran Persson? Gudrun Schyman?

Monarkin fyller sin funktion.
Eh...

Vi ska förstås rösta om vem som är president.

Demokrati vetu...

Jag föreslår att själva presidentvalet sker som i Frankrike i två omgångar och där de två kandidater som får flest röster i första omgången går vidare till andra omgången.
Citera
2023-09-15, 19:23
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Eh...

Vi ska förstås rösta om vem som är president.

Demokrati vetu...

Jag föreslår att själva presidentvalet sker som i Frankrike i två omgångar och där de två kandidater som får flest röster i första omgången går vidare till andra omgången.
Vilka befogenheter ska denna president ha? Ska vi byta ut vår statschef utan makt för att rösta fram EN person med mer makt än alla andra eller ska vi rösta fram en statschef i ett dyrt val när den chefen är utan makt?
Jag själv anser att vi kan ha kvar vårt statsskick där Kung eller Drottning bara är en symbol med ansvar för att vårda och ta hand om vårt kulturarv.

En liten kul grej då du gav dig på Sossarna. Tydligen visade Vänsterkärringen sin respekt till landets statsöverhuvud och deltog i firandet av en historisk händelse.
Firande pågår i flera dagar där en partiledare av heder visar sin respekt för statsskicket den valt att jobba för.
I dag fick jag av en säker källa reda på att SÄPO har jobbat i Vadstena för att säkerställa Statsministerns deltagande i E-types bröllop.
Ska vi kasta skit på en Vänsterkärring som går mot sina principer och ändå hedrar sitt ämbete och låta vår lille, store statsminister som är för statsskicket prioritera E-type? Där har vi ändå en politiker som borde få fan
Citera
2023-09-15, 20:49
  #18
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Nooshi deltog i jubileumsmässan i slottskyrkan tidigare idag.

Galet... ledaren för vänsterpartiet är alltså både smygkristen och smygrojalist.

Lars Ohly hade aldrig deltagit. Jag tror inte Jonas Sjöstedt gjort det heller.

Jag såg också att hon bar kungens jubileumsminnestecken, som ett stort antal personer förlänats dagen till ära. https://phaleristica.com/2023/09/15/...-ar-pa-tronen/

I ett land som nu präglas av så mycket instabilitet, osäkerhet, hot och våld, så är det avgörande med en institution som står för kontinuitet, igenkännande, stabilitet och historia. En konstitutionell monarki skapar och bevarar trygghet i goda som dåliga tider.

Gud bevare Konungen och Fäderneslandet!
Citera
2023-09-15, 20:50
  #19
Avstängd
Quackenbushs avatar
Nej, kungahuset och annan chauvinistisk punschnationalism ska inte firas. Det är otidsenligt och förlegat. Det bästa Karl-Gustaf skulle kunna göra är att abdikera och lägga ner rojalismen så att en mer progressiv framtid kan ta vid. Femtio år har han suttit på den tron som han fick till skänks genom att ha turen att födas in i en viss familj. Det är ovärdigt ett modernt samhälle på samma sätt som slaveri och villkorad rösträtt.
Citera
2023-09-15, 21:10
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Är Jimmie också bjuden på galamiddagen?
Det lär han vara som partiledare. Dessutom är ju SD för monarkin. Men han kanske är upptagen…hade varit kul att se honom i frack!
Citera
2023-09-15, 21:24
  #21
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Eh...

Vi ska förstås rösta om vem som är president.

Demokrati vetu...

Jag föreslår att själva presidentvalet sker som i Frankrike i två omgångar och där de två kandidater som får flest röster i första omgången går vidare till andra omgången.

Vilka alternativ som republikanerna erbjuder brukar vara höljt i dunkel. En del vill ha en folkvald president med därmed betydande legitimitet och politisk makt, sannolikt i ett maktdelningssystem mellan president och riksdag. Andra vill hellre ha ett system ungefär som vi har nu, men istället en mera "diskret" president, möjligen indirekt utsedd ungefär som i Tyskland. Emellertid får vi aldrig se om det finns något enat republikanskt alternativ till den nuvarande välfungerande monarkiska lösningen, eller om det republikanska alternativet mest består av internt kiv och oenighet.

Redan denna osäkerhet talar för att den nuvarande ordningen är att föredra. Vi vet vad vi har, och det är något gott, men vi vet inte vad vi får. De skulle kunna bli något sämre, eller det skulle kunna bli en katastrof.
Citera
2023-09-15, 21:27
  #22
Medlem
Kid-Stardusts avatar
Sjukt sega tal, inte ens Victoria var bra, så tråkigt firande! När börjar festen? Andreas Norlén talar nu. De flesta ser ut att sitta och skruva på sig på stolarna. Alla väntar på skål?
Citera
2023-09-15, 21:45
  #23
Medlem
Awkwardmans avatar
Skulle aldrig rösta för införande av ett kungahus. Men nu är det där, så jag säger grattis kungen. Kanske kommer Estele eller hennes barn välja att avsluta det hela.


Vill någon ha rysningar så lyssna på kungen tsunamital.
Citera
2023-09-15, 21:47
  #24
Medlem
Awkwardmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Är Jimmie också bjuden på galamiddagen?

Han bjöds ju på kungamiddag/lunch härom året så tror det är deras policy ja.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback