• 1
  • 2
2023-09-19, 09:34
Medlem
Hej,

Jag har förberett ett tal som jag tänkte att vår statsminister, Ulf Kristersson, kan finna passande att framföra. Detta är en möjlighet för honom att starkt markera sin plats i Sveriges historia. Genom att hålla detta tal med den dignitet och pondus som vi förväntar oss av en ledare av internationell kaliber, kan han verkligen visa sitt engagemang för Sverige.

Mina damer och herrar, mina medborgare i detta stora land,

Vi står idag vid en skiljeväg, där de beslut vi fattar och de vägar vi tar kommer att forma ödet för vårt älskade Sverige. Vi står inför utmaningar som kräver mod och nytänkande, som manar oss att kasta åt sidan skillnader och fördomar, och som påminner oss om de gemensamma värderingar och ideal som förenar oss som en nation.

Hög inflation, en devalverad valuta och skenande räntor är bara symptom på en större sjukdom som drabbar vårt samhälle. En klyfta, en brytning, som blivit större för varje dag – den kulturella skiljelinjen som finns inom våra gränser.

Sverige, en förebild för jämlikhet, där självuttryck blomstrar och där varje individ har en rättmätig plats, har öppnat sina dörrar för över en miljon själar från länder där en individs röst kanske bara är ett viskande, där tradition kan överskugga framsteg. Kulturella skillnaderna mellan den enorma invandring vi haft till Sverige står i diametral skillnad mot den svenska diasporan av värderingar. Men denna öppenhet, som är ett kännetecken för vårt samhälle, har oavsiktligt skapat stadsdelar av missämja och våldsamma gator. Kvällsnyheterna berättar om ännu en skottlossning, ännu ett oskyldigt liv taget, ännu en familj förtvivlad, ännu ett samhälle krossat.

Detta är inte en historia om oss mot dem. Det är en berättelse om vad vi blir när vi misslyckas med att förstå och omfamna våra olikheter. När vi inte kanaliserar potentialen hos varje invandrare, varje medborgare, varje svensk, för att göra detta land till ett hem för alla.

De stora skillnaderna i vår uppfostran och värderingar har på vissa ställen skapat förvirring och på andra ställen konflikt. Men, mina svenska medborgare, vi får inte tappa tron på vår övertygelse att övervinna dessa utmaningar. Det är dags för oss att komma samman, att tala öppet och ärligt om de aktuella frågorna. Vi måste erkänna den klyfta som finns, men ännu viktigare, vi måste arbeta intensivt för att överbrygga den. Det kommer vara tufft. Det kommer vara obekvämt. Men det är just det som är en del av att ta ansvar i tuffa tider.

Till dem som sökt tillflykt i vårt land erbjuder vi inte bara skydd utan ett nytt sätt att leva, rotat i de moraliska värderingar, etik och kulturell rikedom som är typiskt svenskt. Och medan vi respekterar och värdesätter den mångfald av traditioner ni för med er, ber vi er att omfamna våra. Om vårt sätt att leva inte stämmer överens med er, så är världen vidsträckt och varierad, och ni är fria att hitta er väg någon annanstans.

Men till de unga själar som befinner sig vid en skiljeväg, som balanserar på randen till mörkret, lockade av brottets dragningskraft, sträcker vi ut en hand av hopp. Vi kommer att upprätta institutioner i norr, liknande internatskolor, där fokus kommer att ligga på etik, moral och disciplin. Där kommer de att finna vägledning, syfte och en förnyad känsla av samhörighet.

Som er statsminister står jag framför er, tar fullt ansvar för att inleda denna förändring. Om det finns ett arv jag vill lämna efter mig, ett avtryck jag vill göra i historiens böcker, är det detta: att jag stod fast inför motgångar, förenade en splittrad nation och ställde den på en väg av förståelse, acceptans och välstånd.

Låt oss gå framåt, tillsammans, för det Sverige vi känner och älskar, för det Sverige som är ett föredöme för alla, och för de framtida generationer som kommer att kalla detta vackra land sitt hem.

Vad tycker ni? Hur många snaps i betyg får denna?
Delar ni mina åsikter som jag ger uttryck för i texten ovanför?

Diskutera!
Citera
2023-09-19, 09:48
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Bra jobbat! Saknar dock hårdhandskar på slutet, typ:
"Till er som vägrar anpassa er efter Sveriges ursprungsbefolkning (*nej samerna är inte Sveriges ursprungsbefolkning) och vårt sätt att leva så kan jag bara säga - packa väskan för imorgon ska jag personligen sparka ut er! Jag har gett en specialstyrka alla befogenheter att hämta er och de knackar inte på dörren..."
Citera
2023-09-19, 09:51
Avstängd
Herregud.

