2023-10-23, 17:19
Medlem
Jag jobbar med två Amerikanska vänner och utvecklar digtala produkter, vi har precis börjat tjäna bra med pengar på detta och ska sätta igång ett LLC i USA vi alla tre är delägare i. Jag är dock bosatt i Sverige.

Vad jag förstår finns det inga hinder för att jag ska vara delägare och skattebördan förs vidare på mig som individ, dvs ingen skatt i USA. Men hur gör jag här hemma i Sverige? Och hur gör jag för att inte Skatteverket ska ta mer än hälften av mina hårt förvärvade slantar?

Läste att LLC räknas ungefär som ett handelsbolag, men var lite oklart hur det beskattas.
Vore det smartare starta ett AB som sedan är delägare i LLC:n?

Har funderat lite på att flytta utomlands, kanske vore en god idé för att på så sätt få ned skattetrycket?
Citera
2023-10-27, 00:30
Medlem
Om du ska vara kvar i Sverige är förmodligen ett aktiebolag en god idé. Men, en utlandsflytt kanske är vettigare, beror ju på din situation. Välj inte land primärt på skattesatsen utan titta först på vilka länder du genuint tror du skulle trivas, sen rangordna efter skatt.

Om beloppen du håller på att tjäna understiger säg... Någon miljon, kanske det är värt att avvakta flytt tills du vet om pengarna du kommer tjäna håller över tid.

Oavsett vilket, ett medlemskap i Skattebetalarna och sen bolla gratis med deras skattejurister är nog en kostnadseffektiv bra början. Du får väldigt mycket för dina pengar för 500 kr/år eller vad medlemskapet ligger på nu för tiden.
Citera
2023-10-27, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dronn
Jag jobbar med två Amerikanska vänner och utvecklar digtala produkter, vi har precis börjat tjäna bra med pengar på detta och ska sätta igång ett LLC i USA vi alla tre är delägare i. Jag är dock bosatt i Sverige.

Vad jag förstår finns det inga hinder för att jag ska vara delägare och skattebördan förs vidare på mig som individ, dvs ingen skatt i USA. Men hur gör jag här hemma i Sverige? Och hur gör jag för att inte Skatteverket ska ta mer än hälften av mina hårt förvärvade slantar?

Läste att LLC räknas ungefär som ett handelsbolag, men var lite oklart hur det beskattas.
Vore det smartare starta ett AB som sedan är delägare i LLC:n?

Har funderat lite på att flytta utomlands, kanske vore en god idé för att på så sätt få ned skattetrycket?

Så länge du inte tar ut pengar från vinst i det amerikanska bolaget är det ingen risk. Inga problem att vara delägare i bolag utomlands, där har Skatteverket inget att säga till om.

Ska du ta ut pengar (som lön eller vinst osv) och vill undvika svensk skatt är huvudregeln att bo majoriteten av året utanför Sverige dvs 6mån och en dag minst.
Och så länge du kan bevisa att så är fallet vid en eventuell förfrågan är det också ok
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in