2023-10-10, 13:31
Medlem
PissBusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YouthOfNation
Som många kanske har märkt har youtube nyligen börjat enforcea att man måste ta bort adblock och se 60-120s reklam INNAN man ens börjar se se video.

Sen ytterligare ads mitt inne i videon FYFAN.

https://www.ghacks.net/2023/10/10/yo...-to-bypass-it/

Jag ser detta som ett heligt krig mot det fria och öppna internet. Hur kommer det sig sidan fungerade för 5-10-15 år sen t.ex.?

Så till ämnet med tråden. Hur rundar vi på bästa sätt dessa äckliga teknokrater som endast vill suga ut varenda jävla krona vi har? Snart ska vi fan ibte få äga nåt längre, inte ens vår privacy och freedom

Vilka metoder finns för att bypass youtube's dumma anti-adblock? (Mod får gärna flytta till rätt forum om fel)

Har inga problem med uBlock Origin, vare sig på handdator eller s.k. desktop. Skulle det kärva hade jag bara gått över till en lokal cache matad med yt-dlp.
Citera
2023-10-10, 13:32
Medlem
Kollar mest youtube när jag är hemma och då på PC:n.
Laddar alltid ner alla klipp jag vill se, all reklam försvinner då.
Citera
2023-10-10, 13:32
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Och varför skulle Google bry sig om du slutar använda deras tjänster?

Undrar också varifrån du fick siffrorna "Kanske 0,0001 öra per användare per 10 år."

Jag vet inte vad servrar kostar antagligen mycket mer än textbaserade sidor som wikipedia. Det var en klassisk killgissning

Men man inte vill stödja ägarna av youtube. När deras algoritm skuggbannar det vettiga och lyfter fram skräpet. Inte minst lyfter dom fram skräp som MSM som CNN med mera. Och fjantiga degenegerade fjollor om man använder deras sök-funktion. Dessutom har dom stängt av flera kanaler jag tittat på. Rent fascistiskt 1984.

Därför skulle det vara mer demokratiskt om kreatörerna fick pengar direkt istället för genom det korrupta youtube. Sen vet jag att man kan slippa reklamen genom att betala dom. Men det är kreatörerna jag vill se, jag vill inte betala det demokrati-hotande oligark-monopolosterna på Google. Men jag vet inte vad en server kan kosta.
Citera
2023-10-10, 13:44
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xyxzopol
Jag vet inte vad servrar kostar antagligen mycket mer än textbaserade sidor som wikipedia. Det var en klassisk killgissning
Ja, den uppskattningen är rätt felaktig om man säger så.

Citat:
Men man inte vill stödja ägarna av youtube. När deras algoritm skuggbannar det vettiga och lyfter fram skräpet. Inte minst lyfter dom fram skräp som MSM som CNN med mera. Och fjantiga degenegerade fjollor om man använder deras sök-funktion. Dessutom har dom stängt av flera kanaler jag tittat på. Rent fascistiskt 1984.

Därför skulle det vara mer demokratiskt om kreatörerna fick pengar direkt istället för genom det korrupta youtube. Sen vet jag att man kan slippa reklamen genom att betala dom. Men det är kreatörerna jag vill se, jag vill inte betala det demokrati-hotande oligark-monopolosterna på Google. Men jag vet inte vad en server kan kosta.
Jag håller med dig om att Youtube är skit på de sätt du nämner. Men du duckar fortfarande frågan. Google vill tjäna pengar precis som alla andra företag. Varför skulle de bry sig om att någon som hatar deras tjänster och vägrar betala för dem slutar använda dem?
Citera
2023-10-10, 13:47
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Ja, den uppskattningen är rätt felaktig om man säger så.

Jag håller med dig om att Youtube är skit på de sätt du nämner. Men du duckar fortfarande frågan. Google vill tjäna pengar precis som alla andra företag. Varför skulle de bry sig om att någon som hatar deras tjänster och vägrar betala för dem slutar använda dem?

Ja, om du vill veta vad jag tycker så är det så att jag vill att kanaler som youtube ska vara som ett antikt öppet torg, som de gamla grekerna höll på med. Ägt av allmänheten.
Citera
2023-10-10, 14:02
Medlem
C41K0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av compare
Kollar mest youtube när jag är hemma och då på PC:n.
Laddar alltid ner alla klipp jag vill se, all reklam försvinner då.

Jag gör detsamma och lägger över det i mobilen om det är något längre typ en podcast eller dokumentär. Sen ser/lyssnar jag på det medans jag är på gymmet eller är ute och går.

