• 4
  • 5
2023-11-21, 21:08
Medlem
Korv-Bajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Vad fan innebär förslaget? Den röriga text du har klippt in förklarar ju ingenting?

Ja, det här är invecklat.

Citat:
Ursprungligen postat av c0mbiner
Är det jobbigt att klicka på länkar för att läsa mer om det? 🤔

Ja. Jag vet. Jag har gjort det.

Citat:
Ska jag klistra in en hel bibel med lagtext?

Nej. Det är bättre med en sammanfattning.

Citat:
Här har du förslaget på 103 jävla sidor, late jävel:
https://sfro.com/images/stories/dok/...56_main_SE.pdf

Föslaget

"Förslag till
EUROPAPARLAMENTETS OCH RÅDETS FÖRORDNING
om cirkularitetskrav för fordonskonstruktion och hantering av uttjänta fordon, om
ändring av förordningarna (EU) 2018/858 och 2019/1020 och om upphävande av
direktiven 2000/53/EG och 2005/64/EG
"

och bilagor, på svanska och andra språk, finns på den här sidan:
https://ec.europa.eu/info/law/better...of-EU-rules_en

Titta efter "Proposal for a regulation - COM(2023)451" och "Annex - COM(2023)451".

i
BILAGA I
KRITERIER FÖR ATT FASTSTÄLLA OM ETT BEGAGNAT FORDON ÄR ETT
UTTJÄNT FORDON
DEL A

står det bland annat:

KRITERIER FÖR BEDÖMNING AV FORDONENS REPARERBARHET

1. Ett fordon är tekniskt irreparabelt om det uppfyller ett eller flera av följande kriterier:
(a) Det har skurits i bitar eller strippats.
(b) Det har svetsats upp eller stängts genom isolering av skum.
(c) Det har blivit helt bränt till den punkt där motor- eller passagerarutrymmet
förstörs.
(d) Det har sänkts ned i vatten till en nivå över instrumentpanelen.
(e) En eller flera av följande komponenter i fordonet kan inte repareras eller bytas
ut:
i) Markkopplingskomponenter (till exempel däck och hjul), fjädring,
styrning, bromsning och styrkomponenter till dem.
ii) Fästen och fogar för säten.
iii) Krockkuddar, bältessträckare, säkerhetsbälten och perifera
driftskomponenter till dem.
iv) Fordonets kaross och chassi,
(f) vars konstruktions- och säkerhetskomponenter har tekniska defekter som är
oåterkalleliga och som gör dem icke-utbytbara, till exempel metallutmattning,
multipla brott i grundfärger eller kraftig perforerande korrosion.
(g) Reparation av dessa kräver att motorn, växellådan, karossen eller chassit byts
ut vilket leder till att bilens ursprungliga identitet går förlorad.

2. Fordonet är ekonomiskt irreparabelt om dess marknadsvärde är lägre än kostnaden
för de nödvändiga reparationerna för att i unionen återställa det till ett tekniskt
tillstånd som skulle vara tillräckligt för att erhålla ett trafiksäkerhetsintyg i den
medlemsstat där fordonet registrerades före reparationen.

3. Ett fordon kan anses vara tekniskt irreparabelt när
(a) det har sänkts ned i vatten till en nivå under instrumentpanelen så att motorn
eller det elektriska systemet har skadats,
(b) dess dörrar inte är fästa på det,
(c) bränslet eller bränsleångorna släpps ut med risk för brand och explosion,
(d) gas har läckt från systemet för flytande gas som utgör en risk för brand och
explosion,
(e) dess drivvätskor (bränsle, bromsvätska, frostskyddsvätska, batterisyra,
kylvätska) har tömts och medför risk för vattenföroreningar eller
(f) dess bromsar och styrkomponenter är för slitna.

Om ett av dessa villkor är uppfyllt ska en individuell teknisk bedömning utföras för
att bedöma om ett fordons tekniska status skulle vara tillräcklig för att erhålla ett
trafiksäkerhetsintyg i den medlemsstat där fordonet registrerades före reparationen.

DEL B

VÄGLEDANDE FÖRTECKNING ÖVER KRITERIER FÖR UTTJÄNTA FORDON

Följande kriterier kan också användas som ytterligare motivering för att fastställa om ett
använt fordon är ett uttjänt fordon:
(a) Avsaknad av anordningar som gör det möjligt att identifiera ett fordon, särskilt
fordonsidentifieringsnumret.
(b) Ägaren är okänd.
(c) Det har inte genomgått den nationella trafiksäkerhetsprovning som krävs efter mer än
två år från den dag då detta senast krävdes.
(d) Det är inte på lämpligt sätt skyddat mot skador under lagring, transport, lastning och
lossning.
(e) Det överlämnades för hantering till en auktoriserad insamlingsstation eller en
auktoriserad avfallshanteringsanläggning.

I
Förslag till
om cirkularitetskrav för fordonskonstruktion och hantering av uttjänta fordon, om

står det bland annat:

Artikel 26

Fordonsägarens skyldigheter

Ägaren till ett uttjänt fordon ska

(a) leverera det uttjänta fordonet till en auktoriserad behandlingsanläggning eller, i de
fall som avses i artikel 23.4, till en insamlingsplats, utan onödigt dröjsmål efter att ha
mottagit information om att fordonet uppfyller ett eller flera av kriterier för att anses
vara irreparabelt som anges i del A punkterna 1 och 2 i bilaga I,

(b) uppvisa ett skrotningsintyg för den berörda registreringsmyndigheten.

SAMMANFATTNING AV FORDONSÄGARENS SKYLDIGHETER:

Fordonsägaren MÅSTE OMEDELBART köra iväg sitt fordon till en auktoriserad bilskrotare om det är "irreparabelt".

Och "irreparabelt" kan det vara av en massa olika anledningar, TILL EXEMPEL:

• Motor- ELLER passagerarutrymmet har förstörts genom brand.
  • Bilen har hamnat i vatten som har nått över instrumentpanelen.
  • Fästen och fogar för säten går inte att reparera eller bytas ut.
  • Marknadsvärdet är lägre än kostnaden för nödvändiga reparationer.
  • Dörrar inte är monterade.
  • Bromsar och styrkomponenter är för slitna.
  • ...
Senast redigerad av Korv-Bajs 2023-11-21 kl. 21:26.
Citera
2023-11-23, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Korv-Bajs
Ja, det här är invecklat.

Ja. Jag vet. Jag har gjort det.

Nej. Det är bättre med en sammanfattning.

Föslaget

"Förslag till
"

och bilagor, på svanska och andra språk, finns på den här sidan:
https://ec.europa.eu/info/law/better...of-EU-rules_en

Titta efter "Proposal for a regulation - COM(2023)451" och "Annex - COM(2023)451".

i
BILAGA I
KRITERIER FÖR ATT FASTSTÄLLA OM ETT BEGAGNAT FORDON ÄR ETT
UTTJÄNT FORDON
DEL A

står det bland annat:

KRITERIER FÖR BEDÖMNING AV FORDONENS REPARERBARHET

1. Ett fordon är tekniskt irreparabelt om det uppfyller ett eller flera av följande kriterier:
(a) Det har skurits i bitar eller strippats.
(b) Det har svetsats upp eller stängts genom isolering av skum.
(c) Det har blivit helt bränt till den punkt där motor- eller passagerarutrymmet
förstörs.
(d) Det har sänkts ned i vatten till en nivå över instrumentpanelen.
(e) En eller flera av följande komponenter i fordonet kan inte repareras eller bytas
ut:
i) Markkopplingskomponenter (till exempel däck och hjul), fjädring,
styrning, bromsning och styrkomponenter till dem.
ii) Fästen och fogar för säten.
iii) Krockkuddar, bältessträckare, säkerhetsbälten och perifera
driftskomponenter till dem.
iv) Fordonets kaross och chassi,
(f) vars konstruktions- och säkerhetskomponenter har tekniska defekter som är
oåterkalleliga och som gör dem icke-utbytbara, till exempel metallutmattning,
multipla brott i grundfärger eller kraftig perforerande korrosion.
(g) Reparation av dessa kräver att motorn, växellådan, karossen eller chassit byts
ut vilket leder till att bilens ursprungliga identitet går förlorad.

