• 1
  • 2
2023-10-06, 11:07
Medlem
Pillenfilles avatar
En miniserie i 9 delar om psykologisk manipulation frn svt om Nora som bor i en lgenhet tillsammans med sin tjejkompis Sara och bg/dragkompisen Charlie. P en fest trffar hon Simon, som hon blir jttekr i och inleder ett frhllande med. Till en brjan s funkar allt bra, men med tiden och framfrallt nr Nora flyttar in hos honom, s brjar en mrkare sida av Simon att manifestera sig. Nora befinner sig d i ett destruktivt frhllande som hon inte vet hur hon ska tas sig ur.

Jag tycker att serien gr frn att vara cringe, sen ver till att bli obehaglig.

Ngon som har kollat? Vad tycker ni?

De slpper tre avsnitt i taget. De tre frsta frra fredagen, tre nya idag, sen de tre resterande nsta fredag.

Gr att se hr: https://www.svtplay.se/gaslight
Citera
2023-10-06, 11:33
Medlem
SnutteFia03s avatar
Sett de frsta tre avsnitten och ska se de nya idag tnkte jag.

Vet inte om det r meningen, men jag kan hittils inte sympatisera med ngon av karaktrerna? Allt r liksom bara misr och jag tnker att "ja, lever man sdr och gr dem dr valen s kommer det g illa".

Sen r det lite fr mycket politik, exempelvis knns det skitndigt att den homosexuelle rumskompisen dessutom r drag. Fattas bara en rd fana med hammaren och skran p vggen i lgenheten knns det som.

Sen blir det lite vertydligt i de tidiga avsnitten hur snubben groomar vad som ska bli det tilltnkta offret, det knns s tillgjort att jag inte kper det och jag tror det beror mer p manus n sjlva skdespelet. Introt var inte heller ngot vidare och jag tror jag hade haft mer behllning av serien om jag inte ftt seriens synopsis serverad det frsta som hnder.

En annan sak som jag tnkte p r att avsnitten r s inkonsekventa i lngd, ett avsnitt var runt 37 minuter, medan ett annat var 19, ett 26 osv.

Men jag gillar draman och kan ha verseende med en hel del, drav tnker jag nd se klart serien.
Citera
2023-10-06, 11:44
Medlem
Pillenfilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnutteFia03
Sett de frsta tre avsnitten och ska se de nya idag tnkte jag.

Vet inte om det r meningen, men jag kan hittils inte sympatisera med ngon av karaktrerna? Allt r liksom bara misr och jag tnker att "ja, lever man sdr och gr dem dr valen s kommer det g illa".

Sen r det lite fr mycket politik, exempelvis knns det skitndigt att den homosexuelle rumskompisen dessutom r drag. Fattas bara en rd fana med hammaren och skran p vggen i lgenheten knns det som.

Sen blir det lite vertydligt i de tidiga avsnitten hur snubben groomar vad som ska bli det tilltnkta offret, det knns s tillgjort att jag inte kper det och jag tror det beror mer p manus n sjlva skdespelet. Introt var inte heller ngot vidare och jag tror jag hade haft mer behllning av serien om jag inte ftt seriens synopsis serverad det frsta som hnder.

En annan sak som jag tnkte p r att avsnitten r s inkonsekventa i lngd, ett avsnitt var runt 37 minuter, medan ett annat var 19, ett 26 osv.

Men jag gillar draman och kan ha verseende med en hel del, drav tnker jag nd se klart serien.

Ja dragbgen r jobbigast. Hur mnga bor ihop med en sn dr kompis egentligen? r vl just fr att det kommer frn svt som han r med. Kan inte pst att MASSAGATTI har fel i att kalla det hr fr en bgserie.

Ja smygfilmandet r ju en sn grej, ven fotona p exet(mkt sexigare n Nora btw) som han har kvar p sin dator. Men blev nd lite verraskad ver att han faktiskt jobbade p ett demensboende. Trodde frst att han ljg fr Nora om det fr att typ verka omsorgsfull. Men ja, r vl just drfr han jobbar dr fr att tjejerna ska tnka "om han r s fiiin"

r rtt vanligt med att miniserier har olika lngd p avsnitten, men det diffar ju mer n vanligt hr, sklart.
Senast redigerad av Pillenfille 2023-10-06 kl. 12:23.
Citera
2023-10-06, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillenfille
Ngon som har kollat? Vad tycker ni?
Brjade titta, men stngde ner efter en kort stund. mnet "gaslightning" r intressant, s jag fljer trden fr att se om ngon har ngot positivt att sga om den.
Citat:
Ursprungligen postat av MASSAGATTI
Finns det verkligen ngot p TV idag som ger en ngonting av intellektuellt vrde ?
Tror du hnger upp dig p att ts skriver "tv". Jag kan ocks sga att jag sett ngot p tv, trots att jag inte ens ger ngon.
Citera
2023-10-06, 12:08
Medlem
SnutteFia03s avatar
Citat:
Ja dragbgen r jobbigast. Hur mnga bor ihop med en sn dr kompis egentligen? r vl just fr att det kommer frm svt som han r med. Kan inte pst att MASSAGATTI har fel i att kalla det hr fr en bgserie.

Den karaktren knns, hittils, nstan lite vl ytlig och stereotyp. Inger ingen knsla av att ha en egen personlighet, utan bara den hr karikatyren av en homosexuell person. Fr nstan lite intrycket av att han r en efterkonstruktion som ngon velat ha med fr att gra ett statement, frn brjan var det nog bara huvudpersonen och hennes kompis som bodde ihop.

Han tillfr ju ingenting hittils i serien iaf.
Citera
2023-10-06, 12:24
Medlem
Pillenfilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Brjade titta, men stngde ner efter en kort stund. mnet "gaslightning" r intressant, s jag fljer trden fr att se om ngon har ngot positivt att sga om den.
Tror du hnger upp dig p att ts skriver "tv". Jag kan ocks sga att jag sett ngot p tv, trots att jag inte ens ger ngon.

Nr skrev jag tv?
Citera
2023-10-06, 12:27
Medlem
Citat:
Nr skrev jag tv?
Dels skriver du "svt", vilket r en frkortning av Sveriges Television, och frkortningen av television r just tv.

Sedan ligger trden i underforumet "Tv-serier och tv-program".
Citat:
svt
Kan tnka mig att vissa d tror att det alltid betyder att man sitter framfr en tv kopplad till antennuttaget.
Senast redigerad av Pillerarm 2023-10-06 kl. 12:32.
Citera
2023-10-06, 12:33
Medlem
Pillenfilles avatar
Citat:
Dels skriver du "svt", vilket r en frkortning av Sveriges Television, och frkortningen av television r just tv.

Sedan ligger trden i underforumet "Tv-serier och tv-program".

Lngskt...r vl nd knt att svt har en playtjnst, plus att jag lnkade till seriens sida?

Och mig veterligen finns inget mne som bara heter "serie" hr p flashback.

Edit: sg inte din redigering frrn jag postade, men nd...
Citera
2023-10-06, 12:37
Medlem
Citat:
Lngskt...r vl nd knt att svt har en playtjnst, plus att jag lnkade till seriens sida?
Har du ngon annan frklaring till varfr signaturen "MASSAGATTI" svarade som hen gjorde?

Vad stter du fr betyg p serien hittills?
Citera
2023-10-06, 12:57
Medlem
Pillenfilles avatar
Citat:
Har du ngon annan frklaring till varfr signaturen "MASSAGATTI" svarade som hen gjorde?

Vad stter du fr betyg p serien hittills?

Helt ok. Man brjar knner det hr obehaget gentemot Simon som man ska knna. Blir spnnande att se upplsningen.

P minuskontot hamnar ju d att den flamboyanta bgen r med utan ngon riktig anledning. Eller ja, problemet r vl inte ndvndigtvis lggningen i sig, men man kan ju ha ett normalt upptrdande nd. Nu nr man kr p det stereotypiska spret(plus att han r drag) gr att scenerna med honom bara blir jobbiga. Typ s hr var det nog:
Citat:
Ursprungligen postat av SnutteFia03
Den karaktren knns, hittils, nstan lite vl ytlig och stereotyp. Inger ingen knsla av att ha en egen personlighet, utan bara den hr karikatyren av en homosexuell person. Fr nstan lite intrycket av att han r en efterkonstruktion som ngon velat ha med fr att gra ett statement, frn brjan var det nog bara huvudpersonen och hennes kompis som bodde ihop.

Han tillfr ju ingenting hittils i serien iaf.

Hursomhelst, p en skala fr serien 5/10
Senast redigerad av Pillenfille 2023-10-06 kl. 13:01.
Citera
2023-10-06, 13:02
Medlem
Har man sjlv varit i en sn hr relation s fr iallafall jag ckelknslor efter sista avsnittet. Glmmer ALDRIG nr mitt ex fick sitt frsta utbrott. Borde sklart ha lmnat direkt men trodde det skulle bli s fantastiskt som det var i brjan men s blev det aldrig igen sklart.

Hon kallade alla sina ex fr psykopater och ven mig fr psykfall till sin nya kille. S fort ngon gjorde slut med henne s var det aldrig hennes fel.

Shr i efterhand har jag frsttt alla redflags p vgen som jag ignorerade nr jag trffade henne precis som tjejen i serien. En viktig serie som tar upp ett mne som har varit i blickfnget sista ren "mns vld mot kvinnor".
Citera
2023-10-06, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rockwiththecockout
Hon kallade alla sina ex fr psykopater och ven mig fr psykfall till sin nya kille. S fort ngon gjorde slut med henne s var det aldrig hennes fel.
Fast gaslightade hon dig? Det r en ganska speciell metod,
Citat:
Gaslighting r en form av manipulation och vilseledande, dr information frvrngs, frvanskas eller utelmnas eller dr falsk information presenteras med avsikten att f offer att tvivla p sina egna minnen, uppfattning och sinneshlsa.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Gaslighting

Lite kul. Ordet kommer frn filmen "Gas light", med Ingrid Bergman i en av huvudrollerna.

Fr nog brja titta p serien :-)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in