2023-11-03, 10:43
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Varför har man inte alkolås som standard på alla fordon?
Det är väl lätt att kringgå det genom att be någon annan blåsa.
Dessutom ger alkolås inte utslag på droger.

MT valde att sätta sig i sin smarta automatiska ljudlösa elbil med över 400 hästar, och tryckte plattan i mattan.

Dessa elbilar som startas med en knapp, om ens det, likt en peng i automatbilarna på skansen, som sen startar och bränner på tills åkturen tar slut.
Citera
2023-11-03, 11:05
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:

Ett problem där är att olika länder har olika promilleregler men det borde i alla fall vara standard i alla yrkesfordon.
Citera
2023-11-03, 11:32
Medlem
sykkelpumps avatar
Mitt tidigare inlägg:
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Tror du har fel där, enligt min uppfattning så är det bilens försäkring/bolag som ska stå för alla kostnader/ersättningar, under förutsättning att bilföraren bedöms som vållande. Vilket vi väl lugnt kan förutsätta i detta fall.
Mopedens trafikförsäkring som innehåller ansvar för skada på tredje person/egendom, skada på förare och passagerare är i första hand avsedd för skador som mopedföraren orsakar, och för skador på förare och passagerare vid en singelolycka.

Tänk dg att scenariot hade varit att ungdomarna suttit på en oförsäkrad cykel när bilen kört på dom, då blir det självklart att det är bilens försäkring/bolag som ska stå för kostnaderna. Det borde rimligtvis vara lika i det här fallet.

Citat:
Ursprungligen postat av Filip600
Nu råkar jag sen 23 år tillbaka jobba på försäkringsbolag. Egna försäkringen går i första hand. saknas försäkring går det på motpart eller trafikförsäkringsföreningen.
Skador i trafiken
Och jag råkar ha haft ett flertal trafikförsäkringar sedan 48 år... Jag hävdar fortfarande att det är den vållande partens försäkring som ska belastas vid en trafik olycka.
Vad gör du på försäkringsbolaget, sitter i växeln eller städar? Hoppas du inte hanterar fordonsförsäkringar i alla fall... Eller ni kanske har egna rutiner på ditt bolag?
Citat:
Trafikförsäkringen ersätter både skador på personer och på saker. Den ger ersättning till både förare och passagerare om de skadas i trafiken. Dessutom ersätter försäkringen skador på personer som blivit påkörda. Skador på egendom ersätts bara om den tillhör någon annan än fordonets ägare eller förare.
Ja det är väl ungefär vad jag tidigare beskrivit?
Citat:
För att trafikförsäkringen ska gälla måste skadan ha skett "i följd av trafik". Det innebär att ett fordon är i rörelse när det orsakar skadan. Det kan också betyda att till exempel en bildörr öppnas efter att bilen just har stannat.

Personskador
När personer blir skadade i trafiken får både förare och passagerare ersättning från fordonets trafikförsäkring. Även cyklister eller gångtrafikanter som blivit påkörda kan få ersättning. Om det fordon som orsakat skadan inte är trafikförsäkrat så ersätts skadorna ändå, av Trafikförsäkringsföreningen. Du kan bland annat få ersättning för: Kostnader, Sveda och värk Inkomstförlust och bestående men (invaliditet). Läs mer om att begära ersättningar för personskador.
Ja det stämmer väl också någorlunda med vad jag tidigare beskrivit.
Vad vi är oense om, är ju vilken parts försäkring som belastas när ena parten konstateras vara vållande till olyckan.

Eftersom jag tidigare bara svarat enligt vad jag "sedan tidigare vet" av erfarenhet så kollade jag upp mina kunskaper lite, det gör INTE att jag ändrar mig.

En snabb Googling ger vid handen att:
Citat:
Vems försäkring gäller vid krock?
Om du krockat och det är den andra föraren som var vållande till olyckan behöver inte du betala någon självrisk. Eventuella personskador, skadorna på din bil och skador på eventuell egendom ersätts av den andra partens trafikförsäkring.20 juli 2023

Källa, ganska långt ner på sidan: https://bilbolaget.nu/artiklar/bilol...kort-av-vagen/
---------------------------------------------------------------------------------------------------- --------------
För övrigt så är det väl så här?
Den vållande drabbas av en högre avgift för sin försäkring i framtiden när man orsakat en skada som försäkringsbolaget får betala.
Förr var rutinen att man "samlade på sig bonus" för varje skadefritt år man hade på varje försäkring, så att man då fick rabatt kopplat till bonusen.

