Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-09-27, 14:44
Medlem
Jordgubbes avatar
Det är lite lustigt att de billiga klockorna är de som går exakt medan klockor för en halv miljon kan gå en halv minut fel i månaden. Charmigt att sistnämnda riktiga klockor har mekanik, och då skall man inte klaga på den saken. Fast vad är egentligen rimligt, normalt, eller på fel sida om okej? Hur exakt går din klocka? Och är du nöjd med det.

1. Hur många sekunder fel per månad går den
2. Vad är den för typ av klocka (mekanisk, automatisk, quartz)
3. Hur används den (tex om mest stilla, kraftiga rörelser, eller mycket magnetfält)
Senast redigerad av Jordgubbe 2023-09-27 kl. 15:08.
Citera
2023-09-27, 15:03
Medlem
Casio F-91W

Som jag använder när jag lagt bort/stängt av mobilen.

1 Ställer om den 2 ggr/året, p.g.a sommar/vinter-tid, då är den exakt i.a.f
2 Quartz
3 Har den alltid i fickan, så lugna rörelser då.

Mycket nöjd. Kostade 200 spänn och håller i tio år.
Citera
2023-09-27, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Det är en lite lustigt att de billiga klockorna är de som går exakt medan klockor för en halv miljon kan gå en halv minut fel i månaden. Charmigt att sistnämnda riktiga klockor har mekanik, och då skall man inte klaga på den saken. Fast vad är egentligen rimligt, normalt, eller på fel sida om okej? Hur exakt går din klocka? Och är du nöjd med det.

Inga förhoppningsvis.
Apple Watch Ultra.
3. Hur används den (tex om mest stilla, kraftiga rörelser, eller mycket magnetfält)
Den mäter hälsovärden när jag sover och delger mig tid och lite notiser.
Citera
2023-09-27, 15:05
Medlem
Farbaute666s avatar
Citat:
Det är en lite lustigt att de billiga klockorna är de som går exakt medan klockor för en halv miljon kan gå en halv minut fel i månaden. Charmigt att sistnämnda riktiga klockor har mekanik, och då skall man inte klaga på den saken. Fast vad är egentligen rimligt, normalt, eller på fel sida om okej? Hur exakt går din klocka? Och är du nöjd med det.

Jag kan kolla upp det, har inte gjort det på ett tag. Min klocka är en Rolex Datejust Oysterquartz, även kallad "världens mest överarbetade quartsur. Den kräver ju sin skötsel och det är inte alltid så billigt, men jag har haft den sedan 1990 och den fungerar bra. Numera använder jag den mer sällan, men tidigare så hade jag den dygnet runt, i dusch, hav och allt.
Citera
2023-09-27, 15:07
Medlem
NyaHenriksss avatar
Ca +35 sekunder i månaden
Automatverk
Normal användning
Citera
2023-09-27, 15:14
Medlem
Casio lineage, ett analogt ur med soluppladning, men har också alarm och count down timer, går typ aldrig fel, något med radioförbindelse. Alltid på, även i gym och dush och när jag sover.

Stabil så in i helvete, en riktig arbetshäst.
Senast redigerad av Saftxbulle 2023-09-27 kl. 15:24.
Citera
2023-09-27, 15:18
Medlem
Mr.Wolfs avatar
Både Omegan och min Hamilton drar sig ca 1 sek/dygn, automatklockor.
Rolexen drar sig 4-6 sek/ dygn
Citera
2023-09-27, 15:19
Bannlyst
Citat:

Hade ingen aning om att vissa släpar lite.

1. Ingenting som jag har märkt under mina ca 10 år med den i alla fall.
2. Tissot mekanisk (powermatic 80 om det spelar in).
3. Hela tiden på jobbet. Enda gången den är loss är när jag är hemma eller springer. Får sällan skruva upp den, det är om jag har varit hemma en hel helg.

Kan inte så mycket om klockor men jag har ett lowkey-intresse för klockor men jag är inte intresserad av parfymklockor eller vräkiga dyrgripar. Utan mer affektionsvärde, historier osv.
Citera
2023-09-27, 15:36
Medlem
En JLC Reverso automat som jag ärvt. Går helt rätt verkar det som, men jag byter eller är utan helt så då får jag ställa om den. Å en Corum Admiral som jag inte märker om den drar sig.
Å en batteridriven Rolexkopia som går perfekt
Citera
2023-09-27, 15:40
Medlem
daskapitans avatar
Har en Lidl klocka. Den är alldeles enastående och även om jag har haft den i många år och bytat batterier i den vid flera tillfällen så håller den tiden nästan exakt.
Den ökar med 15 sekunder i månaden. Den visar datum och har roterande boettring som jag faktiskt använder ibland.
Den kom med två armband, det ena i gummi och det andra i rostfritt. Fortfarande helt ok, dock har den förnicklade boetten börjat bli lite sliten och metallen under börjar lysa igenom. Inte en repa i glaset.
Tror att jag gav 120:- när det begav sig, ca 10 år sedan.
Citera
2023-09-27, 16:21
Medlem
pn222jws avatar
Har en fin schweizisk som jag inte använder - sen en digital solar-lithium...en tjej (arbetskamrat) sa för många år sen att hon uppfattade analoga herr klockor som lite "fjolliga" - hon diggade digitala grabbar.
Citera
2023-09-27, 17:11
Medlem
Jordgubbes avatar
Kom igen nu, frågan var hur noggranna olika typer av klockor är, inte "det har jag aldrig tänkt på" eller "jag gillar min klocka".
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in