2023-10-11, 08:51
Medlem
Pusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Din-Granne
Blåste om min mobil för inte så länge sen och det var omöjligt att använda youtube, videos är sönderpepprade med reklam.
Klart att folk står ut med rimligt med reklam för något som är gratis.
Efter det var det bara att skaffa adblock.

Nu vet jag inte vad premium kostar men visst om det är billigt.

YouTube fungerar fortfarande problemfritt för mig i Brave utan annonser på mobilen som kör Android. Bara i desktopmiljö (Windows 10) i Brave har jag detta problem där en svart ruta "hotar" mig. Än så länge.

Man kan om inte annat använda VPN för att koppla upp sig med ett IP från ett land där Premium är mycket billigare och köpa tjänsten där. I Indien kostar det typ $1.5/mån.
Citera
2023-10-11, 09:08
Medlem
Använder YouTube som musikspelare och streamingtjänst för film och har aldrig varit missnöjd. Lätt värt pengarna!

Slipper Spotify, Netflix och massa annat skit.
Citera
2023-10-11, 09:33
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av silktouch
Betala för Youtube finns inte i min värld. Inte priset de begär iaf. Närmare hundringen för att slippa deras reklam? Inte en chans.

YouTube Revanced är vad som gäller i min värld.

Tack för tipset.

Min adblocker har slutat fungera på tuben och låt oss säga att jag har mer fritid nu än innan. Vägrar alla former av reklam-media. Youtube är bland dom sämsta när det gäller reklamen också.

Ska man jämföra betalda streamingtjänster skulle jag dock lägga Youtube nära toppen. Detta för att det kommer nytt innehåll väldigt ofta. Netflix, HBO, Disney och liknande skulle man kunna alternera på kvartals eller halvårsbas då det otroligt sällan kommer något som är värt att se.

Skulle gärna se någon torrent-mjukvara som liknar dom populära streamingtjänsterna dock. Bandbredd och lagringsutrymme har jag gott om.
Citera
2023-10-11, 09:46
Medlem
SchrodingersPizzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Förstår inte varför Youtube inte bara bakar in reklamen direkt i videoströmmen för gratistittare. Så det inte går att "blockera" eller hoppa över.

För att det skulle tillföra enorma kostnader när varje ström individuellt måste kodas om igen för varje strömning. Med video filer är det inte så enkelt som att vara lägga ihop dom efter varandra. Nu så skickas varje video separat så dom slipper lägga ner en massa hårdvaruresurser på detta.
Citera
2023-10-11, 10:15
Medlem
YouthOfNations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av damnyou
Enforcar? Jag kryssar bara rutan och så är inte mer med det. Behöver folk här faktiskt pausa AdBlock för att gå vidare?

EDIT: OK. Läst mig till nu att de först "smygstartar". Blir till att prova tredjepartsalternativ då.

Mm först är det smygstart, du kommer märka snart det blir helt blockad av adblock
Citera
2023-10-11, 10:17
Medlem
YouthOfNations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dismisswall
uBlock Origin tillägg, fungerar bäst i Firefox men finns till Chrome, Edge etc på datorer eller Firefox på Android
Beroende på webbläsare:
Brave - Webbläsare med inbyggd adblock till dator, iOS, Android och Mac
Någon av dessa och jag har inte sett Youtube med reklam på flera år eller om man glömmer installera detta innan man kollar.

BRA SVAR!!! Äntligen någon som levererar.

Mm får bli Ublockorigin på datorn där man har chrome. Sen på min privata dator kan man väl lika gärna köra brave. Men brave är thdligen baserat på chromium så får se om de viker sig till sist, men verkar fungera med brave än så länge
Citera
2023-10-11, 10:19
Medlem
YouthOfNations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xyxzopol
Det var helt gratis från början. Det var filmakarnas zoon. Så mycket kostar inte att ha några servrar aktiva. Kanske 0,0001 öra per användare per 10 år. Filmmakare kan använda sponsorer i sina egna videor istället om dom vill tjäna pengar. Det är många som gör det nu. Varför ska nån betala för miljardärer på google som går emot kreatörerna och lyfter fram rent skräp och skuggbannar det intressante kreatörerna som inte tjänar ett jota på det. Då kan jag också kräva pengar för det här inlägget. Nej, knappast, det är ett öppet torg. Dom kan som sagt ha sponsorer i sina videor om dom vill. Varför ska vi göra Google-oligarkerna rikare än dom redan är?

Exakt. Alla teknokrat-appeasers i tråden som bara böjer sig fram och tar den i röven är fett hjärntvättatde
Citera
2023-10-11, 10:34
Medlem
Sinraths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Det är en sak att använda adblocker för att kringgå reklamen och en helt annan att se det som en rättighet.

"Det fria och öppna internet" består av lite mer än youtube om man säger så.

Huvudet på spiken. En annan verksamhet hade löst det med abonnemang eller annan liknande "direkt betalning för tjänsten" men då youtube varit gratis i många år så verkar folk anse det är en rättighet att använda utan reklam, som är deras enda betydande inkomstkälla. "youtube red" får det inte att bära sig alls. Det är klart tråkigt att man inte kan åka snålskjuts med adblock (vilket jag också gjort) men om man värderar tjänsten så pass högt så kanske man borde fundera på prenumerera. Blir reklamsituationen så pass illa så får det väl bli så.
Citera
2023-10-11, 10:37
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinrath
Huvudet på spiken. En annan verksamhet hade löst det med abonnemang eller annan liknande "direkt betalning för tjänsten" men då youtube varit gratis i många år så verkar folk anse det är en rättighet att använda utan reklam, som är deras enda betydande inkomstkälla. "youtube red" får det inte att bära sig alls. Det är klart tråkigt att man inte kan åka snålskjuts med adblock (vilket jag också gjort) men om man värderar tjänsten så pass högt så kanske man borde fundera på prenumerera. Blir reklamsituationen så pass illa så får det väl bli så.
Själv kommer jag sannolikt lägga ner att använda youtube. Vi får se.

Sen kan jag hålla med om att det vore trevligt med något icke-vinstdrivet i stil med Wikipedia, men det är ju inte Googles ansvar.
Citera
2023-10-11, 10:44
Medlem
Sinraths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Själv kommer jag sannolikt lägga ner att använda youtube. Vi får se.

Sen kan jag hålla med om att det vore trevligt med något icke-vinstdrivet i stil med Wikipedia, men det är ju inte Googles ansvar.

Misstänker att leverera HD och bättre kvalité videos till hela jorden med gratis uppladdning kräver ett enormt täckande och dyrt backend. 99.99% av alla kreatörer håller sig där flest ögon finns då youtube är hela deras jobb och inkomst. Wikipedia är visserligen enormt men dom har i alla fall inte den data densiteten att hantera.
Finns redan idag inte-pytte-små wanna be youtube aktörer men utan mina subscriptions så blir det tyvärr ganska värdelöst.
Citera
2023-10-11, 10:52
Medlem
grattis youtube, ni kommer dö
Citera
2023-10-11, 10:54
Medlem
Stakbrötes avatar
Firefox adblock fungerar fint
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera