Mitt tidigare inlägg:
Citat:
Ursprungligen postat av
sykkelpump
Tror du har fel där, enligt min uppfattning så är det bilens försäkring/bolag som ska stå för alla kostnader/ersättningar, under förutsättning att bilföraren bedöms som vållande. Vilket vi väl lugnt kan förutsätta i detta fall.
Mopedens trafikförsäkring som innehåller ansvar för skada på tredje person/egendom, skada på förare och passagerare är i första hand avsedd för skador som mopedföraren orsakar, och för skador på förare och passagerare vid en singelolycka.
Tänk dg att scenariot hade varit att ungdomarna suttit på en oförsäkrad cykel när bilen kört på dom, då blir det självklart att det är bilens försäkring/bolag som ska stå för kostnaderna. Det borde rimligtvis vara lika i det här fallet.
Citat:
Ursprungligen postat av
Filip600
Nu råkar jag sen 23 år tillbaka jobba på försäkringsbolag. Egna försäkringen går i första hand. saknas försäkring går det på motpart eller trafikförsäkringsföreningen.
Skador i trafiken
Och jag råkar ha haft ett flertal trafikförsäkringar sedan 48 år... Jag hävdar fortfarande att det är den vållande partens försäkring som ska belastas vid en trafik olycka.
Vad gör du på försäkringsbolaget, sitter i växeln eller städar? Hoppas du inte hanterar fordonsförsäkringar i alla fall... Eller ni kanske har egna rutiner på ditt bolag?
Citat:
Ursprungligen postat av
Filip600
Trafikförsäkringen ersätter både skador på personer och på saker. Den ger ersättning till både förare och passagerare om de skadas i trafiken. Dessutom ersätter försäkringen skador på personer som blivit påkörda. Skador på egendom ersätts bara om den tillhör någon annan än fordonets ägare eller förare.
Ja det är väl ungefär vad jag tidigare beskrivit?
Citat:
Ursprungligen postat av
Filip600
För att trafikförsäkringen ska gälla måste skadan ha skett "i följd av trafik". Det innebär att ett fordon är i rörelse när det orsakar skadan. Det kan också betyda att till exempel en bildörr öppnas efter att bilen just har stannat.
Personskador
När personer blir skadade i trafiken får både förare och passagerare ersättning från fordonets trafikförsäkring. Även cyklister eller gångtrafikanter som blivit påkörda kan få ersättning. Om det fordon som orsakat skadan inte är trafikförsäkrat så ersätts skadorna ändå, av Trafikförsäkringsföreningen. Du kan bland annat få ersättning för: Kostnader, Sveda och värk Inkomstförlust och bestående men (invaliditet). Läs mer om att begära ersättningar för personskador.
Ja det stämmer väl också någorlunda med vad jag tidigare beskrivit.
Vad vi är oense om, är ju
vilken parts försäkring som belastas när ena parten konstateras vara vållande till olyckan.
Eftersom jag tidigare bara svarat enligt vad jag "sedan tidigare vet" av erfarenhet så kollade jag upp mina kunskaper lite, det gör INTE att jag ändrar mig.
En snabb Googling ger vid handen att:
Citat:
Vems försäkring gäller vid krock?
Om du krockat och det är den andra föraren som var vållande till olyckan behöver inte du betala någon självrisk. Eventuella personskador, skadorna på din bil och skador på eventuell egendom ersätts av den andra partens trafikförsäkring.20 juli 2023
Källa, ganska långt ner på sidan:
https://bilbolaget.nu/artiklar/bilol...kort-av-vagen/
---------------------------------------------------------------------------------------------------- --------------
För övrigt så är det väl så här?
Den vållande drabbas av en högre avgift för sin försäkring i framtiden när man orsakat en skada som försäkringsbolaget får betala.
Förr var rutinen att man "samlade på sig bonus" för varje skadefritt år man hade på varje försäkring, så att man då fick rabatt kopplat till bonusen.
Naturligtvis ska inte en oskyldig, eller dennes försäkringsbolag, drabbas av en kostnad/skada som en vållande motpart orsakar. Tycker du att
jag ska få en högre försäkringspremie om jag blivit påkörd av någon som kör på fyllan?
Nu blev det mycket som inte handlar om olyckan, jag ber om ursäkt för det. Men jag hade lite svårt att låta en uppenbar felaktighet stå oemotsagd.