Invidious fungerade annars bra förr.
Citera
2023-10-10, 14:03
Medlem
SchrodingersPizzas avatar
Citat:
Ja, om du vill veta vad jag tycker så är det så att jag vill att kanaler som youtube ska vara som ett antikt öppet torg, som de gamla grekerna höll på med. Ägt av allmänheten.

Och hur ska det styras och finansieras?
Citera
2023-10-10, 14:03
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YouthOfNation
Som många kanske har märkt har youtube nyligen börjat enforcea att man måste ta bort adblock och se 60-120s reklam INNAN man ens börjar se se video.

Sen ytterligare ads mitt inne i videon FYFAN.

https://www.ghacks.net/2023/10/10/yo...-to-bypass-it/

Jag ser detta som ett heligt krig mot det fria och öppna internet. Hur kommer det sig sidan fungerade för 5-10-15 år sen t.ex.?

Så till ämnet med tråden. Hur rundar vi på bästa sätt dessa äckliga teknokrater som endast vill suga ut varenda jävla krona vi har? Snart ska vi fan ibte få äga nåt längre, inte ens vår privacy och freedom

Vilka metoder finns för att bypass youtube's dumma anti-adblock? (Mod får gärna flytta till rätt forum om fel)
Jag har inte märkt någonting, har ingen reklam i Firefox med uBlock Origin.
Citera
2023-10-10, 14:04
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av SchrodingersPizza
Och hur ska det styras och finansieras?

Skatt. Jag vet att det inte populärt här. Men det tycker jag. Endast för att bekosta servar. Inte några luriga pk-alogritm-mästare som moderatorer på youtube med woke-agenda. Utan det kommer vara bli som ett öppet torg. Och inte kosta mycket för några servrar.
Senast redigerad av xyxzopol 2023-10-10 kl. 14:16.
Citera
2023-10-10, 14:07
Medlem
SchrodingersPizzas avatar
Citat:
Skatt. Jag vet att det inte populärt här. Men det tycker jag.

Hur ska du få ut en global skatt, eller tänker du att varje land ska ha ett eget Youtube som är skattefinansierat? Så i Sverige skulle vi ha ett Youtube som fungerar på samma sätt som SVT? Lär knappast bli bättre än hur dagens Youtube fungerar.

Edit:
Ser att du redigerat ditt inlägg, men så länge du tror att "Och inte kosta mycket för några servrar." så kan vi lägga ner. Det krävs enorma resurser och mycket människor för att driva servrar och liknande för Youtube. Googlar du kan du enkelt hitta lite olika estimat, som tex en driftskostnad på $2 miljarder per år bara för lagring och bandbredd. Då är inte allt arbete med att konvertera alla filer eller något annat inbakat, utan bara utrymme och själva transporten av videon.
Senast redigerad av SchrodingersPizza 2023-10-10 kl. 14:13.
Citera
2023-10-10, 14:10
Medlem
Ferhs avatar
Har aldrig fått nån reklam på youtube på åratal eftersom min adblocker blockerar allt sånt. Om man får reklam så finns det däremot en liten ikon man kan klicka på som tar en till ens annonscenter, och där kan blockera/rapportera en ad, vilket då skippar den. Att skippa en ad på det sättet går snabbare än att titta klart på den. Användbart om man använder en dator utan adblock etc.

Personer som använder adblocker etc är för övrigt ingen vidare bra målgrupp för reklam, eftersom de inte brukar gilla eller vara särskilt öppna för reklam. Så för annonsörerna så är det bara ren vinst ifall ingen reklam visas för såna personer, eftersom det typ är dumma och lättpåverkade personer utan adblocker som de tjänar mest på att visa reklam för.

Youtube vill så klart däremot även visa reklam för folk som avskyr reklam, eftersom det är vad de själva tjänar mest pengar på då de får betalt baserat på antalet personer de visar reklam för, på deras annonsörers bekostnad.
Citera
2023-10-10, 14:10
Medlem
TrueCs avatar
Citat:
Det var helt gratis från början. Det var filmakarnas zoon. Så mycket kostar inte att ha några servrar aktiva. Kanske 0,0001 öra per användare per 10 år. Filmmakare kan använda sponsorer i sina egna videor istället om dom vill tjäna pengar. Det är många som gör det nu. Varför ska nån betala för miljardärer på google som går emot kreatörerna och lyfter fram rent skräp och skuggbannar det intressante kreatörerna som inte tjänar ett jota på det. Då kan jag också kräva pengar för det här inlägget. Nej, knappast, det är ett öppet torg. Dom kan som sagt ha sponsorer i sina videor om dom vill. Varför ska vi göra Google-oligarkerna rikare än dom redan är?

Du låter som en kommunist.

Låt marknaden styra, när en plattform inte är värd att användas mer går den breda massan över till något annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in