Hur är det nu, om man ´köper en sak till företaget så kan man dra momsen om man är momsregistrerad. I vissa affärer/webshoppar kan man till och med se priset med och utan moms vid köp.
Hur blir det om man ännu inte är momsregistrerad, men kommer bli om en månad eller två.
Visst kan man retroaktivt dra momsen då?
Eller blandar jag ihop två olika saker?
Det ena att man kan göra inköp till verksamheten som kan dras av på skatt och köp utan moms vid momsregistrering.
Hur är det nu, om man ´köper en sak till företaget så kan man dra momsen om man är momsregistrerad. I vissa affärer/webshoppar kan man till och med se priset med och utan moms vid köp.
Hur blir det om man ännu inte är momsregistrerad, men kommer bli om en månad eller två.
Det ena att man kan göra inköp till verksamheten som kan dras av på skatt och köp utan moms vid momsregistrering.
Hjälp mig.
De webbshoppar med val för visa moms brukar sälja till företag som oftast har momsregistrering. Priset i kassan kommer bli med momsen men det gör det enklare att se priset som företaget kommer kunna bokföra som inköp exkl.moms när man jämför priser som inköpare.
Om du anger att du har gjort köp innan i ansökan/periodens start för momsregistreringen så kan du ange det som köpts innan när du ansöker.
Så länge du inte har omvänd moms som vid köp från utlandet (eller inom byggbranschen som har undantag) så kommer alla köp göras med moms även om du har momsregistrering. Om du t.ex. köper en pryl för 100kr (25% moms) så kommer det dras 100kr från bankkortet sedan bokför du 80kr som kostnad och 20kr som ingående moms. När du sedan lämnar in en momsdeklaration för perioden får du tillbaka de 20kr som ingående moms från SKV. Däremot om du har haft mer intäkter med moms under perioden så kommer du istället få ett avdrag på 20kr som du kvittar mot den utgående moms som du ska betala till SKV (som du ska lägga på priset till dina kunder).
TLDR: Normalt betalar du "fullpris" inkl moms för att sedan få tillbaka moms i efterskott på inköp som momsregistrerad.
Senast redigerad av Awendela 2023-10-13 kl. 16:31.
Hjälp mig.
Momsen ska alltid betalas, men du kan dra av den när du gör din mosredovisning som många väljer att ställa in på 3 månader.
Avdraget du kan göra för moms är olika för olika varor och tjänster, viss varor och tjänster kan du inte dra av moms för.
Om det ska gå bra för dig så har jag ett tips, skaffa inte dina företagarkunskaper på Flashback, då du är en novis så är risken överhängande att du fintas upp på läktaren och gör fel...
Det kan bli för jävla jobbigt om du gör "fel" i 2 års tid och sedan uppdagas det, är felet "negativt" vilket innebär att du betalat för lite, då sitter du i skiten!
Du måste som egen företagare vara beredd på att sitta och läsa på, ringa handläggare och myndigheter för att lära dig, orkar du inte detta, då kommer du misslyckas med företaget!
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!