2. Fordonet är ekonomiskt irreparabelt om dess marknadsvärde är lägre än kostnaden
för de nödvändiga reparationerna för att i unionen återställa det till ett tekniskt
tillstånd som skulle vara tillräckligt för att erhålla ett trafiksäkerhetsintyg i den
medlemsstat där fordonet registrerades före reparationen.

3. Ett fordon kan anses vara tekniskt irreparabelt när
(a) det har sänkts ned i vatten till en nivå under instrumentpanelen så att motorn
eller det elektriska systemet har skadats,
(b) dess dörrar inte är fästa på det,
(c) bränslet eller bränsleångorna släpps ut med risk för brand och explosion,
(d) gas har läckt från systemet för flytande gas som utgör en risk för brand och
explosion,
(e) dess drivvätskor (bränsle, bromsvätska, frostskyddsvätska, batterisyra,
kylvätska) har tömts och medför risk för vattenföroreningar eller
(f) dess bromsar och styrkomponenter är för slitna.

Om ett av dessa villkor är uppfyllt ska en individuell teknisk bedömning utföras för
att bedöma om ett fordons tekniska status skulle vara tillräcklig för att erhålla ett
trafiksäkerhetsintyg i den medlemsstat där fordonet registrerades före reparationen.

DEL B

VÄGLEDANDE FÖRTECKNING ÖVER KRITERIER FÖR UTTJÄNTA FORDON

Följande kriterier kan också användas som ytterligare motivering för att fastställa om ett
använt fordon är ett uttjänt fordon:
(a) Avsaknad av anordningar som gör det möjligt att identifiera ett fordon, särskilt
fordonsidentifieringsnumret.
(b) Ägaren är okänd.
(c) Det har inte genomgått den nationella trafiksäkerhetsprovning som krävs efter mer än
två år från den dag då detta senast krävdes.
(d) Det är inte på lämpligt sätt skyddat mot skador under lagring, transport, lastning och
lossning.
(e) Det överlämnades för hantering till en auktoriserad insamlingsstation eller en
auktoriserad avfallshanteringsanläggning.

I
Förslag till

står det bland annat:

Artikel 26

Fordonsägarens skyldigheter

Ägaren till ett uttjänt fordon ska

(a) leverera det uttjänta fordonet till en auktoriserad behandlingsanläggning eller, i de
fall som avses i artikel 23.4, till en insamlingsplats, utan onödigt dröjsmål efter att ha
mottagit information om att fordonet uppfyller ett eller flera av kriterier för att anses
vara irreparabelt som anges i del A punkterna 1 och 2 i bilaga I,

(b) uppvisa ett skrotningsintyg för den berörda registreringsmyndigheten.

SAMMANFATTNING AV FORDONSÄGARENS SKYLDIGHETER:

Fordonsägaren MÅSTE OMEDELBART köra iväg sitt fordon till en auktoriserad bilskrotare om det är "irreparabelt".

Och "irreparabelt" kan det vara av en massa olika anledningar, TILL EXEMPEL:

• Motor- ELLER passagerarutrymmet har förstörts genom brand.
  • Bilen har hamnat i vatten som har nått över instrumentpanelen.
  • Fästen och fogar för säten går inte att reparera eller bytas ut.
  • Marknadsvärdet är lägre än kostnaden för nödvändiga reparationer.
  • Dörrar inte är monterade.
  • Bromsar och styrkomponenter är för slitna.
  • ...
Så diktaturen eu ska bestämma hur mycket pengar jag ska få lägga på att reparera mitt eget fordon?

Är mitt fordon skrot om växellådan skulle paja eller att motorn läcker lite olja?

Diktaturfasoner!

Kommer varken att skrota mina fordon, betala några böter eller tillåta att någon kommer och tar dom.

Detta MÅSTE vara ett grovt brott mot någon lag, rättighet eller grundlag?
Citera
2023-11-25, 11:31
Medlem
GreenBastards avatar
Idiotiskt regelverk. Man borde istället ställa krav på biltillverkarna att garanti ska gälla i 15 år så de måste bygga bilar som håller. Tillverka saker är aldrig det bästa miljöalternativet även om det är en elbil.

