Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2023-09-24, 16:04
  #25
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Lantmäteriet handlar inte alls. Fastighetsgränserna förändras inte på något sätt p.g.a. katastrofer.

Ändras gör de ju, på ena eller andra sättet. Men jag gissar att du nu menar att det är rikets gamla koordinater som fortsättningsvis ska gälla.

Men då måste ju alla kartor uppdateras ändå. Vad gränserna passerar genom för geografiska element förändras ju..Och fastighetsägarna måste ju få reda på det nya läget, att nu går inte gränsen längre vid den dikeskanten som förr, utan nu går den vid den vid whiteboarden i någons kontor.
Citera
2023-09-24, 16:21
  #26
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Ändras gör de ju, på ena eller andra sättet. Men jag gissar att du nu menar att det är rikets gamla koordinater som fortsättningsvis ska gälla.

Men då måste ju alla kartor uppdateras ändå. Vad gränserna passerar genom för geografiska element förändras ju..Och fastighetsägarna måste ju få reda på det nya läget, att nu går inte gränsen längre vid den dikeskanten som förr, utan nu går den vid den vid whiteboarden i någons kontor.
Om det går så illa att en hel byggnad flyttas vid en katastrof så lär whiteboarden ligga begravd under rasmassor.

Men ja, du har rätt: koordinaterna är oförändrade.
Citera
2023-09-24, 18:03
  #27
Moderator
Gordon Blixts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Det jag skrev senare, som du svarade på, handlade ju bara om vilka gränsen som ska gälla. Inte om vem som skulle fastställa dessa nya juridiska giltighet.
De gränskoordinater som finns fastställda sedan tidigare förändras inte på grund av ett jordskred.
Citera
2023-09-25, 21:25
  #28
Medlem
Aftonhoran predikar om att finna syndabock..
Jovars…
Stäm staten som via offentlig upphandling köpte sämsta möjliga..
Och så är det tyvärr Alltid !
Citera
2023-09-25, 21:47
  #29
Medlem
Brottet är omrubricerat till miljöbrott.
https://polisen.se/aktuellt/handelse...g-stenungsund/

Kan någon upplysa mig om detta är ”värre” eller ”bättre” för den skyldiga?
Citera
2023-09-25, 22:01
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Ändras gör de ju, på ena eller andra sättet. Men jag gissar att du nu menar att det är rikets gamla koordinater som fortsättningsvis ska gälla.

Men då måste ju alla kartor uppdateras ändå. Vad gränserna passerar genom för geografiska element förändras ju..Och fastighetsägarna måste ju få reda på det nya läget, att nu går inte gränsen längre vid den dikeskanten som förr, utan nu går den vid den vid whiteboarden i någons kontor.

Fastighetsgränserna är enligt koordinater, inte definierade efter något röse eller dike som kan flyttas.
Dikeskanten kanske låg där gränsen gick men det var inte dikesgränsen som gjorde att det var där gränsen gick.

Det är inte ett nytt läge, gränserna är exakt samma, däremot har olika riktlinjer försvunnit.
Lantmäteriet kan behöva komma ut på plats och sätta upp markörer.
Citera
2023-09-25, 23:49
  #31
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tingelingting
Brottet är omrubricerat till miljöbrott.
https://polisen.se/aktuellt/handelse...g-stenungsund/

Kan någon upplysa mig om detta är ”värre” eller ”bättre” för den skyldiga?
Grov allmänfarlig ödeläggelse: 6-18 år, eller livstid.
Miljöbrott: böter eller max 2 års fängelse.
Grovt miljöbrott: 6 månader-6 år.
Citera
2023-09-26, 00:05
  #32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Grov allmänfarlig ödeläggelse: 6-18 år, eller livstid.
Miljöbrott: böter eller max 2 års fängelse.
Grovt miljöbrott: 6 månader-6 år.
Tack. Jag har fattat det som att den ändrade brottsrubriceringen tar höjd för fler spelare än företaget som byggde och schaktade dit massorna - kommunen. Men ett åtal kan fortfarande innehålla allmänfarlig ödeläggelse mot en eller flera individer.
Citera
2024-03-27, 12:01
  #33
Medlem
Nu har tre personer frihetsberövats misstänkta för att ha orsakat raset, kan TV4 Nyheterna avslöja

De tre är misstänkta för grov allmänfarlig vårdslöhet, grovt vållande till kroppsskada och otillåten miljöverksamhet.

https://www.tv4.se/artikel/7K8LIEMGQ...-orsakat-raset
Citera
2024-03-27, 12:12
  #34
Medlem
rejdars avatar
Läser i tidningen att "Tre personer har frihetsberövats misstänkta för att ha orsakat raset på E6 vid Stenungsund, rapporterar TV4."

Vilka är det?

"Personerna kan kopplas till en byggarbetsplats i närheten av motorvägen.

– Det stämmer att tre personer delgivits misstanke om brott i samband med jordskredet den 23 september. De tre är misstänkta för grov allmänfarlig vårdslöhet, grovt vållande till kroppsskada och otillåten miljöverksamhet. Två av dem är gripna och den tredje är hämtad till förhör och inte formellt gripen än, säger chefsåklagare Daniel Veivo Pettersson till tv-kanalen."

Om det passar bättre att spekulera vilka det är i den andra tråden kan jag ta frågan där istället, nyheten stod ju redan här
__________________
Senast redigerad av rejdar 2024-03-27 kl. 12:16.
Citera
2024-03-27, 12:31
  #35
Medlem
diseuses avatar
Det rör sig om Uddevalla tingsrätt, mål: B 950-24 enligt pressmeddelandet.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in