Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-10-25, 17:29
  #1
Medlem
Barndomsminne om Chokladbollen: Bollarna köptes på bagerier och åts alltid kalla. Det var regeln och inte undantaget. Har ingen annan minnesbild.

Det föreligger så i vår tid att fabriksbakade Petit Four aldrig är kylda utan ligger i butikskorgar eller står på butikshyllor i rumstemperatur. Det är länge sedan jag åt Petit Four från ett bageri men jag ser generellt att Petit Four är störst inom segmentet stormarknader idag. Delicato och kedjornas egna märkesvaror är normen.

Någon som känner till grundtanken om vilken temperatur det alltid ska vara på Petit Four?
Citera
2023-10-25, 17:34
  #2
Medlem
Eponumoss avatar
Grundtanken är att de är lite varma. De bakades på eftervärmen av större bak i ugnen och serverades sedan.

Nuförtiden serveras de i rumstemperatur.

Mignardises, som svenskar ofta också kallar för petits fours, serveras däremot med fördel något kylda.
Citera
2023-10-25, 17:35
  #3
Avstängd
Jagduvidoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarbroPastorelli
Barndomsminne om Chokladbollen: Bollarna köptes på bagerier och åts alltid kalla. Det var regeln och inte undantaget. Har ingen annan minnesbild.

Det föreligger så i vår tid att fabriksbakade Petit Four aldrig är kylda utan ligger i butikskorgar eller står på butikshyllor i rumstemperatur. Det är länge sedan jag åt Petit Four från ett bageri men jag ser generellt att Petit Four är störst inom segmentet stormarknader idag. Delicato och kedjornas egna märkesvaror är normen.

Någon som känner till grundtanken om vilken temperatur det alltid ska vara på Petit Four?
Ställ ut dom från kylen och ät dom rums temperade. Kyla dödar smak.
Citera
2023-10-25, 17:36
  #4
Avstängd
Jagduvidoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eponumos
Grundtanken är att de är lite varma. De bakades på eftervärmen av större bak i ugnen och serverades sedan.
Mums. Exakt så.
Citera
2023-10-25, 18:21
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eponumos
Grundtanken är att de är lite varma. De bakades på eftervärmen av större bak i ugnen och serverades sedan.

Nuförtiden serveras de i rumstemperatur.

Mignardises, som svenskar ofta också kallar för petits fours, serveras däremot med fördel något kylda.

Super! Nu ser jag att det finns mer att upptäcka på området. Mitt fokus har hela tiden varit på det som kallas för Mignardises. Nu har jag fått ett namn på de kalla som jag alltid trott har varit det riktiga Petit Four.

Citat:
Ursprungligen postat av Jagduvidom
Ställ ut dom från kylen och ät dom rums temperade. Kyla dödar smak.

En del Petit Four ska serveras kylda. Det blir intressant att lära sig mer om utbudet för de små godsakerna har sin egen karaktär. De varma har sin plats de med.

Citat:
Ursprungligen postat av Jagduvidom
Mums. Exakt så.
Citera
2023-12-13, 20:25
  #6
Medlem
Den här julen hade jag tänkt att investera i Petit Four och då Mignardises.

Blir kylskåpskalla chokladbollar och Dammsugare. Fördelaktigt är det om allt är inhandlat från äkta bagerier. Men fabriksbakat är ok.

Har någon också sett att Delicato har Chokladbollar som är större än de som finns i askarna? De stora bollarna plockar man själv och lägger i en påse styckvis.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback