Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-10-26, 11:02
  #1
Medlem
Hej Flashback,

Jag behöver helt enkelt er hjälp med datorköp. Har oerhört lite krav på prestanda, det enda jag kommer att göra är att kolla på Youtube, Netflix osv.

Kommer gärna undan så billigt som möjligt då jag nyss flyttat och det är mycket inköp som görs.


Tack på förhand
Citera
2023-10-26, 11:06
  #2
Medlem
För youtube och netflix är det väl bara att köpa första bästa dator för 500kr på blocket :P
Citera
2023-10-26, 11:11
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av daTkonshens
För youtube och netflix är det väl bara att köpa första bästa dator för 500kr på blocket :P

Jag hade inte ens tänkt på begagnat, tack!
Citera
2023-10-26, 12:04
  #4
Medlem
Hackenbush55s avatar
Kolla elgigantens hemsida, finns nog någon bärbar för ca 5000:-
Citera
2023-10-26, 13:52
  #5
Medlem
oväns avatar
"begagnad"

Jag rekommenderar (som vanligt) en begagnad HP EliteBook 820 eller 840. Se till att få en med i5-CPU, SSD-disk, full-HD-skärm och bakgrundsbelyst tangentbord.
__________________
Senast redigerad av ovän 2023-10-26 kl. 13:53. Anledning: "begagnad"
Citera
2023-10-26, 14:54
  #6
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenskfara
Jag hade inte ens tänkt på begagnat, tack!
Jag är nöjd med Inrego som säljer begagnade företagsdatorer med garanti och utbytta delar t.ex håller batteriet som ett nytt och inga repor på den jag köpte för ca 1 år sedan ...rea just nu på HP PROBOOK X360 för 1199kr.
Vill du ha större och 1080p upplösning så finns HP EliteBook 820 G4 för 2099kr.
Citera
2023-10-26, 15:32
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Jag är nöjd med Inrego som säljer begagnade företagsdatorer med garanti och utbytta delar t.ex håller batteriet som ett nytt och inga repor på den jag köpte för ca 1 år sedan ...rea just nu på HP PROBOOK X360 för 1199kr.
Vill du ha större och 1080p upplösning så finns HP EliteBook 820 G4 för 2099kr.

Dom där var ju inte dumma alls...
Citera
2023-10-26, 16:07
  #8
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenskfara
Hej Flashback,

Jag behöver helt enkelt er hjälp med datorköp. Har oerhört lite krav på prestanda, det enda jag kommer att göra är att kolla på Youtube, Netflix osv.

Kommer gärna undan så billigt som möjligt då jag nyss flyttat och det är mycket inköp som görs.


Tack på förhand

Kolla då in denna: https://www.komplett.se/product/1244...4-fhd?q=aspire 3990kr med möjlighet att köpa på kompletts "flex" för drygt 130kr per månad..

Behåll S-mode så tuffar dator på som en ryzen 5 och du installerar alla appar..
Eller i edge så surfar du in på webbplatsen du vill ha och klickar på ... och väljer APPAR, samt "Installera den hör webbsidan som en app" varvid datorn bygger en Wrapper kring webbsidan så den blir som de flesta andra appar....
Kolla in batteritiden för den pengen!
Citera
2023-10-26, 16:41
  #9
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chilledippen
Dom där var ju inte dumma alls...
Nä precis jag tror att de duger gott till vardagligt bruk och mindre krävande spel, behöver man mer lagring framöver så finns alltid usb / minneskort.
Citera
2023-10-26, 18:10
  #10
Medlem
Clint Ruins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Nä precis jag tror att de duger gott till vardagligt bruk och mindre krävande spel, behöver man mer lagring framöver så finns alltid usb / minneskort.

Håller med. En begagnad laptop som denna är oftast riktigt prisvärd jämfört med att köpa nytt.
Citera
2023-10-27, 10:12
  #11
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chilledippen
Dom där var ju inte dumma alls...

Probooken har en långsam processor, datorn kommer att gå segt OM den inte kör Windows i S-mode, som är en mer resurssnål version av Windows och kan tuffa på ordentligt mycket bättre! (och det anges inte att den går i S-mode), men är du med på att datorn går lite slött så varför inte!
Men tänk på att 64Gbs hårddisk inte ger dig mycket att spara på..

Och tänk på att OM datorn inte går att uppgradera till Windows 11 så upphör supporten till Windows 10 om drygt 2 år.

Dator 2 var tillfälligt slut!
__________________
Senast redigerad av /Nisse_Hult 2023-10-27 kl. 10:14.
Citera
2023-10-27, 21:12
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av /Nisse_Hult
Probooken har en långsam processor, datorn kommer att gå segt OM den inte kör Windows i S-mode, som är en mer resurssnål version av Windows och kan tuffa på ordentligt mycket bättre! (och det anges inte att den går i S-mode), men är du med på att datorn går lite slött så varför inte!
Men tänk på att 64Gbs hårddisk inte ger dig mycket att spara på..

Och tänk på att OM datorn inte går att uppgradera till Windows 11 så upphör supporten till Windows 10 om drygt 2 år.

Dator 2 var tillfälligt slut!

Tänk lite mer Smurfina & skalman-lito 4 & 6 år + Ylva 60+ så är vi inne på samma spår.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback