Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-10-07, 00:11
  #1
Medlem
st0ckiss avatar
Tja!

Jag har blivit inbjuden att jobba på Falklandsöarna i cirka ett år, vet ingenting om länet förutom att de har pingviner!

Så, någon som har koll på vad saker och ting kostar där nere?
Boende, mat, mobiltelefoni, internet, vad de käkar, vilka människoarter, förutom britter, som bebor öarna och sånt?
Hur är människorna, utelivet, om det existerar något över huvud taget?
Ge mig allt ni vet!
__________________
Senast redigerad av st0ckis 2023-10-07 kl. 00:36.
Citera
2023-10-07, 01:00
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av st0ckis
Tja!

Jag har blivit inbjuden att jobba på Falklandsöarna i cirka ett år, vet ingenting om länet förutom att de har pingviner!

Så, någon som har koll på vad saker och ting kostar där nere?
Boende, mat, mobiltelefoni, internet, vad de käkar, vilka människoarter, förutom britter, som bebor öarna och sånt?
Hur är människorna, utelivet, om det existerar något över huvud taget?
Ge mig allt ni vet!

Nu var det ett bra tag sedan jag var där, runt 2005 och fotade under 2,5 vecka så saker kan ha förändrats, men det är mestadels britter som bor där men några sydamerikaner här och var.

Snittåldern kändes hög, jag var ingen ungdom när jag var där men populationen kändes som att den kommer självdö om inte folk flyttar dit, mobil och boende har jag ingen koll på internet var katastrof när jag var där men kanske finns ADSL idag, men i matväg kan du få tag i de mesta i butikerna om du har pengar men räkna med att du kommer behöva tjäna betydligt bättre än i Sverige för att ha samma standard, vissa saker var dubbelt så dyra och färskvaror som grönsaker kunde gå upp till 5-6 gånger priset du betalar i Sverige.

Fint ställe att besöka men skulle personligen aldrig kunna tänka mig att bo där, kallt, blåsigt och regnigt, utelivet är några pubar men går kanske inte att förvänta sig mer med en befolkning på typ 2000 pers
Citera
2023-10-07, 02:31
  #3
Medlem
st0ckiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KulKille33
Nu var det ett bra tag sedan jag var där, runt 2005 och fotade under 2,5 vecka så saker kan ha förändrats, men det är mestadels britter som bor där men några sydamerikaner här och var.

Snittåldern kändes hög, jag var ingen ungdom när jag var där men populationen kändes som att den kommer självdö om inte folk flyttar dit, mobil och boende har jag ingen koll på internet var katastrof när jag var där men kanske finns ADSL idag, men i matväg kan du få tag i de mesta i butikerna om du har pengar men räkna med att du kommer behöva tjäna betydligt bättre än i Sverige för att ha samma standard, vissa saker var dubbelt så dyra och färskvaror som grönsaker kunde gå upp till 5-6 gånger priset du betalar i Sverige.

Fint ställe att besöka men skulle personligen aldrig kunna tänka mig att bo där, kallt, blåsigt och regnigt, utelivet är några pubar men går kanske inte att förvänta sig mer med en befolkning på typ 2000 pers

Jag tackar för ditt svar!
Att det skulle vara hög snittålder har jag förstått, verkar vara ett äldreboende hela landet nästan.
Inte bra att internet var så kasst, det måste man ha när resten av ens bekantskapskrets befinner sig i alla andra delar av världen och man ska vara där så länge. Måste kollas upp närmare.
Förstår att det är en del dyrare där men att det skulle vara så illa hade jag verkligen inte väntat mig.

Att det är kallt och blåsigt passar nog mig rätt bra, så det blir nog inget större problem. Det är värre med allt andra du berättar om.

Ska nog ta mig en rejäl fundering och leta mer fakta innan jag åker dit.
Citera
2023-10-07, 02:47
  #4
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av st0ckis
Tja!

Jag har blivit inbjuden att jobba på Falklandsöarna i cirka ett år, vet ingenting om länet förutom att de har pingviner!

Så, någon som har koll på vad saker och ting kostar där nere?
Boende, mat, mobiltelefoni, internet, vad de käkar, vilka människoarter, förutom britter, som bebor öarna och sånt?
Hur är människorna, utelivet, om det existerar något över huvud taget?
Ge mig allt ni vet!

Gillar du mycket får/lamm och regnigt väder som kommer du trivas som fisken i vattnet! Grattis!
Citera
2023-10-07, 05:42
  #5
Medlem
GormDenGamles avatar
För helvete; ta chansen! Handlar om ett år.
Om jag hade varit dig, så skicka samma frågor till arbetsgivaren.
Vad ska du jobba med, om jag får fråga?
Citera
2023-10-07, 14:36
  #6
Medlem
Noxyls avatar
Håller med Gorm, det blir ett äventyr och ett år går fort även om du tycker det mesta är skit. Arbetsgivaren måste såklart se till att du fortfarande går plus i ekonomin och erbjuda lön eller annan ersättning som täcker. Internet är väl det jag hade oroat mig mest över men det verkar finnas nån form av utbyggt nät i Stanley.
Citera
2023-10-26, 12:12
  #7
Medlem
Hej,

Jag är i processen och söker jobb på Falklandsöarna, 6 månaders jobb. Vad ska du jobba med om jag får vara så nyfiken och fråga? Jag har väl lite samma funderingar som du om stället.
Citera
2023-12-24, 02:23
  #8
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av st0ckis
Tja!

Jag har blivit inbjuden att jobba på Falklandsöarna i cirka ett år, vet ingenting om länet förutom att de har pingviner!

Så, någon som har koll på vad saker och ting kostar där nere?
Boende, mat, mobiltelefoni, internet, vad de käkar, vilka människoarter, förutom britter, som bebor öarna och sånt?
Hur är människorna, utelivet, om det existerar något över huvud taget?
Ge mig allt ni vet!

Vad blev det till, Stocken?
Citera
2023-12-29, 00:28
  #9
Medlem
DeValeras avatar
Jag skulle gissa på att det är ett av det mest lugna och harmoniska ställen att bo på. Jag skulle absolut ta chansen att jobba där ett år, och om man trivdes stanna kvar om det fanns möjlighet. Klimatet är dock kanske inte det bästa, lär nog blåsa en hel del och någon riktig värme är jag tveksam till att det är.
Citera
2024-01-21, 19:58
  #10
Avstängd
Ryssmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Jag skulle gissa på att det är ett av det mest lugna och harmoniska ställen att bo på. Jag skulle absolut ta chansen att jobba där ett år, och om man trivdes stanna kvar om det fanns möjlighet. Klimatet är dock kanske inte det bästa, lär nog blåsa en hel del och någon riktig värme är jag tveksam till att det är.

De har en väldig massa sol men det är såklart blåsigt. Jag tror också det är det bästa stället man kan bo på - förutsatt man har något att arbeta med det vill säga.
Citera
2024-01-21, 22:33
  #11
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cathcath
Hej,

Jag är i processen och söker jobb på Falklandsöarna, 6 månaders jobb. Vad ska du jobba med om jag får vara så nyfiken och fråga? Jag har väl lite samma funderingar som du om stället.

Vad skall du själv jobba med? Fårskötsel eller fårslakt?
Citera
2024-01-25, 10:25
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av st0ckis
Jag tackar för ditt svar!
Inte bra att internet var så kasst, det måste man ha när resten av ens bekantskapskrets befinner sig i alla andra delar av världen och man ska vara där så länge. Måste kollas upp närmare.
Förstår att det är en del dyrare där men att det skulle vara så illa hade jag verkligen inte väntat mig.

Har en bekant som bodde där ett tag. Många positiva punkter, ganska naturskönt om man är påpälsad en vacker dag och stora vidder att utforska, nice bykänsla i Stanley som på många sätt ska likna Longyearbyen i Svalbard fast med äldre befolkning och lite tråkigare. Internet var till skillnad från Svalbard ett av de största gisslen, svindyrt, flera dollar per gigabyte i portionspaket. Starlink täcker numera öarna, men tydligen har monopoloperatören Sure ett fast avtal och lagstiftning överenskommen med lokalstyret att de ska vara ensam internetoperatör på ögruppen och detta är tydligen ett långt avtal utan några ljusglimtar i sikte.

Det är alltså olagligt för en enskild medborgare att skaffa sig andra avtal. Straff ryktades vara tiotusentals pund i böter. Bisarrt...
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f3561308

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback