2023-10-10, 12:43
Medlem
YouthOfNations avatar
Som många kanske har märkt har youtube nyligen börjat enforcea att man måste ta bort adblock och se 60-120s reklam INNAN man ens börjar se se video.

Sen ytterligare ads mitt inne i videon FYFAN.

https://www.ghacks.net/2023/10/10/yo...-to-bypass-it/

Jag ser detta som ett heligt krig mot det fria och öppna internet. Hur kommer det sig sidan fungerade för 5-10-15 år sen t.ex.?

Så till ämnet med tråden. Hur rundar vi på bästa sätt dessa äckliga teknokrater som endast vill suga ut varenda jävla krona vi har? Snart ska vi fan ibte få äga nåt längre, inte ens vår privacy och freedom

Vilka metoder finns för att bypass youtube's dumma anti-adblock? (Mod får gärna flytta till rätt forum om fel)
Citera
2023-10-10, 12:51
Medlem
SvenHelsings avatar
Det är en sak att använda adblocker för att kringgå reklamen och en helt annan att se det som en rättighet.

"Det fria och öppna internet" består av lite mer än youtube om man säger så.
Citera
2023-10-10, 12:51
Medlem
SchrodingersPizzas avatar
Det är väl knappast konstigt att dom vill ha betalt för tjänsten dom tillhandahåller, antingen med en subscription eller med reklam? Varför skulle dom göra detta gratis och förlora en massa pengar? Låter som en väldigt dum idé!

Men med det sagt så har jag inte sett någon reklam på YouTube på väldigt många år, och konsumerar därifrån dagligen. Kollar dock aldrig i en browser på deras hemsida eller via deras appar. Finns andra appar, tex SmartTube för Android TV, men fram för allt använder jag Kodi när jag ser på YouTube på TVn.
Citera
2023-10-10, 12:57
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av SchrodingersPizza
Det är väl knappast konstigt att dom vill ha betalt för tjänsten dom tillhandahåller, antingen med en subscription eller med reklam? Varför skulle dom göra detta gratis och förlora en massa pengar? Låter som en väldigt dum idé!

Men med det sagt så har jag inte sett någon reklam på YouTube på väldigt många år, och konsumerar därifrån dagligen. Kollar dock aldrig i en browser på deras hemsida eller via deras appar. Finns andra appar, tex SmartTube för Android TV, men fram för allt använder jag Kodi när jag ser på YouTube på TVn.

Det var helt gratis från början. Det var filmakarnas zoon. Så mycket kostar inte att ha några servrar aktiva. Kanske 0,0001 öra per användare per 10 år. Filmmakare kan använda sponsorer i sina egna videor istället om dom vill tjäna pengar. Det är många som gör det nu. Varför ska nån betala för miljardärer på google som går emot kreatörerna och lyfter fram rent skräp och skuggbannar det intressante kreatörerna som inte tjänar ett jota på det. Då kan jag också kräva pengar för det här inlägget. Nej, knappast, det är ett öppet torg. Dom kan som sagt ha sponsorer i sina videor om dom vill. Varför ska vi göra Google-oligarkerna rikare än dom redan är?
Citera
2023-10-10, 13:01
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xyxzopol
Det var helt gratis från början. Det var filmakarnas zoon. Så mycket kostar inte att ha några servrar aktiva. Kanske 0,0001 öra per användare per 10 år. Filmmakare kan använda sponsorer i sina egna videor istället om dom vill tjäna pengar. Det är många som gör det nu. Varför ska nån betala för miljardärer på google som går emot kreatörerna och lyfter fram rent skräp och skuggbannar det intressante kreatörerna som inte tjänar ett jota på det. Då kan jag också kräva pengar för det här inlägget. Nej, knappast, det är ett öppet torg. Dom kan som sagt ha sponsorer i sina videor om dom vill. Varför ska vi göra Google-oligarkerna rikare än dom redan är?
Du duckar ju helt frågan från SchrodingersPizza. Du är självfallet helt fri att inte betala om du nu inte vill det. Men frågan var varför Google skulle bjuda på det.

Sen undrar jag varifrån du har fått din kostnadsuppskattning.
Citera
2023-10-10, 13:02
Medlem
Man skulle stå ut med reklamen om de var riktade med ens specialintressen och om de inte repeterades tusen gånger om. Man blir ju galen av att se nåt flera gånger om som man inte alls är intresserad av. Går att stå ut om det är en bra låt men det är det sällan.
Citera
2023-10-10, 13:03
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Du duckar ju helt frågan från SchrodingersPizza. Du är självfallet helt fri att inte betala om du nu inte vill det. Men frågan var varför Google skulle bjuda på det.

Om inte jag hade ad-blocker på Youtube. Då skulle jag sluta använda kanalen. Jag skulle inte stå ut med reklamen. Det är väl ett bra marknadsargument för dig?
Citera
2023-10-10, 13:04
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YouthOfNation
Som många kanske har märkt har youtube nyligen börjat enforcea att man måste ta bort adblock och se 60-120s reklam INNAN man ens börjar se se video.

Sen ytterligare ads mitt inne i videon FYFAN.

https://www.ghacks.net/2023/10/10/yo...-to-bypass-it/

Jag ser detta som ett heligt krig mot det fria och öppna internet. Hur kommer det sig sidan fungerade för 5-10-15 år sen t.ex.?

Så till ämnet med tråden. Hur rundar vi på bästa sätt dessa äckliga teknokrater som endast vill suga ut varenda jävla krona vi har? Snart ska vi fan ibte få äga nåt längre, inte ens vår privacy och freedom

Vilka metoder finns för att bypass youtube's dumma anti-adblock? (Mod får gärna flytta till rätt forum om fel)

Nä vi ska ju inte få äga ett exemplar av vår musik utan det ska vara strima ånlajn, sen ska vi sitta på assianfejsbok och kolla i grupper för hitta ny musik,i timmar istället för coola ställen på stan
Tas något bort sen är det borta
Citera
2023-10-10, 13:10
Medlem
auruns avatar
Inget konstigt, det är ett företag som mycket annat som behöver dra in pengar.
Så sent som 2021 gick de fortfarande inte med vinst och då hade det funnits i 16 år.

Vet inte hur det ser ut idag.
Citera
2023-10-10, 13:23
Medlem
Melker9889s avatar
Ännu värre är ju twitch som pausar reklamfilmen då man byter flik och stänger av ljudet. Snart är vi på black mirror nivå där man spårar ögonen och verkligen ser till så att man kollar på reklamen..
Citera
2023-10-10, 13:27
Medlem
Ja jag tycker ju om att Parsifal avbröts mitt i musikstycket av brölande reklam. Jag har hört att konsertmusiker tycker om när det ringer i mobiltelefonerna när de spelar också.

Nej, det finns ett schysst sätt att tjäna pengar, men inte så som Youtube/google gör det.
Citera
2023-10-10, 13:27
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xyxzopol
Om inte jag hade ad-blocker på Youtube. Då skulle jag sluta använda kanalen. Jag skulle inte stå ut med reklamen. Det är väl ett bra marknadsargument för dig?
Och varför skulle Google bry sig om du slutar använda deras tjänster?

Undrar också varifrån du fick siffrorna "Kanske 0,0001 öra per användare per 10 år."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in