• 1
  • 2
2023-10-25, 11:09
Medlem
Här är ett nytt förslag från diktaturen eu, som rör våra fordon. Det verkar som att de går all in nu och verkligen ska förstöra allt.

FRÅGESTÄLLNING(AR):

Är det någon som vet vad svensk regering anser om detta?

Är det någon som vet vad man kan göra åt detta om det skulle bli verklighet, annat än grovt våldsamt motstånd?

Är detta något idiotiskt påhitt för att öka på wef’s våta drömmar om 15-min-samhällen och massövervakade elbilar med fjärravstängning?

Kan de verkligen göra så här utan at bryta mot någon lag eller rättigheter? För mig känns det som ren jävla stöld!
Jag kommer ju personligen INTE att ge upp mina fordon. Försöker de något så har de förklarat krig och då får de stå för konsekvenserna!

LÄNKAR:
* www.sfro.com
* https://sfro.com/images/stories/dok/...56_main_SE.pdf

Här är texten:

"VIKTIG INFORMATION TILL ALLA FORDONSÄGARE, från MHRF och SFRO

I somras skickade EU-kommissionen ut sitt förslag där man föreslår att dagens direktiv ersätt med en förordning, dvs ett regelverk som är rättsligt bindande för medlemsländerna fullt ut.

Förslaget översatt till Svenska ser ni här. Det är svårläst och många sidor men en stor fara för vår fordonsrörelse. Läs här >>

Förslaget kommer väsentligt att påverka alla fordonsägare och alla ekonomiska aktörer.
Undantag finns för historiska fordon enligt samma regler som finns i direktivet om kontrollbesiktning 2014/45/EU. Det innebär att vår svenska 30 års regel kommer åsidosättas och det enskilda fordonet ska bedömas om det uppfyller kraven, när, hur och av vem är oklart. Reglerna kommer sannolikt att medföra om de tillämpas fullt ut att få fordon kommer finnas kvar när de blivit 30 år och att yngre fullt reparerbara fordon eller som är föremål för ändrat ombyggt, uppbyggt, amatörbyggt enligt dagens liberala svenska regler eller bara som reservdelar kommer kunna då anses utgöra avfall.

Det är långt gående skyldigheter som nu föreslås.

Kort kan det sammanfattas i fyra punkter

Äganderätten till ditt fordon avgörs av myndighet efter en lång lista med bedömningskriterier.

Kriterierna är huvudsakligen hämtade från Guideline no 9 avseende gränsöverskridande transporter av avfall, dvs de idag icke bindande bedömningskriterier från 2011 som 2017-2022 innebar att flera Länsstyrelser ansåg att fordon som fördes in eller skulle föras ut ur Sverige var avfall. Ni minns säkert mycket väl den skada som då drabbade enskilda, företag och samhället. Nu ska dessa icke-bindande bedömningskriterier bli lag, dvs i praktiken tvingande.

Du ska givetvis känna till och själv förstå hur dessa kriterier ska tillämpas när du tex ska sälja ditt fordon och...

Det styr även hur begagnade reservdelar ska tillhandahållas på marknaden och om de ens är tillåtna att sälja och av vem.

Men det är givetvis mer än så, en öppen fråga är vilken myndighet som ska avgöra och informera dig om att du är skyldig att lämna ifrån dig fordonet och vilka straff ska utdömas om du inte hörsammar uppmaningen eller på annat sätt inte följer förordningen.

Förslaget med bilaga bilagt och missivet från Regeringskansliet som önskar svar senast den 4 november. Det är Naturvårdsverket som är den kompetenta myndigheten i Sverige. Transportstyrelsen ska som sakkunnig lämna sina synpunkter under september till Naturvårdsverket.
FIVA jobbar med svar till kommissionen/EU och frågan kommer behandlas i vår Nordiskt-Baltiska Forum i oktober

Det är som alltid mycket att läsa och tolka, då det inte föreligger något redovisad bakomliggande arbete från EU, bara skälen och paragraferna.

Förutom vad EU-kommissionen nu vill genomföra är frågan vad avser Naturvårdsverket och andra berörda myndigheter, Regeringen att göra och hur ser riksdagen på förslaget.

Med vänliga hälsningar,
Jan, MHRF

MHRF (https://mhrf.se/) lägger ned mycket resurser på detta. Aktuell information läggs upp på MHRFs hemsida löpande.

Vi från SFRO jobbar också med detta bla genom att tala med politiker.
Vill du ekonomiskt stödja MHRF (swish MHRF donation 123 408 54 37) .

Sprid detta genom att kontakta dina vänner och politiker.
Det är vår hobby som står på spel.

Remiss av EU-kommissionens förslag >>
CRITERIA FOR DETERMINATION WHETHER A USED VEHICLE IS AN END- OF-LIFE VEHICLE >>
EXPLANATORY MEMORANDUM >>".

Här nedan kommer konsekvensanalys från Naturvårdsverket, frågor från Transportstyrelsen, mm

Här är ytterligare dokument om ärendet:

Faktapromemoria >>

Konsekvensanalys av EU:s förslag >>

Impact Assessmen report del 1 >>
Impact Assessmen report del 2 >>
Impact Assessmen report del 3 >>
Impact Assessmen report del 4 >>

Transportstyrelsens frågeställningar >>

https://sfro.com/”.

Till mod: nu finns det en tydligare frågeställning eftersom den gamla tydligen inte dög!
Senast redigerad av c0mbiner 2023-10-25 kl. 11:47.
Citera
2023-10-25, 11:29
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Jag läste den länkade utredningen/direktivet och hittade inget som tyder på att fordonsägare ska tvingas lämna ifrån sig sina fordon. Kan du citera någon text ut direktivet? (Texten på sfro:s sida räknar jag inte).

Direktivet verkar handla om, att biltillverkare måste iaktta en rad regler för nya bilar (allt material ska vara återanvändbart etc), samt om hur man hanterar uttjänta fordon (t ex att man de måste återvinnas, att skrothandlare inte ska få slänga delar på tippen eller i naturen hur som helst, etc).

Men jag hittar inte ett ord om att någon myndighet ska bestämma nÄr din gamla Volvo är uttjänt.

Edit: endast länkarna till sfro och direktivet fungerar.

Edit 2: Det står i direktivet, att det inte gäller fordon byggda i små serier, så sfro:s medlemmar borde väl vara undantagna, kan man tycka. (sfro = Sveriges Fordonsbyggares Riksorganisation. Är väl en förening för de som bygger egna bilar, MC, etc om jag förstått rätt?)
Senast redigerad av TorkelSnorkel 2023-10-25 kl. 11:36.
Citera
2023-10-25, 11:30
Medlem
Beaver14s avatar
Vad fan innebär förslaget? Den röriga text du har klippt in förklarar ju ingenting?
Citera
2023-10-25, 11:42
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Sidan 43 i direktivet:

Citat:
Denna förordning ska inte tillämpas på följande:

(a) Fordon avsedda för särskilda ändamål enligt definitionen i artikel 3.31 i förordning (EU) 2018/858.

(b) Andra delar av ett fordon som typgodkänts i ett etappvis typgodkännande i kategorierna N1, N2, N3, M2 eller M3 förutom grundfordonet.

(c) Fordon tillverkat i små serier enligt definitionen i artikel 3.30 i förordning (EU) 2018/858.

(d) Fordon av historiskt intresse enligt definitionen i artikel3.7 i direktiv 2014/45/EU.

sfro’s medlemmar bygger väl inte bara i små serier, utan helt unika fordon?

sfro får väl kolla upp artikel 3.30 i EU-förordning 2018/858.

Direktivet verkar handla om de stora biltillverkarna och deras miljöavtryck, samt om återvinning och skrotning.
Citera
2023-10-25, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Jag läste den länkade utredningen/direktivet och hittade inget som tyder på att fordonsägare ska tvingas lämna ifrån sig sina fordon. Kan du citera någon text ut direktivet? (Texten på sfro:s sida räknar jag inte).

Direktivet verkar handla om, att biltillverkare måste iaktta en rad regler för nya bilar (allt material ska vara återanvändbart etc), samt om hur man hanterar uttjänta fordon (t ex att man de måste återvinnas, att skrothandlare inte ska få slänga delar på tippen eller i naturen hur som helst, etc).

Men jag hittar inte ett ord om att någon myndighet ska bestämma nÄr din gamla Volvo är uttjänt.

Edit: endast länkarna till sfro och direktivet fungerar.

Edit 2: Det står i direktivet, att det inte gäller fordon byggda i små serier, så sfro:s medlemmar borde väl vara undantagna, kan man tycka. (sfro = Sveriges Fordonsbyggares Riksorganisation. Är väl en förening för de som bygger egna bilar, MC, etc om jag förstått rätt?)
1: Länkar till allt finns om du går in på sfro och läser direkt i deras ruta som dyker upp. Av någon anledning funkar inte alla länkarna därifrån, i mitt inlägg.

2: Nu har inte jag någon gammal volvo och jag har dessutom hört att detta tagits upp någon annanstans med. Minns inte om det var tramssportstyrelsen. Som jag förstod det med, så rörde det inte enbart ombyggda fordon, utom samtliga fordon som var äldre. Som de säger så är texten svårläst.
Citera
2023-10-25, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Vad fan innebär förslaget? Den röriga text du har klippt in förklarar ju ingenting?
Är det jobbigt att klicka på länkar för att läsa mer om det? 🤔

Ska jag klistra in en hel bibel med lagtext?
Citera
2023-10-25, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Här har du förslaget på 103 jävla sidor, late jävel:
https://sfro.com/images/stories/dok/...56_main_SE.pdf
Citera
2023-10-25, 11:46
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av c0mbiner
1: Länkar till allt finns om du går in på sfro och läser direkt i deras ruta som dyker upp. Av någon anledning funkar inte alla länkarna därifrån, i mitt inlägg.

2: Nu har inte jag någon gammal volvo och jag har dessutom hört att detta tagits upp någon annanstans med. Minns inte om det var tramssportstyrelsen. Som jag förstod det med, så rörde det inte enbart ombyggda fordon, utom samtliga fordon som var äldre. Som de säger så är texten svårläst.

Texten är lång som bibeln, men inte direkt svårläst. Jag hittar inget om att ägare av gamla fordon ska få dem beslagtagna och skrotade. Låter ändå rätt konstigt. Skulle gärna se formuleringar och citat om det innan jag tror på det.
Citera
2023-10-25, 11:48
Medlem
Citat:
Texten är lång som bibeln, men inte direkt svårläst. Jag hittar inget om att ägare av gamla fordon ska få dem beslagtagna och skrotade. Låter ändå rätt konstigt. Skulle gärna se formuleringar och citat om det innan jag tror på det.
Har uppdaterat topic med länk till det 103 sidor långa förslaget.
Citera
2023-10-25, 11:54
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Här har du förslaget på 103 jävla sidor, late jävel:
https://sfro.com/images/stories/dok/...56_main_SE.pdf
Om du nu verkligen har läst förslaget, vilket jag betvivlar, så borde du ju själv veta var någonstans det står något som styrker det du påstår.

Citat:
Är det jobbigt att klicka på länkar för att läsa mer om det? 🤔

Ska jag klistra in en hel bibel med lagtext?
Självklart inte. Du ska klistra in relevant lagtext. Om jag påstår att det är olagligt att slå folk så klistrar jag inte in hela brottsbalken för att stödja det. Utan det räcker med detta
5 § Den som tillfogar en annan person kroppsskada, sjukdom eller smärta eller försätter honom eller henne i vanmakt eller något annat sådant tillstånd, döms för misshandel till fängelse i högst två år eller, om brottet är ringa, till böter eller fängelse i högst sex månader.
Senast redigerad av SvenHelsing 2023-10-25 kl. 11:56.
Citera
2023-10-25, 11:54
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:

Kollade artikeln från MHRF (se länk nedan) Oron verkar handla om, att det inte längre ska gå att importera gamla bilar som kan klassas som skrot. Dvs den som vill importera en gammal, riktigt risig bil, som inte har motorhistoriskt värde och som inte är tillverkad i liten serie, för att totalrenovera den, kan få nobben.

Däremot sägs inget om att den som redan har en gammal, riktigt risig bil, ska få den beslagtagen. Och har man en sådan så är den väl avställd, och då syns den inte i något register.

Bilar som inte kan betraktas som skrot berörs inte.

Så om man vill importera en bil som är klassad som skrot så får man väl först reparera den så pass utomlands att den inte klassas som skrot när man tar in den.

https://mhrf.se/nyheter/mhrf-eus-elv...fordonshobbyn/
Senast redigerad av TorkelSnorkel 2023-10-25 kl. 11:57.
Citera
2023-10-25, 12:08
Avstängd
WatchItNows avatar
Citat:
Kollade artikeln från MHRF (se länk nedan) Oron verkar handla om, att det inte längre ska gå att importera gamla bilar som kan klassas som skrot. Dvs den som vill importera en gammal, riktigt risig bil, som inte har motorhistoriskt värde och som inte är tillverkad i liten serie, för att totalrenovera den, kan få nobben.

Däremot sägs inget om att den som redan har en gammal, riktigt risig bil, ska få den beslagtagen. Och har man en sådan så är den väl avställd, och då syns den inte i något register.

Bilar som inte kan betraktas som skrot berörs inte.

Så om man vill importera en bil som är klassad som skrot så får man väl först reparera den så pass utomlands att den inte klassas som skrot när man tar in den.

https://mhrf.se/nyheter/mhrf-eus-elv...fordonshobbyn/
Kan ha med de fascinerande youtube-filmerna om afrika-import av totalt okörbara bilar från Sverige och EU inköpta för 1000-5000 kr, fulla bilfärjor, bilar som sedan lagas med silvertejp i Afrika och kostar 40.000 kr och kan köra i 20 år till?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in