"Institutioner i norr"

Låter som Olof Palme kommit tillbaka och krängt sig ner i någon elevrådsordförande som hoppas få ta över spillrorna av liberala ungdomsförbundet. Nån som inte vet vad en scooter är.
Citera
2023-09-19, 10:01
Medlem
note-its avatar
Jag tror nog att framtida generationer kommer kalla Sverige för sitt "vackra land och hem".
Det övriga du rapar upp är bara tankar hos en gammal gubbe på Östermalm som vill har kontroll över pöbeln och betala minilöner så att man själv kan frodas och lägga på hög. Det är det enda intrycker jag får av det här talet. Dessutom är det en extremt förlegad text.

Glöm inte, du kan ingenting ta med dig dit du ska...
Citera
2023-09-19, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConvoPost
Herregud.

"Institutioner i norr"

Låter som Olof Palme kommit tillbaka och krängt sig ner i någon elevrådsordförande som hoppas få ta över spillrorna av liberala ungdomsförbundet. Nån som inte vet vad en scooter är.

Citat:
Ursprungligen postat av note-it
Jag tror nog att framtida generationer kommer kalla Sverige för sitt "vackra land och hem".
Det övriga du rapar upp är bara tankar hos en gammal gubbe på Östermalm som vill har kontroll över pöbeln och betala minilöner så att man själv kan frodas och lägga på hög. Det är det enda intrycker jag får av det här talet. Dessutom är det en extremt förlegad text.

Glöm inte, du kan ingenting ta med dig dit du ska...

Tok!
Har ni inte läst böcker på 20 år? Det är ingenting med texten som är gammalt - det är välskriven prosa för en statsman av rang och bred kostym att hålla för sin nation!
Citera
2023-09-19, 10:05
Medlem
note-its avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TreoAxier
Tok!
Har ni inte läst böcker på 20 år? Det är ingenting med texten som är gammalt - det är välskriven prosa för en statsman av rang och bred kostym att hålla för sin nation!
Sicken stolle.
Citera
2023-09-19, 10:08
Avstängd
Citat:
Tok!
Jag håller med om att det är välskriven prosa. Liksom många andra läser jag färre böcker än tidigare, men det är inte språkliga eller retoriska synpunkter jag har på texten. Problemet med den är att den inte får mig att känna någonting annat än lätt irritation över att denna liberalt inriktade punktinsats till "uppmuntran" bryts upp av ett vagt förslag om "Institutioner i norr". Hade varit bättre utan, även om jag inte hade känt någonting alls då.
Citera
2023-09-19, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av note-it
Sicken stolle.

Köp en bok och utbilda din lingvistik. Jag är säkert hälften så gammal som dig och ändå större bokhylla.
Citera
2023-09-19, 10:10
Medlem
Citat:
Jag håller med om att det är välskriven prosa. Liksom många andra läser jag färre böcker än tidigare, men det är inte språkliga eller retoriska synpunkter jag har på texten. Problemet med den är att den inte får mig att känna någonting annat än lätt irritation över att denna liberalt inriktade punktinsats till "uppmuntran" bryts upp av ett vagt förslag om "Institutioner i norr". Hade varit bättre utan, även om jag inte hade känt någonting alls då.

Du kommer aldrig höra en statsminister i Sverige säga det som Flashback vill göra med Sverige förstår du väl. Det här är ett politiskt korrekt tal som förklarar att det finns enorma kulturbarriärer som vänster nlänge förnekat och förenklat:

https://vividmaps.com/the-cultural-map/

Vi måste förändra det och det görs inte av att en ny Hitler ställer sig upp och börjar prata som Rikard Jomshof.
Citera
2023-09-19, 10:10
Medlem
note-its avatar
Citat:
Köp en bok och utbilda din lingvistik. Jag är säkert hälften så gammal som dig och ändå större bokhylla.
Då tycker jag att du ska läsa igenom den en gång till och inte vara ute på forum och störa hederligt folk.
Citera
2023-09-19, 10:17
Medlem
Citat:

Du kommer aldrig höra en statsminister i Sverige säga det som Flashback vill göra med Sverige förstår du väl. Det här är ett politiskt korrekt tal som förklarar att det finns enorma kulturbarriärer som vänster nlänge förnekat och förenklat:

https://vividmaps.com/the-cultural-map/

Vi måste förändra det och det görs inte av att en ny Hitler ställer sig upp och börjar prata som Rikard Jomshof.
Citera
2023-09-19, 10:20
När ska människor inse att våra politiker sålt ut sig själva och Sverige och inte har någon nämnvärd makt över det som sker hädanefter?!

Sluta vara så naiva!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in