Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-10-10, 17:59
  #1
Medlem
bildburgares avatar
På 90-talet minns jag att det fanns en radiokanal, minns ej frekvens men tror det var på FM, som spelade en liten melodislinga om och om igen. Det kan ha varit ca 30 sekunders loop.

Det lät som 8-bits musik. Helt klart någon form av synth.

Kanske har detta avhandlats? Jag hittar i alla fall ingen bra tråd om fenomenet. Det var lätt att få in stationen i trakterna kring Västmanland i alla fall. Det pågick under många år och flera av mina bekanta minns att de rattade in melodin.

Vet någon vad det var?
Citera
2023-10-10, 18:06
  #2
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bildburgare
På 90-talet minns jag att det fanns en radiokanal, minns ej frekvens men tror det var på FM, som spelade en liten melodislinga om och om igen. Det kan ha varit ca 30 sekunders loop.

Det lät som 8-bits musik. Helt klart någon form av synth.

Kanske har detta avhandlats? Jag hittar i alla fall ingen bra tråd om fenomenet. Det var lätt att få in stationen i trakterna kring Västmanland i alla fall. Det pågick under många år och flera av mina bekanta minns att de rattade in melodin.

Vet någon vad det var?
https://www.youtube.com/watch?v=886yFONPScw
Citera
2023-10-10, 18:08
  #3
Medlem
bildburgares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
https://www.youtube.com/watch?v=886yFONPScw

Tack! Men det var inte det. Melodin var inte polyfon, utan bara en ton i taget.
Citera
2023-10-10, 18:09
  #4
Medlem
st0ckiss avatar
Samma?

(FB) Radiokanal med 8bitars musik?
Citera
2023-10-10, 18:16
  #5
Medlem
bildburgares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av st0ckis
Samma?

(FB) Radiokanal med 8bitars musik?

Nja, det är absolut inte Mario-musiken och inte någon klassisk låt, som jag känner till i alla fall. Det lät mer som om en AI gjort en melodi. Det "stämde inte riktigt" rytmiskt och melodin kändes bitvis random, fast den hade en tydlig slinga som gick att följa.

Det kan inte ha varit en radiokanal som sände 8-bitsmusik, för det vara bara en enda slinga som gick om och om igen.

Ingen annan flashbackare som minns detta?
__________________
Senast redigerad av bildburgare 2023-10-10 kl. 18:19.
Citera
2023-10-10, 18:21
  #6
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bildburgare
Nja, det är absolut inte Mario-musiken och inte någon klassisk låt, som jag känner till i alla fall. Det lät mer som om en AI gjort en melodi. Det "stämde inte riktigt" rytmiskt och melodin kändes bitvis random, fast den hade en tydlig slinga som gick att följa.

Det kan inte ha varit en radiokanal som sände 8-bitsmusik, för det vara bara en enda slinga som gick om och om igen.

Ingen annan flashbackare som minns detta?

Du kanske kan fråga här:

(FB) Vad heter låten/artisten? Fråga här! - Den stora officiella tråden
Citera
2023-10-10, 18:24
  #7
Medlem
bildburgares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Du kanske kan fråga här:

(FB) Vad heter låten/artisten? Fråga här! - Den stora officiella tråden

Tack! Jag ger mig kanske på det om jag inte får något svar i den här tråden. Men jag tror inte att det var en riktig låt.

Dock minns jag lite av den, så jag kanske återkommer med vad jag minns, om jag hittar ett vettigt sätt att notera den och dela här.
Citera
2023-10-10, 18:25
  #8
Medlem
Känner igen det så väl. 🙂 Skulle jag gissa så var det kopplat till Hallsta/Sura närradio eller liknande.
Citera
2023-10-10, 18:28
  #9
Medlem
bildburgares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gemini_
Känner igen det så väl. 🙂 Skulle jag gissa så var det kopplat till Hallsta/Sura närradio eller liknande.

Spännande! Minns du något mer? Vilka årtal, FM/AM? Frekvens? Tidpunkt? Allt är värdefullt för att ringa in detta! 🤔

Någon mer som minns eller kan bidra på annat sätt?
Citera
2023-10-10, 18:35
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bildburgare
Spännande! Minns du något mer? Vilka årtal, FM/AM? Frekvens? Tidpunkt? Allt är värdefullt för att ringa in detta! 🤔

Någon mer som minns eller kan bidra på annat sätt?

Hmm, försökte googla fram något men lyckades inte på rak arm. Måste undersöka närmare. Kommer ihåg hur man rattade in detta på radion emellanåt i dessa trakter (FM). Detta var runt millennieskiftet och många år framåt.
Citera
2023-10-10, 18:37
  #11
Medlem
bildburgares avatar
Det kan kanske vara Radio Eskilstunas melodi, eller någon annan närradio? Eller... kanske en "spionfrekvens" eller "undermedveten påverkan" från Illuminati!? 😉

Här nämns melodin, men jag hittar den inte någonstans så jag kan få det bekräftat: https://www.wikiwand.com/sv/Radio_Eskilstuna
Citera
2023-10-10, 18:40
  #12
Medlem
bildburgares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gemini_
Hmm, försökte googla fram något men lyckades inte på rak arm. Måste undersöka närmare. Kommer ihåg hur man rattade in detta på radion emellanåt i dessa trakter (FM). Detta var runt millennieskiftet och många år framåt.

Okej, så du tror också det var på FM i alla fall. Och du hörde det efter 1999, så det höll på länge. Återkom när du lurkat! Tack igen.

Jag är hemskt nyfiken på detta! Det borde finnas ungefär femtio tusen till, som minns det här och är nyfikna.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback