Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-10-20, 17:12
  #25
Avstängd
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeklekaren
För det första är samer inte ett riktigt ursprungsfolk. För det andra är det odemokratiskt att vissa medborgare har särskilda rättigheter framför andra, bara baserat på var de föds. För det tredje hoppas jag att vi gör oss av med samerna snart, oavsett hur.
Det ironiska är att södra Sverige befolkades 1000-tals år före norrland och samerna.

Hehe gör som i Nya Zeeland, där man föreslog att landet skulle döpas om till FnurFnur och hela flaggan bli svart (ironi nära verkligheten). Det gick dock inte igenom.
Citera
2023-10-20, 17:17
  #26
Medlem
Jag hoppas att ni uppför er hyggligt mot varandra där uppe. Åt båda hållen.

Jag har också svårt att förstå detta med ursprungsbefolkning då alla som lever idag också har ett långt ursprung med långa släktled bakåt. Man har fått anpassa sig efter tidens gång. Efter hand övergav släkten jordbruk och annat.

Men samernas kultur och livstill är ju avgränsade och egen. Jag kan inte se det stora problemet med gatunamn på minoritetsspråken egentligen. Det är ju så kulturen också ser ut där uppe hos er. Så himla komplicerat kan det inte vara. Så låt det bara vara så.

Sen får ni döpa resten av gatorna till Snövägen, Skotervägen, Polarvägen, Hjortronstråket, Norrskensgatan, Bastugatan, Plogvägen, Hembräntsvägen och Norrlandsgatan osc

Friends.
__________________
Senast redigerad av Tissetiss 2023-10-20 kl. 17:23.
Citera
2023-10-20, 17:28
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av initieramig
Bra tycker jag. Samer är en minoritet som får för lite uppmärksamhet och ofta försvinner i konkurrens mot andra grupper. Det är dags att vita i Sverige börjar ta sitt ansvar gentemot den gruppen också!

Men varför ska en minoritet ha deras språk på vägar?
Hur vettigt hade det vara att ha vägnamnen på arabiska när 99% av alla i kruna inte förstår det?
Samma med samiska där bara ett fåtal förstår det.
Citera
2023-10-20, 17:31
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xer0
Kommuner har självstyre. Så svea rike kan nog inte lägga sig i.
Om beslutet överklagas till Förvaltningsrätten kan det upphävas eftersom det strider mot bestämmelserna i Språklag (2009:600).
Citera
2023-10-20, 17:42
  #29
Medlem
Jag tycker ändå det är lite gulligt att Sverige nu får en egen liten Gazaremsa längst uppe i norr. Jag tycker också man kan stängsla in området eftersom man gillar stängsel i Kiruna.
Citera
2023-10-20, 17:43
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Receivern
Jag tycker ändå det är lite gulligt att Sverige nu får en egen liten Gazaremsa längst uppe i norr. Jag tycker också man kan stängsla in området eftersom man gillar stängsel i Kiruna.

Gazaremsan är nog snarare Malmö.
Citera
2023-10-20, 19:54
  #31
Avslutat konto
Citat:
Ursprungligen postat av initieramig
Bra tycker jag. Samer är en minoritet som får för lite uppmärksamhet och ofta försvinner i konkurrens mot andra grupper. Det är dags att vita i Sverige börjar ta sitt ansvar gentemot den gruppen också!

Dåligt tycker jag. Samer är en minoritet så får alldeles för mycket uppmärksamhet.

Ska vi ta mer ansvar över dem?! De har fan fått allt de pekat på.

De kravstora halta och lytta amöborna består av 30 000 utvecklingsstörda clowner som fått ett eget ting och bedrivit bedrägeri- och bidragsbrott över nästan en fjärdedel av landet. De har snyltat på oss svenskar i flera hundra år utan att säga tack. Bara gnäll och mer krav.

Självklart ska de inte få egna gatunamn.

Jag tycker det är dags att de börjat betala tillbaka till samhället de snyltat på. De kan börja med att typ rensa gatorna och städa offentliga toaletter för lite mat.
__________________
Senast redigerad av barfotalasse 2023-10-20 kl. 19:56.
Citera
2023-10-20, 20:07
  #32
Medlem
Minns en riksdagsman som under tidigt var det 90 tal? ansåg att den svenska nationalsången är rasistisk och att texten borde ändras.

Sverige var då vs utifrån dagens läge sett, fullständigt problemfritt!! Totalt utan problem annat än brott typ fickstölder.

Första vågen med skit var jugoslaverna o resten är värre och värre tills idag svensk sandnegerkriminalitet på export till FIN, N och Marbella!


Våra folkvalda politiker har under 4 decennier kört oss till inte bara nivå Moldavien…., men värst av allt
,

delat upp svenskarna som motståndare mot varandra!

Tilltaget i Kiruna är mer av precis samma politlkeravföring som naturligtvis snart öppnar upp för att gator även ska få arabiska namn
__________________
Senast redigerad av TurboGarbo 2023-10-20 kl. 20:10.
Citera
2023-10-20, 20:15
  #33
Medlem
Är det ingen i tråden som varit i Åbo eller Helsingfors? Så jävla krångligt är det inte med tvåspråkiga gatskyltar. (Möjligen blir det lite trångt om man ska tre eller fler språk.)
Citera
2023-10-20, 20:34
  #34
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Huukavirkki
Kiruna inför Apartheid-politik; Uppför Gaza-remsa i nya centrum

På initiativ av Samelistan beslutade kommunstyrelsen i Kiruna att anta en ny princip
som innebär att delar av nya centrum ska få gatunamn helt och hållet på minorotetsspråk där även substantivet i namnet d.v.s. -gatan och -vägen blir samiska, meänkieli och finska ord. Både polismyndigheten och larmoperatörer har i remissyttranden varnat för att göra detta avsteg eftersom det kan få förödande konsekvenser bestående av kommunikationsproblem vid akuta händelser.


https://www.svt.se/nyheter/lokalt/no...kiruna--hydty0

"Förödande konsekvenser"? För att folk i polisens telefonväxel inte kan uttala samiska namn? Då får de väl lära sig. Så jävla svårt är det inte.
Citera
2023-10-20, 20:37
  #35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av initieramig
Bra tycker jag. Samer är en minoritet som får för lite uppmärksamhet och ofta försvinner i konkurrens mot andra grupper. Det är dags att vita i Sverige börjar ta sitt ansvar gentemot den gruppen också!
Helt rätt. Vi bör sluta köpa deras produkter och avskärma dom från det vita samhället så de kan leva efter dina premisser. Jag mailar Maggan.
Citera
2023-10-20, 20:39
  #36
Medlem
Som tornedaling så tycker jag det är ett bra beslut.
Meänkieli måste bevaras.
Insåg precis att det måste verkligen vara jobbigt för sörlänningar att köra genom tornedalen eller lappland om hjärnan får kortslutning när exempelvis vattendrag börjar kallas järvi och jokk.
De flesta områden har redan finsk samiska namn där uppe sedan hundratalsår tillbaka så det kommer ju knappast göra någon skillnad än att vi norrbottningar känner oss mer hemma.

Edit: såg först nu inslaget och verkar ha missuppfattat det hela.
Att vägra lägga till Väg eller gata efter ett gatunamn på Meänkieli eller samiska med motiveringen att vägra någon form av hybridspråk är ju rätt så jävla idiotiskt tjurskalligt.
__________________
Senast redigerad av cutcut1337 2023-10-20 kl. 20:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in