Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-10-17, 05:28
  #1
Medlem
andrewcs avatar
Är lite dåligt påläst gällande datorer numera och sist jag ägde en, så var de en MacBook Pro gen 2011. Nu är jag dock sugen på Windows 11, men de är ett myller av olika modeller. Ska ha den för att spela, surfa och dra hem filmer m.m. Den ska dessutom hålla sig rapp och kännas okej även efter ett par år tänker jag.

Nåväl, kollade runt lite och fastande för Legion 7 pro med Intel Core I9 samt RTX 4080 och 32gig ddr5 5600mhz. Är detta framtidssäkert för kommande spel ett par år fram med hyffsat frame rate och högre inställningar, eller ska man satsa på RTX 4090? Stationära datorer går bort, då jag vill kunna ha möjlighet att ta med mig datorn ibland.

Ser att priserna på de olika datorerna är helt sjukt prissatta. Vissa med sämre specs kostar tio femton mer. Är de pågrund av märket eller har det med kylningsteknik att göra?
Citera
2023-10-17, 08:18
  #2
Avstängd
link71s avatar
Du klarar dig några år med RTX 4080 , men om du endå ska slå på stort så köp en 4090 så klarar du dig längre.
Citera
2023-10-17, 13:40
  #3
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andrewc
Är lite dåligt påläst gällande datorer numera och sist jag ägde en, så var de en MacBook Pro gen 2011. Nu är jag dock sugen på Windows 11, men de är ett myller av olika modeller. Ska ha den för att spela, surfa och dra hem filmer m.m. Den ska dessutom hålla sig rapp och kännas okej även efter ett par år tänker jag.

Nåväl, kollade runt lite och fastande för Legion 7 pro med Intel Core I9 samt RTX 4080 och 32gig ddr5 5600mhz. Är detta framtidssäkert för kommande spel ett par år fram med hyffsat frame rate och högre inställningar, eller ska man satsa på RTX 4090? Stationära datorer går bort, då jag vill kunna ha möjlighet att ta med mig datorn ibland.

Ser att priserna på de olika datorerna är helt sjukt prissatta. Vissa med sämre specs kostar tio femton mer. Är de pågrund av märket eller har det med kylningsteknik att göra?

Rekommendera att gå med i reddits legion subreddit, de är bra och för det mesta hjälpsamma.
Jag minns att jag läste att visa i 40 serien är strypta när det kommer till voltage (TGP), men tror att det var för det lägre, och att 4080 och 4090 inte var strypta.

Jag själv haren legion 7 med 16 gb 3080, den hanterar det mesta jag kastar mot den, men blir varm utav bara helvete. JAg köpte min för 22000 för 2 år sen från elgiganten, och hade väl tur, för den kostar 33000 nu.
Citera
2023-10-17, 14:28
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
Rekommendera att gå med i reddits legion subreddit, de är bra och för det mesta hjälpsamma.
Jag minns att jag läste att visa i 40 serien är strypta när det kommer till voltage (TGP), men tror att det var för det lägre, och att 4080 och 4090 inte var strypta.

Jag själv haren legion 7 med 16 gb 3080, den hanterar det mesta jag kastar mot den, men blir varm utav bara helvete. JAg köpte min för 22000 för 2 år sen från elgiganten, och hade väl tur, för den kostar 33000 nu.

ALLA bärbara datorer med RTX från 20xx-serien och framåt är strypta/nerbantade modeller. Du betalar överpris för en laptop som har 20-30% svagare GPU.

https://www.youtube.com/watch?v=MFOf8gQRScU
Citera
2023-10-17, 14:32
  #5
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hecules
ALLA bärbara datorer med RTX från 20xx-serien och framåt är strypta/nerbantade modeller. Du betalar överpris för en laptop som har 20-30% svagare GPU.

https://www.youtube.com/watch?v=MFOf8gQRScU


Jämför du med desktop GPU? klart de är, en desktop ligger ju på 3-400w, i en laptop så ligger min ostrypta på 165w. en strypt likadan ligger på 90w. Jag jämför inte min laptop 3080 med en desktop 3080 och förväntar mig inte att få samma prestanda, det är ju en självklarhet.. De strypta finns oftast i de laptops som heter "slim" eller likande. Prestandamässigt ligger min 3080 ungefär mellan ett en desktop 3060 ti och 3070 ti. Det är jag ok med.

Det jag menar med TS är att han ska se ifall den laptoppen han köper har strypt TGP inom laptop världen. Det som jag hade läst var att de lägre korten inom 400xx serien var helt strypta, och det var bara de högre som har en ostrypt version
__________________
Senast redigerad av carminaburana 2023-10-17 kl. 14:42.
Citera
2023-10-17, 14:42
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
Jämför du med desktop GPU? klart de är, en desktop ligger ju på 3-400w, i en laptop så ligger min ostrypta på 165w. en strypt likadan ligger på 90w. Jag jämför inte min laptop 3080 med en desktop 3080 och förväntar mig inte att få samma prestanda, det är ju en självklarhet.. De strypta finns oftast i de laptops som heter "slim" eller likande. Prestandamässigt ligger min 3080 ungefär mellan ett en desktop 3060 ti och 3070. Det är jag ok med.

Ditt första svar va lite flytande så ville bara klargöra för TS att det är stor skillnad på desktop vs laptop.

Samt TDP styr hur mycket Watt GPU får ta där de bästa ligger på 175W som max och när det kommer till slim så är de upp till 90w lägre än de vanliga.
Citera
2023-10-17, 14:46
  #7
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hecules
Ditt första svar va lite flytande så ville bara klargöra för TS att det är stor skillnad på desktop vs laptop.

Samt TDP styr hur mycket Watt GPU får ta där de bästa ligger på 175W som max och när det kommer till slim så är de upp till 90w lägre än de vanliga.


ah ok, jag kanske tog för givet att folk visste om det, så det var bra att vi klargjorde. Det är fult av nvidia att inte kalla sina mobila GPU:er något annat.

Bold: ja precis. som jag fattade det så ligger ALLA GPUer i 40XX serien som strypta, tuom just de högre numren, som kan gå upp till 175. När jag köpte min så var det även de lägre numren i 30XX serien som kunde vara ostrypta eller strypta.
Citera
2023-10-17, 17:52
  #8
Medlem
andrewcs avatar
Tack för alla svar! De blev en 4080 för jag tyckte inte 4090 och 15% högre prestanda var värt ca 14000kr mer. Som sagt, sjuka prissättningar på datorer! Jag har läst som fan på Reddit och kollat massa youtubeklipp och typ alla rekommenderar denna laptopen. 😊
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback