Resultat: Är du för aktiv dödshjälp
Ja
79,07%
68 röster
Nej
17,44%
15 röster
Vet ej
3,49%
3 röster
2025-02-08, 23:37
Medlem
JordenIsPlatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajilo
Holland, Kanada, Spanien, Nya Zeeland, Ecuador och Portugal.
Vad är de då? De tillåter aktiv dödshjälp. Spanien, de är ju katoliker.

Spanjorer är jävla hedningar. Varför skulle vi göra samma sak som dessa undermänniskor?

Citat:
Men om läkare i Belgien VILL hjälpa till då? De har en egen vilja, men det verkar inte du ha.

Satanister skall inte få mörda fritt bara för att ni får är för korkade för att förstå bättre. Dom värsta seriemördarna genom alla tider är alla läkare så dom psykopaterna vet vi redan hur dom funkar.
Citera
2025-02-08, 23:46
Medlem
JordenIsPlatts avatar
Citat:
Varför är katoliker hedningar?

För att dom har dödshjälp.
Citera
2025-02-09, 20:15
Medlem
JordenIsPlatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CoffinRock
Är det godhjärtat att tvinga människor att lida? Din respektlösa människa!

Mer godhjärtat än att tvinga folk att mörda ja, det anser jag inte ens att man kan ha en diskussion angående.
Citera
2025-02-09, 20:29
Medlem
JordenIsPlatts avatar
Citat:
Varför ska människor lida? Folk har en egen vilja! Är du Gud?
Vem är du att säga "Du tycker fel, därför ska du anpassa dig till mig."

Flytta till Ryssland, där är dödshjälp totalförbjudet.

Så ta livet av er och sluta vara fega bitches som ska blanda in andra? Ingen kan stoppa någon från självmord och jag påpekar igen att TS ville ha dödshjälp vid 25 år.
Citera
2025-02-09, 21:55
Medlem
JordenIsPlatts avatar
Citat:
Du menar att den som ska utföra dödshjälpen lider under hela processen.

Men om den personen trots det känner att den gör rätt? Du kan inte bestämma vem som ska känna vad. Du är inte Gud.

Ja mördare har alltid funnits på vår jord, låta dom få mörda fritt är dock inte någon som vill, trodde jag.
Citera
2025-02-10, 17:06
Medlem
Naturligtvis borde men erbjuda människor hjälp med att avsluta sina liv på ett ordnat sätt. Det sker i andra länder och borde även vara möjligt i Sverige.
Citera
2025-02-10, 18:24
Medlem
Citat:
Det kommer bli tillåtet. Passiv är redan tillåtet.
Ja det har du faktiskt rätt i. Vi får hoppas att det blir tillåtet med aktiv dödshjälp också.
Citera
2025-02-19, 11:49
Medlem
MAiD - Medical Assistance in Dying (Medicinskt assisterat döende) som jag föredrar att benämna det, diskuteras i en dokumentärserie i fyra delar på svt: https://www.svtplay.se/sista-hjalpen
Citera
2025-04-02, 07:18
Medlem
Jag fattar inte varför man inte har dödshjälp.

Folk borde få kunna bestämma själv om dom vill leva eller inte. Ingen har med det att göra förutom människorna som vill göra det. Jävla staten som ska lägga sig i.

Ska folk behöva ta livet på egen hand, vilket också kommer påverka andra där man ex hoppar framför bilar eller tåg eller ut för en bro eller berg. Det är inte säkert man dör direkt heller. Man vill vill inte leva efter misslyckat försök. Fy fan att behöva se något sådant. Sen när man hoppar framför en bil så är det inte säkert att den som kör, inte också dör. Den kanske kör in ett träd eller något eller i andra bilar.
Citera
2025-04-02, 10:00
Medlem
"Knappt 4 procent av befolkningen i åldern 16 år och äldre svarade 2024 att de har haft suicidtankar under det senaste året. Andelen var lika hög bland kvinnor och män. I den yngsta åldersgruppen (16–29 år) uppgav 8 procent att de haft suicidtankar under året, vilket kan jämföras med 1procent i åldrar över 65 år."

https://www.folkhalsomyndigheten.se/...tik-om-suicid/

är det inte onödigt att så unga som 16-29 år ska avlivas?

vi har ju kostat på deras skolgång
Citera
2025-04-20, 06:53
Moderator
HelgeBuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
"Knappt 4 procent av befolkningen i åldern 16 år och äldre svarade 2024 att de har haft suicidtankar under det senaste året. Andelen var lika hög bland kvinnor och män. I den yngsta åldersgruppen (16–29 år) uppgav 8 procent att de haft suicidtankar under året, vilket kan jämföras med 1procent i åldrar över 65 år."

https://www.folkhalsomyndigheten.se/...tik-om-suicid/

är det inte onödigt att så unga som 16-29 år ska avlivas?

vi har ju kostat på deras skolgång

Jag förstår inte riktigt vad du menar. Skulle de "avlivas" för att de är deprimerade och har självmordstankar?
Det är hemskt onödigt om unga människor dör, oavsett anledning, men om alternativet står mellan att göra det under kontrollerade lugna former med hjälp av medicinskt kunnig personal, efter en lagom lång vänteperiod med psykisk vård (fråga inte mig hur lång den bör vara, kanske ett halvår är rimligt?) eller på ett amatörmässigt sätt som tveklöst kommer traumatisera nära och kära och i värsta fall "oskyldiga" i de fall de ställer sig framför ett tåg eller liknande.... då skulle jag säga att kontrollerade former är ett betydligt bättre sätt att dö på, och det är ett bättre sätt även för andra än den som dör.
Citera
2025-04-20, 08:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Jag förstår inte riktigt vad du menar. Skulle de "avlivas" för att de är deprimerade och har självmordstankar?
Det är hemskt onödigt om unga människor dör, oavsett anledning, men om alternativet står mellan att göra det under kontrollerade lugna former med hjälp av medicinskt kunnig personal, efter en lagom lång vänteperiod med psykisk vård (fråga inte mig hur lång den bör vara, kanske ett halvår är rimligt?) eller på ett amatörmässigt sätt som tveklöst kommer traumatisera nära och kära och i värsta fall "oskyldiga" i de fall de ställer sig framför ett tåg eller liknande.... då skulle jag säga att kontrollerade former är ett betydligt bättre sätt att dö på, och det är ett bättre sätt även för andra än den som dör.

vad jag menar är att den som vill ha dödshjälp, ung eller gammal
kanske inte alltid förstår vad det innebär

att dö för att man mår dåligt är inte den optimala lösningen

men det är klart att om man är obotligt sjuk och har kort tid kvar att leva och plågas av svår värk m,m
då kan det väl finnas fog för att korta av lidandet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in