2023-10-18, 22:09
Medlem
Hej. Är företagare sen många år tillbaka.
Tanken har slagit mig många gånger men jag har liksom aldrig tagit tag i detta.

Jag har ett ägarbolag.
Det bolaget äger 50% av bolaget jag är verksam i, senare kollad bolag B. Tidigare var jag själv anställd i mitt ägarbolag och fakturerade ett belopp till bolag-B. Kollegan som äger resterande 50%gjorde samma.

Detta eftersom vårat kontrakt är knutet till
Bolag-b vilket gör att vi själva inte kunnat fakturerat direkt till våra egna bolag.

Sedan en tid tillbaka har vi blivit ombedd att börja ta ut lön från bolag-b. Detta eftersom våra licenser inte gäller om vi fortsätter på tidigare upplägg. Det finns också en luddig momsaspekt till att vi nu inte ska fortsätta göra som tidigare.

Min fråga är nu, finns det något smidigt sätt för oss att kunna flytta upp pengar till ägarbolagen, bortsett från utdelning. Vi kan ju inte fortsätta faktura konsultarbete till bolag-b samtidigt som vi är anställda där.

Tack på förhand. /Cf
Citera
2023-10-19, 04:22
Medlem
ChinchillaHouses avatar
Alla pengar mellan två bolag är samma summa för alla bolag.
Citera
2023-10-19, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crabfishh
Hej. Är företagare sen många år tillbaka.
Tanken har slagit mig många gånger men jag har liksom aldrig tagit tag i detta.

Jag har ett ägarbolag.
Det bolaget äger 50% av bolaget jag är verksam i, senare kollad bolag B. Tidigare var jag själv anställd i mitt ägarbolag och fakturerade ett belopp till bolag-B. Kollegan som äger resterande 50%gjorde samma.

Detta eftersom vårat kontrakt är knutet till
Bolag-b vilket gör att vi själva inte kunnat fakturerat direkt till våra egna bolag.

Sedan en tid tillbaka har vi blivit ombedd att börja ta ut lön från bolag-b. Detta eftersom våra licenser inte gäller om vi fortsätter på tidigare upplägg. Det finns också en luddig momsaspekt till att vi nu inte ska fortsätta göra som tidigare.

Min fråga är nu, finns det något smidigt sätt för oss att kunna flytta upp pengar till ägarbolagen, bortsett från utdelning. Vi kan ju inte fortsätta faktura konsultarbete till bolag-b samtidigt som vi är anställda där.

Tack på förhand. /Cf

Koncernbidrag är uteslutet. Utdelning är det enda alternativet, om inte ett bolag utför tjänster åt ett annat, varvid marknadspris ska gälla.
Citera
2023-10-19, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChinchillaHouse
Alla pengar mellan två bolag är samma summa för alla bolag.

Fel
Citera
2023-10-20, 07:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Koncernbidrag är uteslutet. Utdelning är det enda alternativet, om inte ett bolag utför tjänster åt ett annat, varvid marknadspris ska gälla.

Tack. Då behöver jag inte fundera mer.
Sistnämnda fungerar inte pga komplex momssituation.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in