• 1
  • 2
2023-09-20, 05:11
Medlem
Hittade inget inlägg om detta men finns det så får "The Controllers" (moderator) slänga.

Sidas budget under 2022 låg på 42 886 miljoner! Jag är låångt ifrån nån höjdare på matte men t.o.m jag vet att det är en jävligt mycket pengar..skattepengar! Därför tycker jag att det är jävligt underligt hur lite man hör om till vem och vart biståndet går!
Av dessa pengar så ska bland annat dessa belopp gå till..
Afrika (ram)=6 770 000 miljoner kr!
Mellanöstern och Nordafrika= 1 070 000 miljoner kr!
Reformsamarbete med Östeuropa, Västra Balkan och Turkiet (ram)=1 715 000 miljoner kr!
Men är inte det just där majoriteten av de länder som hotade Sverige med terrordåd m.m ligger..?? Jo det är det och kan någon då vara snäll och förklara för mig varför i helvete ska vi ge dessa länder ett enda öre i bistånd utan att ens åtminstone kräva att då måste dessa hot mot Sverige upphöra och fördömas omedelbart! Biståndet är ju absolut en fin gest och jag är inte emot den som sådan, även om den borde halveras, men den borde väl vara ett verktyg som man kan använda utifall det skulle behövas!? Är det rimligt att regeringen låter bli att använda det enda ordentliga vapen som vi förfogar över??
Citera
2023-09-20, 05:14
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av AbdullhasMoster
Hittade inget inlägg om detta men finns det så får "The Controllers" (moderator) slänga.

Sidas budget under 2022 låg på 42 886 miljoner! Jag är låångt ifrån nån höjdare på matte men t.o.m jag vet att det är en jävligt mycket pengar..skattepengar! Därför tycker jag att det är jävligt underligt hur lite man hör om till vem och vart biståndet går!
Av dessa pengar så ska bland annat dessa belopp gå till..
Afrika (ram)=6 770 000 miljoner kr!
Mellanöstern och Nordafrika= 1 070 000 miljoner kr!
Reformsamarbete med Östeuropa, Västra Balkan och Turkiet (ram)=1 715 000 miljoner kr!
Men är inte det just där majoriteten av de länder som hotade Sverige med terrordåd m.m ligger..?? Jo det är det och kan någon då vara snäll och förklara för mig varför i helvete ska vi ge dessa länder ett enda öre i bistånd utan att ens åtminstone kräva att då måste dessa hot mot Sverige upphöra och fördömas omedelbart! Biståndet är ju absolut en fin gest och jag är inte emot den som sådan, även om den borde halveras, men den borde väl vara ett verktyg som man kan använda utifall det skulle behövas!? Är det rimligt att regeringen låter bli att använda det enda ordentliga vapen som vi förfogar över??
Kan det ha blivit några 000 för mycket här och var i inlägget?
Citera
2023-09-20, 07:19
Medlem
Är ju inte så mycket pengar om man tänker på att statens totala budgeten är 1.280.000.000.000kr.
Citera
2023-09-20, 07:56
Medlem
PerversPolitikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moderatorhora
Är ju inte så mycket pengar om man tänker på att statens totala budgeten är 1.280.000.000.000kr.

Fast dom pengarna kunde ha gjort rätt mycket bra i Sverige. Det finns ingen anledning att vi ska försörja halva världen.
Citera
2023-09-20, 08:07
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Fast så kan ju ju säga om allt och relatera till en högre siffra.

Bistånd är helt förlegat och naivt. Kanske är det t o m så att biståndet försämrat både för mottagarlandet och biståndsgivarna. Afrika (med sina många länder) hade kanske klarat sig bättre utan västs bistånd.

Vi lägger oss också i andra länders suveränitet genom att supporta motstånd. Varför ska vi lägga oss i deras buissiness? Andra länder handlar man med och deras sk demokratiprocess får ju vara en intern fråga.
Citera
2023-09-20, 08:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PerversPolitiker
Fast dom pengarna kunde ha gjort rätt mycket bra i Sverige. Det finns ingen anledning att vi ska försörja halva världen.

Allt är relativt. Pengar är inte heller lösningen på allt, oavsett mängd pengar krävs det även kompetens. Det är väl det som är bra med svenskt bistånd, att det främst går ut på att skapa infrastruktur för den civila befolkningen. Jag tror på förebyggande arbete och man är väl så illa tvungen att se det som ett nödvändigt ont.
Citera
2023-09-20, 08:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden

Bistånd är helt förlegat och naivt. Kanske är det t o m så att biståndet försämrat både för mottagarlandet och biståndsgivarna. Afrika (med sina många länder) hade kanske klarat sig bättre utan västs bistånd.

Vi lägger oss också i andra länders suveränitet genom att supporta motstånd. Varför ska vi lägga oss i deras buissiness? Andra länder handlar man med och deras sk demokratiprocess får ju vara en intern fråga.

Har du några exempel på u-länder vi ”handlar” med som vi inte utöver det ger bistånd?
Citera
2023-09-20, 08:39
Medlem
PerversPolitikers avatar
Citat:
Allt är relativt. Pengar är inte heller lösningen på allt, oavsett mängd pengar krävs det även kompetens. Det är väl det som är bra med svenskt bistånd, att det främst går ut på att skapa infrastruktur för den civila befolkningen. Jag tror på förebyggande arbete och man är väl så illa tvungen att se det som ett nödvändigt ont.

Jag är en enkel man och anser att vi ska ha det bäst i Sverige med tex inga fattigpensionärer, Lärare, Poliser och Vårdpersonal ska ha grymt betalt. Om det blir pengar över så kan vi hjälpa andra länder. 1% målet är galet i mina ögon.
Citera
2023-09-20, 09:04
Medlem
TheGretaResets avatar
Biståndet har alltid används för sveriges bästa. Biståndet har gått ut på att gynna svensk industri och svenska företag.

Volvo har fått leverera lastbilar, Skanska har fått bygga stora infrastrukturprojekt (som dammar och tunnlar), Saab har fåt leverera vapensystem.

Så gör alla länder, inte bara Sverige.
Senast redigerad av TheGretaReset 2023-09-20 kl. 09:22.
Citera
2023-09-20, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheGretaReset
Biståndet har alltid används för sveriges bästa. Biståndet har gått ut på att gynna svansk industri och svenska företag.

Volvo har fått leverera lastbilar, Skanska har fått bygga stora infrastrukturprojekt (som dammar och tunnlar), Saab har fåt leverera vapensystem.

Så gör alla länder, inte bara Sverige.
Enig med det. Glöm inte alla kurser och konferenser som de svenska u-hjälps arbetare åker på. Det är också pengar, man håller inte konferensen i Afrika, men i Sverige.
Citera
2023-09-20, 09:27
Avstängd
Handlar om skattepengar och varje krona ska de kunna redovisa för. Om de inte kan det så ring snuten så att de attackerar dem med pepparsprej och, om möjligt, skjuter dem i ryggen så att de dör.

Hur mycket plockar alla arbetsskygga mellanhänder på SIDA ur skattekistan?

SIDAS blodsugare: https://www.sida.se/om-sida/organisation/styrelsen
Citera
2023-09-20, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden

Där har du helt och fundamentalt fel. Du skall göra som jag säger, inte som jag själv gör.

Klart att Sverige har rätt att lägga sig i andra länders inre angelägenheter. Vi gillar även det motsatta, när USA, EU, Ryssland, iran mfl lägger sig i våra inre angelägenheter. (de två sista är jag osäker på, men när usa ringer, då ställer vi oss på alla fyra).

Vi, dvs Sverige, vet bättre, nej faktiskt snudd på bäst, om i princip allt, inklusive skola, invandring, energi, hälsovård, geopolitik, privata lånekarusellen, trans, kriminalitet, konsekvensanalys mm.

Libyen, Turkiye, Afghanistan, Irak, Yemen, Syrien, Ryssland, Kina, Taiwan, Nordkorea, Polen, Ungern, Tanzania, Iran, Trumpistan....listan på länder där vi svenskar vet bättre än de själva vet. Och vi är inte rädda för att visa det.
Senast redigerad av Nunjapiznes 2023-09-20 kl. 09:45.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in