Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-09-25, 23:27
  #1
Medlem
Bokus har just nu annonser där man skyltar med en bok om palmemordet där det hävdas att mordet på Palme var påhittat och att han flydde utomlands.
Jag vill inte hindra någon att skriva en sådan bok, men skall verkligen en stor nätbokhandel skylta med sådan idioti?
Citera
2023-09-25, 23:44
  #2
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av garozzo
Bokus har just nu annonser där man skyltar med en bok om palmemordet där det hävdas att mordet på Palme var påhittat och att han flydde utomlands.
Jag vill inte hindra någon att skriva en sådan bok, men skall verkligen en stor nätbokhandel skylta med sådan idioti?

Ska vet jag inte, men det är okej att de gör det.
Bokhandlarna är företag som marknadsför utifrån vad de tror ger mest utdelning för reklamkostnaderna, och en bok om en "konspirationsteori" kring Palmemordet kan säker sälja bra.

Ska bilhandlare verkligen få göra reklam för extremt miljövidriga bilar?
Ska man få göra reklam för mat och dryck som är allt annat än nyttig?
Ska man få göra reklam för böcker som inte innehåller vedertagna sanningar?

Om vi ska leva i en marknadsekonomi så är svaret ja på ovanstående frågor.

Är reklamen bra för företagen på lång sikt?
Det får framtiden utvisa...
Citera
2023-09-25, 23:51
  #3
Medlem
Citat:
Bokhandlarna är företag som marknadsför utifrån vad de tror ger mest utdelning för reklamkostnaderna, och en bok om en "konspirationsteori" kring Palmemordet kan säker sälja bra.

Ja med tanke på att boken kostar 500kr blir det onekligen en bra affär om den skulle sälja .
Vem faen betalar så mycket .
Citera
2023-09-25, 23:56
  #4
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av garozzo
Ja med tanke på att boken kostar 500kr blir det onekligen en bra affär om den skulle sälja .
Vem faen betalar så mycket .

Det är ingen bok som jag skulle köpa, men Bokus har säkert erfarenhet av vad som säljer, oavsett pris.
De marknadsför därefter.

Med det sagt så har jag ett antal böcker i mina hyllor som kostar långt över 500:- , men ingen om Palmemordet.
Citera
2023-09-26, 00:09
  #5
Avstängd
Talking-Donkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av garozzo
Bokus har just nu annonser där man skyltar med en bok om palmemordet där det hävdas att mordet på Palme var påhittat och att han flydde utomlands.
Jag vill inte hindra någon att skriva en sådan bok, men skall verkligen en stor nätbokhandel skylta med sådan idioti?
Men Leif gw person skrev ju också en liknande bok.
Den där poliser ska vara mördarna.
Citera
2023-09-26, 00:22
  #6
Medlem
Glostrups avatar
Menar du att bokhandlare inte heller skulle göra reklam för en kontrafaktisk bok som Attentatet i Pålsjö skog? Eller andra böcker som handlar om påhittade saker? Vem ska bestämma vilka böcker en bokhandel ska få marknadsföra?

Det är ju detta som är tjusningen med en liberal marknadsekonomi; företag får göra reklam, och vi konsumenter kan fritt välja om vi vill köpa sakerna som marknadsförs. Köp inte boken om du inte gillar konceptet, kolla inte på reklamen om du inte är intresserad av den. Så enkelt är det.
Citera
2023-09-26, 03:36
  #7
Medlem
Falukorvsrulladers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Menar du att bokhandlare inte heller skulle göra reklam för en kontrafaktisk bok som Attentatet i Pålsjö skog? Eller andra böcker som handlar om påhittade saker? Vem ska bestämma vilka böcker en bokhandel ska få marknadsföra?

Det är ju detta som är tjusningen med en liberal marknadsekonomi; företag får göra reklam, och vi konsumenter kan fritt välja om vi vill köpa sakerna som marknadsförs. Köp inte boken om du inte gillar konceptet, kolla inte på reklamen om du inte är intresserad av den. Så enkelt är det.
Ord och inga visor, finns viss risk att TS känner sig krängt nu,
Vilket jävla stolpskott, förbjud alla andras åsikter...
Citera
2023-09-26, 03:50
  #8
Avstängd
Dom har inte boken i lager. Om någon skulle råka beställa den så skickar dom efter ett ex från författaren. Sedan skickar dom den vidare till beställaren. Lätta pengar och - antar jag - lagligt.
Citera
2023-09-26, 06:21
  #9
Medlem
Det här är boken som det talas om:

https://www.bokus.com/bok/9789175271...rdet-pa-palme/

Börja med att bemöta de fakta som tas upp istället för att kasta dig med ord som idioti. Det var kort efter att den där boken gavs ut som Palme-utredningen lades ned.

https://youtu.be/Nel1BRv3wO4?si=Ef5avF_8cBtkHqfs

Att man hittar intakta pistolkulor som borde landat nere på kulturhuset någonstans ovanpå en snöhög etc etc etc visar ju på att något inte stämmer. Köper man det får man nog gott ta på sig idiot-hatten själv.
Citera
2023-09-26, 06:40
  #10
Avstängd
Boken är bra och ställer relevanta frågor.
Citera
2023-09-26, 07:57
  #11
Medlem
Citat:
Dom har inte boken i lager. Om någon skulle råka beställa den så skickar dom efter ett ex från författaren. Sedan skickar dom den vidare till beställaren. Lätta pengar och - antar jag - lagligt.

Jag har inte påstått att det skulle vara olagligt.
Och som jag skrev i trådstarten, om någon vill skriva en sådan bok får han väl göra det.

Jag undrar bara om det är så lyckat för bokus att göra så mycket reklam för en sådan bok.
Det handlar trots allt om en teori som är väldigt långt från de andra privatspanarteorierna.
Jag menar Leif GW:s polisspår är ju möjligt fast kanske inte så troligt.
Men alltså , att det inte var något mord, någon måtta får det vara.
__________________
Senast redigerad av garozzo 2023-09-26 kl. 08:17.
Citera
2023-09-26, 08:24
  #12
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av garozzo
Jag har inte påstått att det skulle vara olagligt.
Och som jag skrev i trådstarten, om någon vill skriva en sådan bok får han väl göra det.

Jag undrar bara om det är så lyckat för bokus att göra så mycket reklam för en sådan bok.
Det handlar trots allt om en teori som är väldigt långt från de andra privatspanarteorierna.
Jag menar Leif GW:s polisspår är ju möjligt fast kanske inte så troligt.
Men alltså , att det inte var något mord, någon måtta får det vara.
Rättsläkaren som undersökte kroppen sa ju typ "Detta är inte Palme".
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback