Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-10-20, 21:18
  #37
Medlem
Skogsvattes avatar
Är det inte ironiskt att Sverige fortsätter att blidka etniska nationalister av detta slag samtidigt som man bedriver en extremt repressiv förtrycks- och utrotningspolitik mot svenska nationalister?
Citera
2023-10-20, 21:23
  #38
Medlem
Jag noterade nu när jag var upp i Sorsele i somras att man börjat att skriva ortsnamn på både svenska och samiska. Man hade också ändrat den svenska stavningen på vissa platser till att ligga i linje med samiskan. Nu var det ett tag sen jag var där sist så det kan ha varit länge sedan detta gjordes. Personligen tycker jag det är trevligt. Svenska, samiska och i viss mån finska är en del av svensk kultur. Men aldrig att det får skrivas på arabiska!
Citera
2023-10-20, 21:30
  #39
Medlem
Felicia.C.Roses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsvatte
Är det inte ironiskt att Sverige fortsätter att blidka etniska nationalister av detta slag samtidigt som man bedriver en extremt repressiv förtrycks- och utrotningspolitik mot svenska nationalister?

Jupps! Jag tycker också det är jättekonstigt att staten uppmuntrar samer att vara värsta sortens etnocentriska, patriarkala BlodOchJord nationalister, medan alla vi andra förväntas bete oss som civiliserade människor och leva i tjugohundratalet. Medan samerna kan svassa runt i sina pajasuniformer och bete sig som det vore 1850 och solen aldrig gick ner över Brittiska imperiet!

Varför inte döpa om ortsnamn till deras vikingatida namn på FUTHARK runskrift förresten? Vikingarna var ju faktiskt här först!


//FCR
Citera
2023-10-20, 21:34
  #40
Medlem
dryopteriss avatar
Blomgatan blir väl typ Kuukkagatan? Låt mupparna hålla på. De verkar ändå inte bry sig om gatunätet. Samer åker väl skidor på fjället.
Citera
2023-10-20, 21:44
  #41
Medlem
Schicklgrubblares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av initieramig
Ni stal Samernas mark för att komma åt malmen. Försökte utrota den samiska identiteten genom att tvinga kvinnorna att gifta sig med "svenska" män och tvinga samiska barn att prata svenska i skolan. Även om det kan kännas som att man är skuldfri då det var generationer sedan så är det fel. Man bär alltid ansvar för vad tidigare generationer av samma etnicitet har gjort. Samerna bör kompenseras ekonomiskt för dessa övergrepp.

"Tvinga samerna att gifta sig med svenskar" som att det skulle vara något dåligt? Samerna ska givetvis tacka och bocka om en svensk så mycket som tittar åt hennes håll. Du är för fan inte klok i huvudet. Utan svenska män skulle landet se ut som en stor leråker. Flytta ut i en ishydda och stäng av internet om du sympatiserar så mycket. Svenskar har bott i Sverige lika lång tid som samerna. Allt annat är propaganda.
Citera
2023-10-20, 21:50
  #42
Medlem
Nyans2026s avatar
Etnopopulistisk politik, handlar om att hålla befolkningen upptagna med ickefrågor samtidigt som man rånar statskassan.
Citera
2023-10-20, 21:55
  #43
Medlem
naknaindianens avatar
rätt vad det är ska väl araber och somalier ha allting på sina språk, nej tack
Citera
2023-10-20, 22:05
  #44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AdamSmith
Fan vilken skitnödig inställning det är i den här tråden. Sverige har officiella nationella minoritetsspråk. Samiska, meänkieli och finska. Nästan varenda ortjävel i de trakterna har redan ett ett namn som är antingen på finska, samiska eller något försvenskad version av de språken. Allting slutar i princip på vaara (berg på finska), så att börja böla om några på samiska eller finska är rätt fånigt. Vad är ni för kärringar?
Som fd Kirunabo måste jag verkligen hålla med dig. Det här är en storm i ett vattenglas.
Citera
2023-10-20, 22:06
  #45
Medlem
Pungpuckels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av initieramig
Bra tycker jag. Samer är en minoritet som får för lite uppmärksamhet och ofta försvinner i konkurrens mot andra grupper. Det är dags att vita i Sverige börjar ta sitt ansvar gentemot den gruppen också!

Lika rättigheter betyder också lika skyldigheter, och det är där det brister.
Citera
2023-10-20, 22:36
  #46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sviskonboll
Jag noterade nu när jag var upp i Sorsele i somras att man börjat att skriva ortsnamn på både svenska och samiska. Man hade också ändrat den svenska stavningen på vissa platser till att ligga i linje med samiskan. Nu var det ett tag sen jag var där sist så det kan ha varit länge sedan detta gjordes. Personligen tycker jag det är trevligt. Svenska, samiska och i viss mån finska är en del av svensk kultur. Men aldrig att det får skrivas på arabiska!

Håller med.
Citera
2023-10-20, 22:37
  #47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av initieramig
Man bär alltid ansvar för vad tidigare generationer av samma etnicitet har gjort.
Nej, det gör man inte ditt jävla spån.

Hur resonerar du när samma etniciteter slåss förresten?
Citera
2023-10-20, 23:18
  #48
Medlem
Egentligen är detta en tramstråd!

Däruppe finns det redan idag namn på Svenska, Meänkieli(tornedalsfinska) och Nordsamiska ortnamn.

Förkortningen LKAB är ett bra exempel på det. LKABs juridisknamn är Luossavaara-Kiirunavaara Aktiebolag. Vaara betyder berg på meänkieli.

Luossavaara och Kiirunavaara är egentligen meänkieli variant av de nordsamiska namnen Luossavárri respektive Gironvárri. Dvs várri är det nordsamiska namnet för berg. På svenska skulle namnet egentligen vara Laxberget (Luossavárri) respektive Fjällripberget (Gironvárri).

Ortnamnet Kiruna är alltså en svensk stavning av förfinskat (Kiiruna) nordsamsikt ord (Giron). Om man skulle översätter det samiska ordet Giron till Svenska så borde namnet på Kiruna vara Fjällripa.

Om nu SOS alarm idag klarar av att skicka en ambulans till Muodoslompolo så har de knappast några problem att skicka den till de nya gatorna i Kiruna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in