Naturligtvis ska inte en oskyldig, eller dennes försäkringsbolag, drabbas av en kostnad/skada som en vållande motpart orsakar. Tycker du att jag ska få en högre försäkringspremie om jag blivit påkörd av någon som kör på fyllan?

Nu blev det mycket som inte handlar om olyckan, jag ber om ursäkt för det. Men jag hade lite svårt att låta en uppenbar felaktighet stå oemotsagd.
Citera
2023-11-03, 13:19
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Mitt tidigare inlägg:

Och jag råkar ha haft ett flertal trafikförsäkringar sedan 48 år... Jag hävdar fortfarande att det är den vållande partens försäkring som ska belastas vid en trafik olycka.
Vad gör du på försäkringsbolaget, sitter i växeln eller städar? Hoppas du inte hanterar fordonsförsäkringar i alla fall... Eller ni kanske har egna rutiner på ditt bolag?

Ja det är väl ungefär vad jag tidigare beskrivit?

Ja det stämmer väl också någorlunda med vad jag tidigare beskrivit.
Vad vi är oense om, är ju vilken parts försäkring som belastas när ena parten konstateras vara vållande till olyckan.

Eftersom jag tidigare bara svarat enligt vad jag "sedan tidigare vet" av erfarenhet så kollade jag upp mina kunskaper lite, det gör INTE att jag ändrar mig.

En snabb Googling ger vid handen att:

Källa, ganska långt ner på sidan: https://bilbolaget.nu/artiklar/bilol...kort-av-vagen/
---------------------------------------------------------------------------------------------------- --------------
För övrigt så är det väl så här?
Den vållande drabbas av en högre avgift för sin försäkring i framtiden när man orsakat en skada som försäkringsbolaget får betala.
Förr var rutinen att man "samlade på sig bonus" för varje skadefritt år man hade på varje försäkring, så att man då fick rabatt kopplat till bonusen.

Naturligtvis ska inte en oskyldig, eller dennes försäkringsbolag, drabbas av en kostnad/skada som en vållande motpart orsakar. Tycker du att jag ska få en högre försäkringspremie om jag blivit påkörd av någon som kör på fyllan?

Nu blev det mycket som inte handlar om olyckan, jag ber om ursäkt för det. Men jag hade lite svårt att låta en uppenbar felaktighet stå oemotsagd.
Egentligen skulle jag inte kommentera detta, men eftersom du inte tycks förstå hur en försäkring fungerar så gör jag ett försök. ( och det kanske är tur att det är jag och inte du som jobbar på ett försäkringsbolag.) finns det egen försäkring så går den i första hand. angående dina bilar som du haft i 48 år har du antagligen bara haft halvförsäkring och den andra parten ansetts vållande. Vid helförsäkring ersätts skador på bilen på egna försäkringen . sen regressar bolagen mellan varandra s.k ÅÖ krav. skada till följd av trafik personskada i detta fall ersätts på egna trafikförsäkringen
Ersättning vid trafikskador
Om du har fått en personskada till följd av ett trafikbrott eller en olycka ska du anmäla skadan direkt till ett försäkringsbolag eller till Trafikförsäkringsföreningen. Du ska inte begära ersättning för personskada i domstol om det var ett brott. Däremot kan du i vissa särskilda fall ha rätt till ersättning för kränkning.

Du kan få ersättning via försäkringar
Du kan få ersättning för personskada till följd av ett trafikbrott eller en trafikolycka. Det kan till exempel handla om ersättning för kostnader för sjukvård och samtalsterapi, inkomstförlust, fysiskt och psykiskt lidande som går över eller bestående skador som ärr och invaliditet.

