Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-10-20, 04:06
  #1
Medlem
Förr i tiden kostade webhosting en hel del pengar, nu går det att få det helt gratis till dina projekt, finns en fin sajt som heter

https://spookhost.xyz/

Jag varken äger eller driver sajten, men det är bra för dom som äger ett domännamn och vill börja blogga, eller bygga mindre sajter denna verkar bra tycker jag.

Man får "5GB space och 100GB bandwidth", har du ett domännamn så är detta perfekt hosting, allt kostar nu för tiden.

Vem vill inte bygga sin egen blogg och må bra, blogga där? Perfekt liksom, men då måste man hitta rätt service, och denna verkar bra.

Vad anser ni om spookhost? Diskutera gärna gratis hosting i denna tråden. Gratis alternativen kan vara bra ibland också.
Citera
2023-10-20, 07:53
  #2
Moderator
Protons avatar
Finns inte nånting som är gratis, på ett eller annat sätt betalar du ändå.
Tror du att de gör det av ren välgörenhet?

"Gratis" hosting kommer ALLTID med en brasklapp av nåt slag och jag är helt säker på att den här tjänsten inte är något undantag.

Tycker tyvärr allt sånt här som utlovar "gratis" är rent bonnfångeri.
Citera
2023-10-20, 15:42
  #3
Medlem
Hrass avatar
Ett domännamn kostar ca 3 gånger mer än vad hosting för hushållsbehov (låt säga en enkel företagshemsida) gör idag.

Så nä, som vuxen med egna betalmedel skulle jag köpa hosting. 13-åriga jag (utan Mastercard eller VISA) som vill ha upp min tuffa CS-klanhemsida å andra sidan... Där var det reklam i både domännamnet och nedlusat på hela sidan.
Citera
2023-10-20, 16:32
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hras
Ett domännamn kostar ca 3 gånger mer än vad hosting för hushållsbehov (låt säga en enkel företagshemsida) gör idag.

Så nä, som vuxen med egna betalmedel skulle jag köpa hosting. 13-åriga jag (utan Mastercard eller VISA) som vill ha upp min tuffa CS-klanhemsida å andra sidan... Där var det reklam i både domännamnet och nedlusat på hela sidan.

De flesta av byethost "leverantörer" är bra och helt gratis, vet dock inte vilken av dom som är bäst just nu.

Dom går under https://myownfreehost.net/, så här står det på sidan:

Citat:
Free Plan
$0.00

Reseller:

Unlimited Resellers users

Unlimited Resellers disk space

Unlimited Resellers bandwidth

Unlimited Resellers databases

Unlimited Resellers domains

Free Domain: No

Users:

Users disk space: 5 GB

Users bandwidth: 100 GB/Month

Users Max databases: 400
(Reseller chooses limit)

Users Max domains: 50
(Reseller chooses limit)


Vet dock inte vilken av deras hemsida/leverantör är bäst. Vilka använder ni på flashback? Det är betydligt bättre än blogger eller liknande, att man kan programmera sin egen sida.
Citera
2023-10-20, 16:37
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hras
Ett domännamn kostar ca 3 gånger mer än vad hosting för hushållsbehov (låt säga en enkel företagshemsida) gör idag.

Någon skrev detta i en annan tråd:

Läs det fetstilta:

Citat:
Ursprungligen postat av elektronikfreak
Ska kanske tillägga att fördelen med att registrera en domän, oavsett vad det är för toppdomän, hos ett större registrar som man har 100% förtroende för och sedan lägga sajten hos en annan (lågpris- alt gratis)host. Skulle lågpris/gratishosten sparka ut en eller gå i kk så kan man lätt och smidigt bara gå in hos sin ordinarie registrar och bara peka om domänen. Dvs bara ändra DNS-uppgifterna.

Har man däremot BÅDE registrerat domänen och använder samma registrator som host så sitter man ju liksom med skägget i brevlådan. Stänger de bara ner kontot så hur får man då tillbaka sin domän?

Har man hosting och domän på samma sida kanske man förlorar någon av dom, och då läggs sidan ner.
Citera
2023-10-23, 13:56
  #6
Medlem
Hrass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ravensheld
Någon skrev detta i en annan tråd:

Läs det fetstilta:



Har man hosting och domän på samma sida kanske man förlorar någon av dom, och då läggs sidan ner.
Ok men vad har det att göra med vad jag skrev?

Det luktar som du bara sitter och gör reklam.
Citera
2023-10-23, 15:06
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hras
Ok men vad har det att göra med vad jag skrev?

Det luktar som du bara sitter och gör reklam.

Nej, jag tycker verkligen att hostingen är bra, det är vad jag menade.
Om det bara är för en blog eller personlig site så duger detta.
Citera
2023-10-24, 10:13
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ravensheld
Nej, jag tycker verkligen att hostingen är bra, det är vad jag menade.
Om det bara är för en blog eller personlig site så duger detta.
Kan man regga sig anonymt på denna tjänsten? annars går den bort.
Citera
2023-10-24, 11:01
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av janblommgren
Kan man regga sig anonymt på denna tjänsten? annars går den bort.

https://tinkerhost.net/ är också ett gratis webhosting tjänst, helt anonymt att regga. Den är en liknande tjänst som den jag skrev ovan fast verkar vara ännu bättre.
Citera
2023-10-27, 05:48
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av janblommgren
Kan man regga sig anonymt på denna tjänsten? annars går den bort.

Denna är tydligen en av de bättre:

https://lenyxo.com/ där kan du ladda upp en sida, kontrollpanelen går det att fixa SSL & Lets Encrypt.

Bäst av de som finns tror jag också att den är.
Citera
2023-10-29, 13:09
  #11
Medlem
elektronikfreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ravensheld
Förr i tiden kostade webhosting en hel del pengar, nu går det att få det helt gratis till dina projekt, finns en fin sajt som heter

https://spookhost.xyz/
Nu är möjligtvis jag lite äldre än vad du är, eller snarare du är lite yngre än vad jag är och var inte med i början av 1990-talet när internet tog rejäl fart. Det är nog snarare tvärtom om att förr fanns det mängder - tusentals eller mer troligt tiotusentals med gratis webhostingservrar som erbjöd gratis hemsida. Det gör dom inte idag. Vart alla dessa "gratis hemsidaföretag" tagit vägen vet jag ärligt talat inte. Det mest troliga är det gick lite knackigt för dom och de blev uppköpta av ett större företag. Alt är att de konkade. Å andra sidan har ju alla jävla bloggservrar dykt upp, och de fanns ju inte ens förr. Begreppet "blogg" fanns ju inte ens på 1990-talet.

Det fanns väl troligen tiotusentals webhostingservrar som erbjöd gratis hemsida åt alla som ville lägga ut sin egna privata sex- och porrsida med sina egna bilder på flickvän, fru eller sig själv. Eller bilder som de helt enkelt hittat på andra sex- och porrsidor. Men alla dessa sidor är borta idag. Idag är det ett antal giganter som står för all sex- och porrunderhållning. Tom svenska porrkungen Bert Milton Jr och PRIVATE är väl helt borta ur branschen gissar jag. Även om sajten i sig finns kvar. Uppköpt kan jag tänka!??

Btw, testade LENYXO och den funkar i vart fall smärtfritt att få upp en subdomän på. Har inte testat att lägga egen domän på servern än. Mitt bidrag blir...
Free Web Hosting Area > https://www.freewha.com/
Har använt dom i drygt 15 år och de funkar bra. Control Panel och upload via FTP typ FILEZILLA. Deras sida verkar dock inte blivit uppdaterad sedan 2008 men trot eller ej... den funkar!

Citat:
Ursprungligen postat av Proton
Finns inte nånting som är gratis, på ett eller annat sätt betalar du ändå.
Tror du att de gör det av ren välgörenhet?

"Gratis" hosting kommer ALLTID med en brasklapp av nåt slag och jag är helt säker på att den här tjänsten inte är något undantag.

Tycker tyvärr allt sånt här som utlovar "gratis" är rent bonnfångeri.
Rent matematiskt har du självfallet rätt. Men alla företag, som ex erbjuder gratis webhosting, gör det naturligtvis på ett väldigt smart förtäckt sätt. Förr fick man "betala" för att få trafik till sin sida. Ville man ex ha 1M besökare till sin sida per dygn (eller per vecka) så kostade det en rejäl slant. Då var det smart att erbjuda gratis webhosting och slänga upp en reklambanner på varje sida och på det sättet få gratis trafik till ens egentliga business. Eller där varenda besökare vid var 10:e eller 100:e eller 1000:e access nåddes av en 404-sida och en redirect till företagets egentliga business.

Att ett bra varunamn vet säkert alla kan vara guld värt. Tänker på en av "The Big Five" dvs GOOGLE som erbjuder kanske en av branschens bästa emailservrar - GRATIS!
Citera
2023-10-31, 03:01
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elektronikfreak
Mitt bidrag blir...
Free Web Hosting Area > https://www.freewha.com/
Har använt dom i drygt 15 år och de funkar bra. Control Panel och upload via FTP typ FILEZILLA. Deras sida verkar dock inte blivit uppdaterad sedan 2008 men trot eller ej... den funkar!

Ser intressant ut, vad är det för Control panel? Är det också byet, eller annat företag bakom?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback