2023-10-26, 18:12
Medlem
Hej gott folk, jag har länge velat börja spela trummor, men har nu bestämt mig för att göra slag (höhö) i saken!

Eftersom jag bor i lägenhet är digitalt ett måste.

Jag vill ha möjlighet till dubbla baskaggar, då jag vill spela metal eventually!

Är det bättre att leta något begagnat premiumset, om så, vilket?

Vilka nybörjarkurser bör man inte missa?

Ha det fint!
Citera
2023-10-26, 23:46
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaellarspindel
Hej gott folk, jag har länge velat börja spela trummor, men har nu bestämt mig för att göra slag (höhö) i saken!

Eftersom jag bor i lägenhet är digitalt ett måste.

Jag vill ha möjlighet till dubbla baskaggar, då jag vill spela metal eventually!

Är det bättre att leta något begagnat premiumset, om så, vilket?

Vilka nybörjarkurser bör man inte missa?

Ha det fint!

En ungefärlig budget hade kanske varit bra för att kunna ge råd. 4000 eller 40000?
Citera
2023-10-27, 11:41
Medlem
funktioners avatar
Jag började på ett Yamaha dtx400 nånting och sen när jag växte ur det gick jag vidare till ett alesis dm10x.
Citera
2023-10-27, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
En ungefärlig budget hade kanske varit bra för att kunna ge råd. 4000 eller 40000?
Oj, glömde den biten! Men, säg 10000kr.

Citat:
Ursprungligen postat av funktioner
Jag började på ett Yamaha dtx400 nånting och sen när jag växte ur det gick jag vidare till ett alesis dm10x.
Tack!

Finns det nåot trumset som är modulärt, alltså "påbyggbart"?
Citera
2023-12-03, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaellarspindel
Oj, glömde den biten! Men, säg 10000kr.

Tack!

Finns det nåot trumset som är modulärt, alltså "påbyggbart"?

roland framför allt med nät ger mest realistiskt ljud och känsla. så högt td nr och flest nät trummor din budget håller för är nog bästa rådet du kan få. glöm ej trummpall och ett par bra lurar
Citera
2023-12-31, 16:30
Medlem
Kottkompotts avatar
Håller med föregående, nätskinn på trummorna är ett måste om det inte ska kännas (och låta) lite som en plastleksak.

Man måste ha bra hörlurar eller grymt hög förstärkarvolym för att inte bli tokig på allt tippetitapp mot gummiplattor.

Jag skulle säga att vad gäller akustiska trummor, då kan du hitta ett okej begagnat för tusenlappen eller två, och så köper man en schysst märkescymbal eller två till det och lägger lite tid på att stämma skinnen för bra ljud och känsla.
Men för digitala, då ska det till minst 5-7000 för begagnade innan de börjar vara nå trevliga att spela på i längden.
Har inte testat milenniums nätskinn, men Roland kan jag intyga är riktigt schyssta.

Men med det sagt, har man tajt budget och verkligen vill komma igång så är det inte fy skam med billigare modeller till att börja med.
Men jag rekommenderar verkligen att testa båda sorter i en musikaffär så du vet vad det handlar om.
Senast redigerad av Kottkompott 2023-12-31 kl. 16:33.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in