2025-01-06, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dilkington
Advokaten jobbar inte åt Trygg Hansa. Löjligt att han skulle kommentera det så. Var i FUP finner jag det?

Aha. Du tänker att advokaten ska be sin klient att eventuellt begå brott mot lagen om företagshemligheter? Eller är det lämpligare att han låter försäkringsbolaget att avgöra den frågan?
Citera
2025-01-06, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ImStillCute
Har du redan glömt?
Du behöver inte svara om du inte ens läser förhöret.

Sluta tramsa. Ska du ha en seriös diskussion så kan du sluta svara när du inser att du tappat din argumentation.
Citera
2025-01-06, 19:16
Medlem
Dilkingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forsvarsadvokat
Aha. Du tänker att advokaten ska be sin klient att eventuellt begå brott mot lagen om företagshemligheter? Eller är det lämpligare att han låter försäkringsbolaget att avgöra den frågan?

Om polisen beslagtar hans telefon så har jag svårt att se att han begår brott genom det beslaget.
Citera
2025-01-06, 19:19
Medlem
ImStillCutes avatar
Citat:
Sluta tramsa. Ska du ha en seriös diskussion så kan du sluta svara när du inser att du tappat din argumentation.

Du läser ju inte förhöret!
Hon säger klart vad som sagts. Du framstår som helt oseriös om du
kommenterar utan att läsa trots att du får allt serverat.

Han kör bil- hon ber han stanna för att han låter aspackad och hon fixar taxi.
Han uppger att han är vid Alvik- Så antingen är han på väg därifrån eller på väg dit och klämt ner
mer än pizzaölen han drack med familjen.
Citera
2025-01-06, 19:25
Medlem
Citat:
Om polisen beslagtar hans telefon så har jag svårt att se att han begår brott genom det beslaget.

Nej och det var inte heller det jag skrev. Genom att öppna telefonen och ge tillgång till uppgifter och uppgifter som KAN omfattas av beslagsförbud så kan han begå brott. Det är det försvaret lyfter fram vad jag kan förstå.

Det finns heller inget som talar för att telefonen inte är genomgången senare. Åtal väcks över ett halvår efter. Förmodligen fanns i sådana fall inget av värde för utredningen.
Citera
2025-01-06, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ImStillCute
Du läser ju inte förhöret!
Hon säger klart vad som sagts. Du framstår som helt oseriös om du
kommenterar utan att läsa trots att du får allt serverat.

Han kör bil- hon ber han stanna för att han låter aspackad och hon fixar taxi.
Han uppger att han är vid Alvik- Så antingen är han på väg därifrån eller på väg dit och klämt ner
mer än pizzaölen han drack med familjen.

Du är ohederlig i din argumentation. Står ingenstans att han är i Alvik vid samtalet. Hon säger att hon i efterhand fått reda på att han varit i Alvik.
Citera
2025-01-06, 19:38
Medlem
Dilkingtons avatar
Citat:
Nej och det var inte heller det jag skrev. Genom att öppna telefonen och ge tillgång till uppgifter och uppgifter som KAN omfattas av beslagsförbud så kan han begå brott. Det är det försvaret lyfter fram vad jag kan förstå.

Det finns heller inget som talar för att telefonen inte är genomgången senare. Åtal väcks över ett halvår efter. Förmodligen fanns i sådana fall inget av värde för utredningen.

Jag kan inte se hur telefonen skulle kunna undantas och omfattas av beslagsförbud.

Håller med om det senare till 100%.
Citera
2025-01-06, 19:43
Medlem
Citat:
Jag kan inte se hur telefonen skulle kunna undantas och omfattas av beslagsförbud.

Håller med om det senare till 100%.

För att viss kommunikation är undantaget från möjligheten till beslag. Kommunikation med advokater och journalister t ex. Det går ju såklart även i de fall, men här är det fråga om trafikbrott och då är det ofta svårt. Advokater avlyssnas ibland, men det krävs extremt mycket då.

Edit. Grundlagsskyddat.
Senast redigerad av Forsvarsadvokat 2025-01-06 kl. 19:49.
Citera
2025-01-06, 19:52
Medlem
Dilkingtons avatar
Citat:
För att viss kommunikation är undantaget från möjligheten till beslag. Kommunikation med advokater och journalister t ex. Det går ju såklart även i de fall, men här är det fråga om trafikbrott och då är det ofta svårt. Advokater avlyssnas ibland, men det krävs extremt mycket då.

Edit. Grundlagsskyddat.

Ja, men det har ingenting med att det är en företagstelefon att göra. Jag vill minnas att det har med straffgraden att göra också, men det vill jag inte spekulera i.
Citera
2025-01-06, 19:53
Medlem
Angeliqas avatar
Sambon har en moralisk skyldighet. Det är åtminstone den som jag tidigare har berört. MT kunde lika gärna ha kört ihjäl sin lilla dotter i anslutning till BRF-radhuset. Hon kunde ha erbjudit polisen tillgång till sin telefon och ha varit ärlig om tidiga kvällen. MT själv är ärligare än sambon på den punkten.

Hur många hjälmar användes? Vad tog den hjälm som inte är i beslag, vägen? Det blir missvisande att rättsäkarnas utlåtanden baseras på hjälm hos båda, OM den ena inte bar hjälm.
Citera
2025-01-06, 19:53
Medlem
Citat:
Ja, men det har ingenting med att det är en företagstelefon att göra. Jag vill minnas att det har med straffgraden att göra också, men det vill jag inte spekulera i.

Jo, för att han använder telefonen till att kommunicera med advokater. Det är den springande punkten vad jag förstår.
Citera
2025-01-06, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Angeliqa
Sambon har en moralisk skyldighet. Det är åtminstone den som jag tidigare har berört. MT kunde lika gärna ha kört ihjäl sin lilla dotter i anslutning till BRF-radhuset. Hon kunde ha erbjudit polisen tillgång till sin telefon och ha varit ärlig om tidiga kvällen. MT själv är ärligare än sambon på den punkten.

Hur många hjälmar användes? Vad tog den hjälm som inte är i beslag, vägen? Det blir missvisande att rättsäkarnas utlåtanden baseras på hjälm hos båda, OM den ena inte bar hjälm.

Ja, det är tydligen en känslig fråga. Men det fanns bara en hjälm och pojken hade förmodligen inte förolyckats om han hade hjälm. Det har däremot ingen juridisk bäring, han blev påkörd av ett rattfyllo. Det ska GM bära ansvar för.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in