Citat:
Ursprungligen postat av
Dronn
Jag jobbar med två Amerikanska vänner och utvecklar digtala produkter, vi har precis börjat tjäna bra med pengar på detta och ska sätta igång ett LLC i USA vi alla tre är delägare i. Jag är dock bosatt i Sverige.
Vad jag förstår finns det inga hinder för att jag ska vara delägare och skattebördan förs vidare på mig som individ, dvs ingen skatt i USA. Men hur gör jag här hemma i Sverige? Och hur gör jag för att inte Skatteverket ska ta mer än hälften av mina hårt förvärvade slantar?
Läste att LLC räknas ungefär som ett handelsbolag, men var lite oklart hur det beskattas.
Vore det smartare starta ett AB som sedan är delägare i LLC:n?
Har funderat lite på att flytta utomlands, kanske vore en god idé för att på så sätt få ned skattetrycket?
Så länge du inte tar ut pengar från vinst i det amerikanska bolaget är det ingen risk. Inga problem att vara delägare i bolag utomlands, där har Skatteverket inget att säga till om.
Ska du ta ut pengar (som lön eller vinst osv) och vill undvika svensk skatt är huvudregeln att bo majoriteten av året utanför Sverige dvs 6mån och en dag minst.
Och så länge du kan bevisa att så är fallet vid en eventuell förfrågan är det också ok