Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-10-21, 05:17
  #13
Medlem
Klagans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swedlite95
Det är många frågor som jag inte kan svara på, då jag verkligen inte förstår texten särskilt bra.

Är det någon här som möjligtvis har några tips att ge mig?
Läs några tusen böcker. Som vi alla andra.
Citera
2023-10-21, 15:12
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
Varför rekommenderar du just Bibeln, när du uppenbarligen inte har läst den själv? Det är saltstod, inte *saltlod. Och det är visserligen en god idé att läsa Bibeln generellt sett, men för att klara högskoleprovet skulle jag nog rekommendera lite modernare litteratur. Annars är det förvisso en mycket bra idé att läsa litteratur av olika slag och att slå upp ord man inte förstår.

Det är tillsammans med antika grekerna fundamentet för den västerländska kulturen.
Citera
2023-10-21, 15:34
  #15
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WernerHerzog
Det är tillsammans med antika grekerna fundamentet för den västerländska kulturen.

Just det. Men nu handlade det om att klara högskoleprovet inom en ganska snar framtid.
Citera
2023-10-23, 11:43
  #16
Avstängd
Countrycurrents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swedlite95
Nu när jag väl har pluggat en del inför högskoleprovet, så märker jag verkligen hur dåligt mitt ordförråd är, samt min läsförståelse på svenska. Det är ju ganska skumt, då jag är svensk och har bott här hela mitt liv. När jag gör ELF delen på högskoleprovet. Mitt värsta resultat som jag har fått är 15/20. Annars brukar det i princip alltid vara 19/20-20/20. På ORD så blir det i princip alltid 10/20. MEK och LÄS, brukar alltid gå väldigt dåligt. Min totala VERB, brukar ligga på 40-45. Det känns ganska surt, då ELF delen går så bra.

Jag vet att jag inte riktigt kan göra något vid det här laget, då högskoleprovet är på söndag. Jag undrade dock mer gällande det nästa högskoleprovet. Vilka resurser bör jag använda mig av? Är det något specifikt som man rekommenderas läsa? Jag känner att problemet för mig gällande MEK och LÄS, egentligen har att göra enbart med mitt ordförråd. Det är många frågor som jag inte kan svara på, då jag verkligen inte förstår texten särskilt bra.

Är det någon här som möjligtvis har några tips att ge mig?

Läs fler böcker och sluta helt och hållet att läsa Expressen och Aftonbladet så blir allting genast mer begripligt.
Citera
2023-10-23, 13:25
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
Just det. Men nu handlade det om att klara högskoleprovet inom en ganska snar framtid.

Kanske jag som läste dåligt. Men vad som annars tog upp är högst effektivt.
Citera
2023-10-23, 13:41
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 12hoppihagen


Exempel:

Saltlod- saltstaty som du bli när du vänder när du vänder dig om




Verkligen? eller menad du saltstod? Det ordet finns, det var det som Lots hustru förvandlades till när hon vände sig om och tittade bakåt mot den brinnande Sodom och Gomorra tvillingstaden, trots att Gud förbjöd dem att titta bakåt...

(det är iofs troligare att hon blev blind när hon tittade mot atombombsexplosionen / eventuellt stor meteor som slog ner i staden.... Men man skall inte förstöra en bra historia)
Citera
2024-04-01, 22:15
  #19
Medlem
Öva på vanliga prefix och suffix. Många gånger kan man då lista ut vad ett ord betyder, även om man inte kan ordet sedan innan.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback