Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-10-25, 20:16
  #1
Medlem
Minimuchers avatar
Varför denna snyft artikel SVT?

Citat:
Stockholmaren Aino Oxblod fick en chock när brevet från försäkringsbolaget damp ned i brevlådan. Hon nekades sjuk- och olycksfallsförsäkring på grund av sitt Body mass index, BMI.
– Att få rakt upp i ansiktet att man är för tjock för att få försäkras, det kändes nästan surrealistiskt, säger hon.

Förstår inte woke människor skillnad på affärer & rättigheter längre….

* Skulle ni vågat försäkra fettot?
* Är en sjukdomsfall försäkring en rättighet?
* Rätt eller fel?
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/st...tt-bmi--263gru
Citera
2023-10-25, 20:25
  #2
Avstängd
MrSwaggers avatar
Hahaha vilket jävla äckel till människa. Istället för att gråta ut i media som en typiskt vänstervriden feminist kunde hon ju kanske försöka gå ner i vikt. Blir så äcklad så jag spyr. Inte på hennes vikt utan på henne.
Citera
2023-10-25, 20:27
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minimucher
Varför denna snyft artikel SVT?



Förstår inte woke människor skillnad på affärer & rättigheter längre….

* Skulle ni vågat försäkra fettot?
* Är en sjukdomsfall försäkring en rättighet?
* Rätt eller fel?
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/st...tt-bmi--263gru

Va har hon i BMI då?
Citera
2023-10-25, 20:27
  #4
Medlem
Eponumoss avatar
Hon såg ju ut som hälften av alla unga kvinnor man möter i morgontrafiken, hade förväntat mig en betydligt fetare person.

(Hon har iof rätt i att BMI är ett trubbigt mått, om man nu är muskulös. Förmodar att man enkelt kan förklara det för bolaget.)

Hon får väl välja ett annat bolag och pröjsa högre premie bara.
Citera
2023-10-25, 20:33
  #5
Medlem
Hon får väl vända sig till nåt av de försäkringsbolag som sätter gränsen runt 35 i BMI. Är man fetare än så är det kanske inte konstigt att man inte kan teckna nåt. Man är ju i princip redan sjuk. Som att försöka skaffa en hemförsäkring när kåken redan börjat brinna.
Citera
2023-10-25, 20:36
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minimucher
Varför denna snyft artikel SVT?



Förstår inte woke människor skillnad på affärer & rättigheter längre….

* Skulle ni vågat försäkra fettot?
* Är en sjukdomsfall försäkring en rättighet?
* Rätt eller fel?
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/st...tt-bmi--263gru

Citat:
Ursprungligen postat av MrSwagger
Hahaha vilket jävla äckel till människa. Istället för att gråta ut i media som en typiskt vänstervriden feminist kunde hon ju kanske försöka gå ner i vikt. Blir så äcklad så jag spyr. Inte på hennes vikt utan på henne.

Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Va har hon i BMI då?

Som det står i artikeln: kollar de om folk kör för fort?
Och jag tänker även: kollar de om folk röker? Äter för mycket friterad mat (utan att vara tjocka)?
Kollar de om folk dricker för mycket alkohol? Kollar de upp om folk tidigare har haft allvarliga sjukdomar? Osv.

För gör de inte det, så kan man ju undra hur de vågar teckna försäkringar med folk överhuvudtaget. Kan ju finnas en mängd olika saker som gör att folk har ohälsa, förutom vikten.
Citera
2023-10-25, 20:39
  #7
Avstängd
Tjock? såg på teven nyss å hon såg väl ut som en ordinär 55 åring... Inte smällfet.
Citera
2023-10-25, 20:42
  #8
Medlem
Bra att försäkringsbolagen sätter ned foten. Svenska kvinnor måste gå ned i vikt.....
Citera
2023-10-25, 20:57
  #9
Medlem
Minimuchers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Hon får väl vända sig till nåt av de försäkringsbolag som sätter gränsen runt 35 i BMI. Är man fetare än så är det kanske inte konstigt att man inte kan teckna nåt. Man är ju i princip redan sjuk. Som att försöka skaffa en hemförsäkring när kåken redan börjat brinna.


Ja kunde inte gjort en bättre jämförelse själv! Som att gå med i facket när man redan blivit varslad kanske.
Citera
2023-10-25, 20:59
  #10
Medlem
Minimuchers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Som det står i artikeln: kollar de om folk kör för fort?
Och jag tänker även: kollar de om folk röker? Äter för mycket friterad mat (utan att vara tjocka)?
Kollar de om folk dricker för mycket alkohol? Kollar de upp om folk tidigare har haft allvarliga sjukdomar? Osv.

För gör de inte det, så kan man ju undra hur de vågar teckna försäkringar med folk överhuvudtaget. Kan ju finnas en mängd olika saker som gör att folk har ohälsa, förutom vikten.


Skulle du täckna försäkring på henne då?

Jag menar visst finns där massor av indikationer som kan vara luriga.
Men inte fan lånar banken ut pengar till en med betalningsanmärkning aka kronofogden. Lite samma sak?
Klockren indikator
Citera
2023-10-25, 21:06
  #11
Medlem
zombie-nations avatar
Har inga försäkringar alls. Djuren får vara försäkrade, mitt hem, men inte jag. Och det kan jag aldrig ändra på eftersom ingen försäkring kan tecknas om man har aspergers och lupus. Ingen av dem ställer ens till oreda just nu. Men det är ju bara att acceptera. Att man är en mindre värd människa. För det är inte saker man blir frisk från. Jag har en slags livförsäkring på min närmaste men hen kan inte ha en tillbaka. I framtiden kommer man ju bara kunna få vård om man har försäkring så bara friska kommer vårdas.
Citera
2023-10-25, 21:07
  #12
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minimucher
Varför denna snyft artikel SVT?



Förstår inte woke människor skillnad på affärer & rättigheter längre….

* Skulle ni vågat försäkra fettot?
* Är en sjukdomsfall försäkring en rättighet?
* Rätt eller fel?
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/st...tt-bmi--263gru

Försäkringsbolaget har gjort rätt. Dessutom borde hon försäkrats i ung ålder, varför tänkte inte föräldrarna på det? Nej, en försäkring är ingen rättighet, däremot kan säkert alla få en försäkring mot en premie de inte accepterar. Jag hade inte försäkrat henne.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback