Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-10-21, 15:03
Medlem
stayboosteds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NisseH2O2
Begriper fortfarande inte riktigt hur fejkningen av dokumentet har gått till.
Flightinfon verkar ju stämma. Om dokumentet var gammalt skulle de ju isåfall ha behövt photoshoppa in de korrekta flighterna.
Men om de fejkat in flighterna, hur kan det komma sig att de behöll Mr Fake patient (aka vår kära Mr Khun Tun Lwin) ?

Dom kanske var stressade och glömde byta ut namnet? En riktig jävla tabbe helt enkelt

Edit: Jag skrev för övrigt till Mr. Khun Tun Lwin på facebook. Hoppas han kan engelska och svarar. Tvekar dock på det...
Senast redigerad av stayboosted 2023-10-21 kl. 15:10.
Citera
2023-10-21, 15:16
Medlem
tram123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shvetsiya
Var kan dom ha hittat ursprungsdokumentet om det nu är falskt?
Jag var inte på SOS Internationals sida men lyckades inte hitta nånting.

https://www.internationalsos.com/locations/thailand

Dokumentet verkar inte finnas online, det gör det hela konstigare.
Så det är inte som så att de hittat ett dokument online sen bara photo shoppat in rätt information.
Det enda jag kan komma på är att hela dokumentet är förfalskat genom att klippa in logga m.m. men det förklarar inte fel namn på patienten.
Citera
2023-10-21, 15:20
Medlem
Backup-kopia på "kvittona" de la ut på GoFundMe, ifall de får för sig att radera dem nu när de missat att byta namn på patienten!

https://imgur.com/a/pQxsIJY
Citera
2023-10-21, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tram123
Dokumentet verkar inte finnas online, det gör det hela konstigare.
Så det är inte som så att de hittat ett dokument online sen bara photo shoppat in rätt information.
Det enda jag kan komma på är att hela dokumentet är förfalskat genom att klippa in logga m.m. men det förklarar inte fel namn på patienten.

Jag misstänker att de begärt in en offert på transporten. Men F:s namn gick kanske inte att använda om hon är lyst i Thailand av nån anledning? Eller det kanske hade ställts konstiga frågor om man ville transportera någon icke-Thailändare? Så det fick bli en fejkad patient.
Citera
2023-10-21, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NisseH2O2
Jag misstänker att de begärt in en offert på transporten. Men F:s namn gick kanske inte att använda om hon är lyst i Thailand av nån anledning? Eller det kanske hade ställts konstiga frågor om man ville transportera någon icke-Thailändare? Så det fick bli en fejkad patient.

Fast det låter långsökt. Jag fick ju mail från ScandAsia (vet fortfarande inte om det han pratar om är något att hänga i julgranen eller om han är en alkad norrbagge) där han påstår att polisen känner till olyckan men att det inte fanns någon brottsling i fallet.

Citat "Koh Samui is not small. You have to talk to the specific station. Since it was an accident and there was no culprit, it is not much different to other plain accidents"
Citera
2023-10-21, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stayboosted
Dom kanske var stressade och glömde byta ut namnet? En riktig jävla tabbe helt enkelt

Edit: Jag skrev för övrigt till Mr. Khun Tun Lwin på facebook. Hoppas han kan engelska och svarar. Tvekar dock på det...

Jag skrev en vanlig kommentar på mammans fb. Ifrågasatte bara, utan svordomar osv, men var ocksp ödmjuk men ifrångasättande. Mamman blockade mig, morbrodern blockade mig också utan att jag ens kommenterat eller att han vet stt jag existerar. Bara det är konstigt. Hela familjen blockar mig. Dom verkar sitta där och synka varandra och hålla koll på varenda kotte som är lite kritisk
Citera
2023-10-21, 15:32
Medlem
stayboosteds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reinadelsur
Jag skrev en vanlig kommentar på mammans fb. Ifrågasatte bara, utan svordomar osv, men var ocksp ödmjuk men ifrångasättande. Mamman blockade mig, morbrodern blockade mig också utan att jag ens kommenterat eller att han vet stt jag existerar. Bara det är konstigt. Hela familjen blockar mig. Dom verkar sitta där och synka varandra och hålla koll på varenda kotte som är lite kritisk

Ja nu är bluffen synad och det är "damage control" som gäller. Blir spännande att se vad deras nästa drag blir. Kommer det en förklaring på vem Mr. Khun Tun Lwin är? Eller är detta det sista vi hör från familjen Cedergren? Knepigt läge...
Citera
2023-10-21, 15:37
Medlem
Andy Flags avatar
Alltså, misstänker att offerten är äkta i den meningen att den inte är förfalskad. De har förmodligen fått en offert, mao. Varför fel namn och kön används är däremot obegripligt och behöver självfallet förklaras. Och offerten är ju just en offert och inget annat
Citera
2023-10-21, 15:39
Medlem
En möjlighet man ska ha i åtanke är att det helt enkelt är SOS-organisationen i Thailand som tabbat sig med sin dokumentmall och missat att ändra patientens namn.
Citera
2023-10-21, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andy Flag
Alltså, misstänker att offerten är äkta i den meningen att den inte är förfalskad. De har förmodligen fått en offert, mao. Varför fel namn och kön används är däremot obegripligt och behöver självfallet förklaras. Och offerten är ju just en offert och inget annat

Ja, så fort offerten betalades borde dom rimligtvis få en drös med kvittens.

Vem lägger ens upp en offert och tror att det ska bevisa någonting. Ett kvitto däremot.

Samtidigt så förklarar detta ju inte fejkpatienten.
Citera
2023-10-21, 15:43
Medlem
Khun Tun Lwin är från Myanmar/Burma.
På deras språk uttalas det Khun Htun Lwin.
Namnet stavas ခွန်ထွန်းလွင်

ခွန် = Khun
ထွန်း = (H)Tun
လွင် = Lwin

https://en.wikipedia.org/wiki/Htun
Citat:
Htun is a word used in Burmese names. The people of Myanmar have no customary matronymic or patronymic naming system and therefore have no surnames.

https://en.wikipedia.org/wiki/Burmese_names
Citat:
Burmese names (Burmese: မြန်မာ အမည်) lack the serial structure of most Western names. The people of Myanmar have no customary matronymic or patronymic naming system and therefore have no surnames. In the culture of Myanmar, people can change their name at will, often with no government oversight, to reflect a change in the course of their lives. Also, many Myanmar names use an honorific, given at some point in life, as an integral part of the name.

Denna personen kan t.o.m. ha bytt namn sedan den transporterades med SOS International.
Senast redigerad av Ehandel 2023-10-21 kl. 15:46.
Citera
2023-10-21, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskhalsad
En möjlighet man ska ha i åtanke är att det helt enkelt är SOS-organisationen i Thailand som tabbat sig med sin dokumentmall och missat att ändra patientens namn.

Jag skulle tro att det är vad som skett. Därefter har man printat ut sida 2 i svart vitt, för att signera och sedan scannat in igen med färg. Därav signatur i färg men ej arket.

Men självklart udda att både organisationen och familjen missar detta vid påskrivning och sedan ytterligare en gång vid publicering. Föder ju ytterligare teorier om bedrägeri.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in