Ersättningen kan du få genom trafikförsäkringen för fordonet som du färdades i. Om fordonet inte har någon trafikförsäkring får du ersättning genom Trafikförsäkringsföreningen. Om du inte färdades i ett fordon så är det i första hand trafikförsäkringen för fordonet som orsakade skadan som du kan få ersättning från. Är fordonet okänt är det Trafikförsäkringsföreningen som lämnar ersättning för eventuell personskada. länk här https://www.brottsoffermyndigheten.s...-trafikskador/
Citera
2023-11-03, 14:19
Medlem
Citat:

Varje bil skulle bli 50tkr dyrare. Begagnade äldre 5-7 år skulle alla skrotas för att ingen tycker det är värt att lägga ut dessa pengar. Resursslöseri utan dess like.
Citera
2023-11-03, 14:40
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kukilon
Varje bil skulle bli 50tkr dyrare. Begagnade äldre 5-7 år skulle alla skrotas för att ingen tycker det är värt att lägga ut dessa pengar. Resursslöseri utan dess like.

För det första kostar det 15tkr att sätta in ett alkolås (en polare gjorde nämligen det nyligen) och priset skulle självklart gå ner väsentligt om de börjar serietillverkas i alla nya fordon.

Att börja sätta in alkolås i varenda gammal Volvo 240 är såklart ohållbart men ett politiskt beslut om att alla nyproducerade bilar ska ha det vore inget problem alls.
Citera
2023-11-03, 14:42
Medlem
Kungsgardens avatar
Ursäkta om jag är rak på sak.
Ni som käftar om försäkring verkar
befinna er på varsin sida av regressen.
Citera
2023-11-03, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
För det första kostar det 15tkr att sätta in ett alkolås (en polare gjorde nämligen det nyligen) och priset skulle självklart gå ner väsentligt om de börjar serietillverkas i alla nya fordon.

Att börja sätta in alkolås i varenda gammal Volvo 240 är såklart ohållbart men ett politiskt beslut om att alla nyproducerade bilar ska ha det vore inget problem alls.

Har det inte varit rätt mycket strul med tekniken? Kanske blivit bättre på senare år. Problemet när det strular är ju som sagt att man blir stående
Citera
2023-11-03, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rallyjonny
Har du rätt i, men många i kraftigt missbruk är ju givetvis experter på att dölja det också. Tror nog TH hade agerat om han suttit påverkad eller konstant kommit in på morgonen o luktat bakfylla. Han har ju uppenbarligen klarat att arbeta
Det har vi ingen insikt i. Han har troligen varit på arbetet, ja. Men bara hans chef och kollegor vet hur han har presterat.

Men absolut har du ju rätt i att missbrukare är stjärnor på att dölja det. Därför ska HR och chefer utbildas i att upptäcka missbruk. Jag fick gå en kurs i det ute på Polishögskolan i Sörentorp när jag var en ung publikvärd i ett av stockholmslagen. Det var förvisso enbart relaterat till droger, men ändå. Det går att lära sig att se signaler. Varenda bartender i stan lär förstå om en person har ett missbruk eller inte...
Citera
2023-11-03, 14:56
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sefjefwekwfewpo
Har det inte varit rätt mycket strul med tekniken? Kanske blivit bättre på senare år. Problemet när det strular är ju som sagt att man blir stående

Ingen aning men det måste väl för fan gå att lösa om viljan finns.
Citera
2023-11-03, 15:48
Medlem
Zurfarn08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Det är väl lätt att kringgå det genom att be någon annan blåsa.
Dessutom ger alkolås inte utslag på droger.

MT valde att sätta sig i sin smarta automatiska ljudlösa elbil med över 400 hästar, och tryckte plattan i mattan.

Dessa elbilar som startas med en knapp, om ens det, likt en peng i automatbilarna på skansen, som sen startar och bränner på tills åkturen tar slut.
Vem skulle ha blåst åt MT tror du?
Citera
2023-11-03, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Jag anser att alla som blivit tagna för grov rattfylla måste övervakas på ett bättre sätt. Folk som kör fulla gör det gång på gång tills de kör ihjäl sig själva eller nån annan.

I dagens digitala tidsålder borde man kunna spärra dessa personer från att handla något som har med fordon att göra. Alltså allt från bensin till rattmuffar.
I Kina har de ju det där systemet med "social credit score". Är det någon som vet hur det funkar med rattfylleri där? Kanske något liknande som du föreslår?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in