Jag tycker dock att de ska höja skattepliktig på bilar till minst 50 år, då äldre bilar används för ofta för cruising och öldrickande för att klassas som någon form an entusiast bil som tas ut några gånger om året. Jag skulle tro att många pilsnerbilar går mer mil än min bruksbil. Och är det något som ska beskattas så är det väl onödig nöjesåkning.
Citera
2023-11-25, 14:56
Medlem
infidels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreenBastard
Och är det något som ska beskattas så är det väl onödig nöjesåkning.

Åker du till jobbet när du kan ta buss, tåg eller cykla? Nöjesåkning. Åker du till mataffären när du kan ta buss, tåg eller cykla? Nöjesåkning. Åker du till lantstället när du kan ta buss, tåg eller cykla? Nöjesåkning. Klart det ska straffbeskattas hårt. Eller hur? Du samtyckte just till det. Men men men, säger du, det är ju inte vad JAG menar med nöjesåkning. För sent!
Citera
2023-11-26, 10:28
Medlem
GreenBastards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av infidel
Åker du till jobbet när du kan ta buss, tåg eller cykla? Nöjesåkning. Åker du till mataffären när du kan ta buss, tåg eller cykla? Nöjesåkning. Åker du till lantstället när du kan ta buss, tåg eller cykla? Nöjesåkning. Klart det ska straffbeskattas hårt. Eller hur? Du samtyckte just till det. Men men men, säger du, det är ju inte vad JAG menar med nöjesåkning. För sent!

Det är typ omöjligt att ta buss där jag bor då får jag åka till mataffären på fredagen och hem på måndagen. Du verkar inte förstå så bra, pilsnerbilar ser man ju varje helg i småhålorna nu mer det är inte veteranbilar man tar ut några gånger om året för att åka på en entusiast träff. Just därför borde det vara samma skatt och besiktningskrav som alla bilar, då de används alldeles för mycket i trafik nu mer.

Sen hade du gjärna fått prova att bära med min arbetsbil med 300 kg verktyg och sätta dig på ett tåg 100 mil till Norrland.
Citera
2023-11-26, 11:44
Medlem
infidels avatar
Citat:
Det är typ omöjligt att ta buss där jag bor då får jag åka till mataffären på fredagen och hem på måndagen. Du verkar inte förstå så bra, pilsnerbilar ser man ju varje helg i småhålorna nu mer det är inte veteranbilar man tar ut några gånger om året för att åka på en entusiast träff. Just därför borde det vara samma skatt och besiktningskrav som alla bilar, då de används alldeles för mycket i trafik nu mer.

Sen hade du gjärna fått prova att bära med min arbetsbil med 300 kg verktyg och sätta dig på ett tåg 100 mil till Norrland.

Det är nog bäst jag förklarar för du var uppenbarligen inte slug nog att förstå mitt inlägg. När du säger att "Och är det något som ska beskattas så är det väl onödig nöjesåkning" så har du samtyckt till att nöjesåkning ska straffbeskattas. Men det är inte du som definierar vad nöjesåkning är. Det är inhemska och utländska särintressen som uttrycker sig genom klimataktivister och journalister som gör det. Det är folk som avlönas av George Soros som bestämmer vad som är nöjesåkning eller inte.

Det är samma sak med invandringen: du samtycker till "aaaah kanske 10 000 niggers och svartskallar om året", sedan får du 100 000 om året, i all evighet, för du samtyckte ju till invandring. Du samtycker till "homosexualitet är väl ok", du får homosexuell pedofili nedtryckt i gapet. Du samtycker till att Sverige ska vara med i överstatliga organisationer som FN, EU och NATO, och sedan upptäcker du att Sverige styrs från FN, EU och NATO och att svenska politiker bara säger "sorry, det här har beslutats däruppe, det enda vi gör är att införa de lagar som de organisationer som du samtyckte till att gå med i säger att vi måste ha för att få vara med". Du bryr dig inte förräns de tvångsskrotar din bil och klimatklassar ditt hus som en miljöfara som måste rivas, båda sakerna är på gång. Då är det så dags.

Du är helt klart en moraliserande godhetssignalerande svenne bonnläpp och i ett fungerande samhälle ska sådana som du hålla käften, jobba och betala skatt, och inget mer, för din sort är inte kompetent till att förstå hur ni blir blåsta och svindlade när ni får vara med och rösta. Det är på grund av att en massiv majoritet av svenskarna är som dig som Sverige håller på att dö. Det är sådana som du som förstör för svenskar som inte är dumma i huvudet. Du fattar ju inte för att du inte kan fatta och aldrig kan fatta för om man inte fattat vid din ålder så kommer man aldrig att kunna fatta.

En klimataktivist kommer att säga att du inte behöver dina verktyg, du kan åka buss 10-20 mil och sedan hyra de verktyg du behöver på orten du jobbar på. Du kan hyra en lådcykel där också för att transportera dig och dina hyrda verktyg till din arbetsplats. Eller så kan verktygsuthyraren ges en transportlicens och få köra ut just de verktyg du behöver för dagens arbete till din arbetsplats. Det är klimatsmart och sparar pengar för du behöver inte köpa 300 kilo verktyg och en bil för att släpa dit dem. Det är så de här människorna argumenterar och du är helt hjälplös mot dem för du är inget annat än en liten människa med en liten hjärna som tänker små tankar. "Och är det något som ska beskattas så är det väl onödig nöjesåkning."
Senast redigerad av infidel 2023-11-26 kl. 11:49.
Citera
2023-11-26, 13:04
Medlem
GreenBastards avatar
Citat:
Det är nog bäst jag förklarar för du var uppenbarligen inte slug nog att förstå mitt inlägg. När du säger att "Och är det något som ska beskattas så är det väl onödig nöjesåkning" så har du samtyckt till att nöjesåkning ska straffbeskattas. Men det är inte du som definierar vad nöjesåkning är. Det är inhemska och utländska särintressen som uttrycker sig genom klimataktivister och journalister som gör det. Det är folk som avlönas av George Soros som bestämmer vad som är nöjesåkning eller inte.

Det är samma sak med invandringen: du samtycker till "aaaah kanske 10 000 niggers och svartskallar om året", sedan får du 100 000 om året, i all evighet, för du samtyckte ju till invandring. Du samtycker till "homosexualitet är väl ok", du får homosexuell pedofili nedtryckt i gapet. Du samtycker till att Sverige ska vara med i överstatliga organisationer som FN, EU och NATO, och sedan upptäcker du att Sverige styrs från FN, EU och NATO och att svenska politiker bara säger "sorry, det här har beslutats däruppe, det enda vi gör är att införa de lagar som de organisationer som du samtyckte till att gå med i säger att vi måste ha för att få vara med". Du bryr dig inte förräns de tvångsskrotar din bil och klimatklassar ditt hus som en miljöfara som måste rivas, båda sakerna är på gång. Då är det så dags.

Du är helt klart en moraliserande godhetssignalerande svenne bonnläpp och i ett fungerande samhälle ska sådana som du hålla käften, jobba och betala skatt, och inget mer, för din sort är inte kompetent till att förstå hur ni blir blåsta och svindlade när ni får vara med och rösta. Det är på grund av att en massiv majoritet av svenskarna är som dig som Sverige håller på att dö. Det är sådana som du som förstör för svenskar som inte är dumma i huvudet. Du fattar ju inte för att du inte kan fatta och aldrig kan fatta för om man inte fattat vid din ålder så kommer man aldrig att kunna fatta.

En klimataktivist kommer att säga att du inte behöver dina verktyg, du kan åka buss 10-20 mil och sedan hyra de verktyg du behöver på orten du jobbar på. Du kan hyra en lådcykel där också för att transportera dig och dina hyrda verktyg till din arbetsplats. Eller så kan verktygsuthyraren ges en transportlicens och få köra ut just de verktyg du behöver för dagens arbete till din arbetsplats. Det är klimatsmart och sparar pengar för du behöver inte köpa 300 kilo verktyg och en bil för att släpa dit dem. Det är så de här människorna argumenterar och du är helt hjälplös mot dem för du är inget annat än en liten människa med en liten hjärna som tänker små tankar. "Och är det något som ska beskattas så är det väl onödig nöjesåkning."

Jag skrev ju att det var ett idiotiskt förslag men att dessa sd svennebonnläppar inte använder sina så kallade vetetanbilar på det sättet reglerna för vetetanbilar är tänkt, just därför borde de skattas som vanliga bilar, en rostig bucklig impala från 79 har liksom inget kulturvärde i Sverige. Jag har inget för miljöpartister och deras köp klimatsmart politik, köp inte alls är det klimatsmarta isåfall. Samt skövling av skog för att bygga vindkraftparker, för att sedan behöva dra elledningarna över våtmarker.
Är nog du som inte förstår problematiken med dessa gamla bilar som går i tid och otid på landsbyggden. Antar att du är en wt sd raggare från Arvika som har öldrickning som största intresse.
Citera
2023-11-26, 21:51
Medlem
infidels avatar
Citat:
Jag skrev ju att det var ett idiotiskt förslag men att dessa sd svennebonnläppar inte använder sina så kallade vetetanbilar på det sättet reglerna för vetetanbilar är tänkt, just därför borde de skattas som vanliga bilar, en rostig bucklig impala från 79 har liksom inget kulturvärde i Sverige. Jag har inget för miljöpartister och deras köp klimatsmart politik, köp inte alls är det klimatsmarta isåfall. Samt skövling av skog för att bygga vindkraftparker, för att sedan behöva dra elledningarna över våtmarker.
Är nog du som inte förstår problematiken med dessa gamla bilar som går i tid och otid på landsbyggden. Antar att du är en wt sd raggare från Arvika som har öldrickning som största intresse.

De här raggarbilarna är ett nonsensproblem som du använder för att kunna moralisera och godhetssignalera om hur mycket bättre du är än dem. Människor som du är mycket lätta att svindla med moraliska godhetssignaleringsargument vilket de subversiva krafter som arbetar mot Sverige utnyttjar. Jag förklarade hur de lätt kan ta ner dig med hjälp av din egen dårskap i mitt första inlägg men du fattar inte för att du saknar självinsikt. Du kommer att samtycka till att de tar din företagsbil och din egen bil ifrån dig för att du inbillar dig att ditt godhetssignalerande inte drabbar dig utan bara en handfull raggare i Arvika.

Sådana som du fattar inte förräns de själva åker dit när de får en lapp i brevlådan som säger att huset ska klimatinspekteras och sedan sitter de med ett jättevite om de inte superisolerar sin gamla dragiga 100åriga träkåk. Eller när de får en lapp i brevlådan som säger att deras bil blivit avregistrerad automatiskt för att den drar för mycket bränsle per kilometer eller för att den är för gammal. Klagar du får du bara höra - köp en elbil! Vi har en klimatkris! Hockeykurvan! Greta Thunberg! Energiomställningen! Tror du det är en konspirationsteori? Det är ju precis vad den här tråden handlar om! Misslyckas det den här gången så försöker man igen om några år.

Du behöver bli av med alla de materiella distraktionerna runtomkring dig - din bil, ditt företag, din bostad, dina elektroniska leksaker osv innan du börjar lyssna. Då får det helt enkelt bli så. Men då är det förstås för sent att försöka rädda något av det välstånd du har nu och du kommer att ha dragit med oss som är mentalt funktionsdugliga i katastrofen. Det är det jävligaste. Du är garanterat vaccinerad, få se hur länge din kropp orkar med, efter att du är väck så kommer vi som är kvar att ha det lättare för att styra upp Sverige.
Citera
2023-11-27, 20:26
Medlem
Citat:
De här raggarbilarna är ett nonsensproblem som du använder för att kunna moralisera och godhetssignalera om hur mycket bättre du är än dem. Människor som du är mycket lätta att svindla med moraliska godhetssignaleringsargument vilket de subversiva krafter som arbetar mot Sverige utnyttjar. Jag förklarade hur de lätt kan ta ner dig med hjälp av din egen dårskap i mitt första inlägg men du fattar inte för att du saknar självinsikt. Du kommer att samtycka till att de tar din företagsbil och din egen bil ifrån dig för att du inbillar dig att ditt godhetssignalerande inte drabbar dig utan bara en handfull raggare i Arvika.

Sådana som du fattar inte förräns de själva åker dit när de får en lapp i brevlådan som säger att huset ska klimatinspekteras och sedan sitter de med ett jättevite om de inte superisolerar sin gamla dragiga 100åriga träkåk. Eller när de får en lapp i brevlådan som säger att deras bil blivit avregistrerad automatiskt för att den drar för mycket bränsle per kilometer eller för att den är för gammal. Klagar du får du bara höra - köp en elbil! Vi har en klimatkris! Hockeykurvan! Greta Thunberg! Energiomställningen! Tror du det är en konspirationsteori? Det är ju precis vad den här tråden handlar om! Misslyckas det den här gången så försöker man igen om några år.

Du behöver bli av med alla de materiella distraktionerna runtomkring dig - din bil, ditt företag, din bostad, dina elektroniska leksaker osv innan du börjar lyssna. Då får det helt enkelt bli så. Men då är det förstås för sent att försöka rädda något av det välstånd du har nu och du kommer att ha dragit med oss som är mentalt funktionsdugliga i katastrofen. Det är det jävligaste. Du är garanterat vaccinerad, få se hur länge din kropp orkar med, efter att du är väck så kommer vi som är kvar att ha det lättare för att styra upp Sverige.

Du har tyvärr helt rätt i vad du skriver och man märker det ännu tydligare om man läser vad samma användare skriver i tråden om bensinupproret:

(FB) Den stora tråden om Bensinupproret 2.0

Tycker du att bensinen är dyr? Ja då behöver du ju inte köra en för stor och för tung bil, inte köra så fort osv. Exakt samma sorts resonemang.

Gillar du inte övervakningssamhället? Ja då behöver du ju bara se till att inte ha något att dölja för makthavarna. Nämen vad fan är det du säger ungjävel? Vad då inte jag som bestämmer vad jag har att dölja? Hur fan menar du nu? Vem fan ska bestämma det då menar du?! Det är ju för JÄVLIGT det du säger!!
Citera
2023-12-07, 11:23
Medlem
När skulle detta förslag gå igenom isånafall?
Eller är det bara småprat?
Citera
2024-05-01, 06:45
Medlem
Sverigedemokraternas Ludvig Aspling har gjort en video på en timme med en genomgång av förslaget till ELV-förordning:

https://www.youtube.com/watch?v=CrVpY1_dqhQ

Börjar med en eloge till Ludvig Aspling som på ett föredömligt sätt kommunicerar med sina väljare och behandlar dem som vuxna, tänkande människor.

Han har läst igenom förslaget förordningen, presenterar lugnt och sakligt huvuddragen i den och sin uppfattning av dess konsekvenser.

Som en politiker ska göra. Utan några spinndoktorer och PR-konsulter.

Sammanfattningsvis:
  • Du får inte behålla ditt fordon om det bedöms som uttjänt. Det ska lämnas till en auktoriserad bilskrotare.
  • Huruvida det ska bedömas som uttjänt sker efter synnerligen skönsmässiga kriterier. Det är inte du själv som bedömer om det ska vara uttjänt eller inte.
  • Du får inte själv plocka delar från ditt fordon och använda till annat. Det ska ske av auktoriserad återvinnare och namn och adress på den som skruvat loss grejorna ska antecknas och garanti lämnas vid försäljningen.
  • Synnerligen långtgående befogenheter att besluta om ändringar delegeras till tjänstemän.

EU:s lagstiftningsmaskineri spottar ur sig det ena vansinniga lagstiftningsförslaget efter det andra. En Swexit skulle få enorma konsekvenser för svenskt samhällsliv och det är ingenting vi ska gå till med lätt hjärta.

Men någonstans finns det en smärtgräns för hur mycket intrång i centrala mänskliga rättigheter som äganderätt, integritet och yttrandefrihet vi ska tolerera.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in