Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-10-20, 21:39
  #1
Medlem
Nu när jag väl har pluggat en del inför högskoleprovet, så märker jag verkligen hur dåligt mitt ordförråd är, samt min läsförståelse på svenska. Det är ju ganska skumt, då jag är svensk och har bott här hela mitt liv. När jag gör ELF delen på högskoleprovet. Mitt värsta resultat som jag har fått är 15/20. Annars brukar det i princip alltid vara 19/20-20/20. På ORD så blir det i princip alltid 10/20. MEK och LÄS, brukar alltid gå väldigt dåligt. Min totala VERB, brukar ligga på 40-45. Det känns ganska surt, då ELF delen går så bra.

Jag vet att jag inte riktigt kan göra något vid det här laget, då högskoleprovet är på söndag. Jag undrade dock mer gällande det nästa högskoleprovet. Vilka resurser bör jag använda mig av? Är det något specifikt som man rekommenderas läsa? Jag känner att problemet för mig gällande MEK och LÄS, egentligen har att göra enbart med mitt ordförråd. Det är många frågor som jag inte kan svara på, då jag verkligen inte förstår texten särskilt bra.

Är det någon här som möjligtvis har några tips att ge mig?
Citera
2023-10-20, 21:48
  #2
Avstängd
12hoppihagens avatar

Penna och papper till och börja med, sen börjar du beta av bibeln tillsammans med SAOL(svenska.se)
Kompletter med någon kanonbok eller 2, Strindberg eller något liknande.

Skriv ner alla ord du inte kan med en kort notis efter, frågan mig inte varför, men detta triggar minnet på något vänster.

Exempel:

Saltlod- saltstaty som du bli när du vänder när du vänder dig om

Jävligt tidsödande, men ger resultat!

Vill man bli mer modern kan du köra vetenskapliga poddar, historiepodden, Ronden(läkarpodd) och liknande, penna och papper och bara pränta ner allt du inte kan.

Anteckna under dagen, på bussen eller vad som, sen kan du lägga lite tid på kvällen för att gå igenom dagens skörd
Citera
2023-10-20, 21:50
  #3
Medlem
Läs Vilhelm Moberg. Lycka till!
Citera
2023-10-20, 21:51
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 12hoppihagen

Penna och papper till och börja med, sen börjar du beta av bibeln tillsammans med SAOL(svenska.se)
Kompletter med någon kanonbok eller 2, Strindberg eller något liknande.

Skriv ner alla ord du inte kan med en kort notis efter, frågan mig inte varför, men detta triggar minnet på något vänster.

Exempel:

Saltlod- saltstaty som du bli när du vänder när du vänder dig om

Jävligt tidsödande, men ger resultat!

Vill man bli mer modern kan du köra vetenskapliga poddar, historiepodden, Ronden(läkarpodd) och liknande, penna och papper och bara pränta ner allt du inte kan.

Anteckna under dagen, på bussen eller vad som, sen kan du lägga lite tid på kvällen för att gå igenom dagens skörd

Tack så hemskt mycket. Det är faktiskt riktigt smart.
Citera
2023-10-20, 21:53
  #5
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 12hoppihagen

Saltlod- saltstaty som du bli när du vänder när du vänder dig om

Jävligt tidsödande, men ger resultat!

Saltstod. Det gav ett lite svajigt resultat, med andra ord.
Citera
2023-10-20, 21:55
  #6
Medlem
Sagodjurs avatar
läs mer på flashback.
Citera
2023-10-20, 21:57
  #7
Avstängd
12hoppihagens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkatt
Saltstod. Det gav ett lite svajigt resultat, med andra ord.

det går fort ibland vid tangenterna!
Citera
2023-10-20, 22:15
  #8
Medlem
Tror det är väl sent nu, men rent allmänt är det en god idé att läsa akademiska (säg inget till Rotebro-Conny bara), tunga teoretiska texter inom humaniora, som filosofi. Det är en rejäl övning i läsförståelse, verkligen.
Citera
2023-10-20, 23:03
  #9
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 12hoppihagen

Penna och papper till och börja med, sen börjar du beta av bibeln tillsammans med SAOL(svenska.se)
Kompletter med någon kanonbok eller 2, Strindberg eller något liknande.

Skriv ner alla ord du inte kan med en kort notis efter, frågan mig inte varför, men detta triggar minnet på något vänster.

Exempel:

Saltlod- saltstaty som du bli när du vänder när du vänder dig om

Jävligt tidsödande, men ger resultat!

Vill man bli mer modern kan du köra vetenskapliga poddar, historiepodden, Ronden(läkarpodd) och liknande, penna och papper och bara pränta ner allt du inte kan.

Anteckna under dagen, på bussen eller vad som, sen kan du lägga lite tid på kvällen för att gå igenom dagens skörd

Varför rekommenderar du just Bibeln, när du uppenbarligen inte har läst den själv? Det är saltstod, inte *saltlod. Och det är visserligen en god idé att läsa Bibeln generellt sett, men för att klara högskoleprovet skulle jag nog rekommendera lite modernare litteratur. Annars är det förvisso en mycket bra idé att läsa litteratur av olika slag och att slå upp ord man inte förstår.
Citera
2023-10-20, 23:09
  #10
Avstängd
12hoppihagens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
Varför rekommenderar du just Bibeln, när du uppenbarligen inte har läst den själv? Det är saltstod, inte *saltlod. Och det är visserligen en god idé att läsa Bibeln generellt sett, men för att klara högskoleprovet skulle jag nog rekommendera lite modernare litteratur. Annars är det förvisso en mycket bra idé att läsa litteratur av olika slag och att slå upp ord man inte förstår.

Om du är så duktig på att läsa och märka ord, så är det konstigt att du missade inlägget där jag skrev att det gick fot vid tangenten, det rör sig om ett stavfel.

Förslaget på böcker är just förslag, men du bör nog ha den inriktningen och inte sätta dig och läsa en barnbok.

Ett stavfel avgör inte om en person har läst bibeln eller inte, men jag skummade bibeln och skrev ner ord, skälet till att jag hängde upp mig på saltstatyn är för att det kom på högskoleprovet jag skrev, ett exempel på där den studietekniken fungerade för mig!
Citera
2023-10-20, 23:13
  #11
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 12hoppihagen
Om du är så duktig på att läsa och märka ord, så är det konstigt att du missade inlägget där jag skrev att det gick fot vid tangenten, det rör sig om ett stavfel.

Förslaget på böcker är just förslag, men du bör nog ha den inriktningen och inte sätta dig och läsa en barnbok.

Ett stavfel avgör inte om en person har läst bibeln eller inte, men jag skummade bibeln och skrev ner ord, skälet till att jag hängde upp mig på saltstatyn är för att det kom på högskoleprovet jag skrev, ett exempel på där den studietekniken fungerade för mig!

Jo, jag förstår att det är lätt hänt när tangenterna ligger så nära varandra.
Citera
2023-10-20, 23:16
  #12
Medlem
Dummaste jag hört är ju bibeln 😂 en tegelsten är det ju men om möjligt den tråkigaste. Finns mindre tråkigare, om än objektivt tråkiga monolither att ta sig an, krig och fred, brott och straff och faust, läs och slå upp alla ord du inte känner igen, se till att det är gamla översättningar, se sen fanny och alexander och du är klar 😬 men seriöst, ordförråd är svårt om man inte läst mycket hela sitt lv.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback