2023-11-09, 23:33
Medlem
Zurfarn08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andasut
Vad är det för fel på att undra hur folk hade agerat om de själva hade hamnat i en situation om en närstående var GM?
Beroende på vem det var så hade jag agerat olika. Ett vuxet barn hade jag förstås behållit kontakten med. Men jag hade fattat att jag blev paria i andras ögon om jag stöttat en GM.
Citera
2023-11-10, 00:35
Medlem
Ricins avatar
Citat:
Nu kommer snart en hatstorm mot mig, jag vet…men alltid intressant hur folk resonerar om situationen hade varit annorlunda.

Varje dag sätter sig ca 14 000 förare i Sverige bakom ratten med alkohol i kroppen och riskerar då livet på andra och sig själv. (väldigt få av dem är däremot med om en olycka där någon mister livet.)
Av dessa 14 000 förare är det ganska troligt att vi alla känner någon av dem, bara det att vi är lyckligt omedvetna om det då det oftast sker bakom kulisserna.

Efter att ha läst alla inlägg med spekulationer och indicier (även dolda hot/stalking /uppvigling/mm) om personer och händelser som knappt någon här har någon insyn i förutom det som står i häktningspromemorian, så undrar jag:

Hur hade NI reagerat om den som körde var din bror/syster/mamma/pappa/bästa vän/partner. Hade du trakasserat din bror och dess familj? Hade du gjort allt för att din mamma ska få sparken? Hade du förstört din bästa väns hem? Hade du låtit ditt barn växa upp med vetskapen om att du har uppmanat barnets pappa till självmord?
Eller hade du agerat som en medmänniska?

Jag förstår till fullo offrets nära och kära. De har rätt till känslor av hat, sorg och förtvivlan. All Kärlek till dem! Men ni andra…jag svårt att tro de flesta av er hade trakasserat/hotat/stalkat/förstört/ryckt i handtag/uppmanat till självmord mm om det var någon i er egen närhet som var GM.

För övrigt kan en akut stressreaktion (chock) utlösa allt från likgiltighet, total distansering, humörsvängningar och amnesi, det är ingenting man själv kan styra över. Läs och lär.

https://www.internetmedicin.se/behan...-i-primarvard/
Och när skulle GM ha hamnat i en stressituation menar du?
Utifrån polisens egna PM framgår det ingenting om en stressreaktion. GM beter sig lika vårdslös både före men även efter olyckan. Så en stressreaktion finns det ingenting som tyder på. Det är en efterhandskonstruktion i så fall.
Citera
2023-11-10, 02:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Det är nåt så försvarslöst över en skötsam 16-åring på moped som blir nermejad bakifrån utan att ens ha sett faran komma. En vuxen som ger sig på en ungdom med ett 2,5-tons dödligt vapen.
Om moped klass 1 hade fått köras på cykelbanan så hade inte detta hänt!
Mopeder på vägen skapar farliga omkörningar.
En moped är mer lik en cykel än en bil och mopedisten är extremt utsatt på bilvägen.
45 km/h är inte särskilt fort, vissa cyklar kommer lätt upp i den farten.
Citera
2023-11-10, 06:43
Citat:
Ursprungligen postat av 444LIMITLESS
En moped är mer lik en cykel än en bil och mopedisten är extremt utsatt på bilvägen.
Sämsta bortförklaringen ever.

MT valde att sätta sig i sin bil och körde full som ett as på vägen med fara för allmänheten.
Vägsträckan Brommaplan-Ekerö har många problematiska avsnitt, redan utan rattfyllerister som MT.
Han kände sig odödlig bakom ratten, det är ett under att inte fler människor fick sätta livet till.
Citera
2023-11-10, 07:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ricin
Och när skulle GM ha hamnat i en stressituation menar du?
Utifrån polisens egna PM framgår det ingenting om en stressreaktion. GM beter sig lika vårdslös både före men även efter olyckan. Så en stressreaktion finns det ingenting som tyder på. Det är en efterhandskonstruktion i så fall.

En stressreaktion och en akut stressreaktion är två helt olika saker. Det finns ett före och ett efter olyckan likväl som när det handlar om sprängningar, skjutningar osv. Vid en akut stressreaktion blir vissa paralyserade, arga eller likgiltiga, andra blir istället enbart chockade men behåller sitt sans. Den som kan avgöra GMs tillstånd i detta läge är en psykolog…inte jag, du eller polisen. Jag kan endast ha mina aningar då jag läser hur GMs sinnestillstånd varierar.

Att GM med MEDVETENHET kört vårdslöst INNAN olyckan är däremot bevisat…han har ju trots allt valt att köra bilen rattfull.
Citera
2023-11-10, 12:07
Medlem
Zurfarn08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 444LIMITLESS

Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Sämsta bortförklaringen ever.

MT valde att sätta sig i sin bil och körde full som ett as på vägen med fara för allmänheten.
Vägsträckan Brommaplan-Ekerö har många problematiska avsnitt, redan utan rattfyllerister som MT.
Han kände sig odödlig bakom ratten, det är ett under att inte fler människor fick sätta livet till.
Håller med båda två, fast ni inte håller med varandra .

Mopeder är utsatta i trafiken genom att de åker så pass långsammare än övrig trafik. De kan inte hänga med i tempot och då ska de köras om. Det är något som är ett generellt problem och man borde låta dem köra på cykelvägar kan jag tycka.

I det här specifika fallet var det dock fyllots grandiosa personlighet där han tycker han har rätt att köra aspackad och i dubbla hastigheten som var problemet.
Citera
2023-11-10, 12:34
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Hur hade NI reagerat om den som körde var din bror/syster/mamma/pappa/bästa vän/partner. Hade du trakasserat din bror och dess familj? Hade du gjort allt för att din mamma ska få sparken? Hade du förstört din bästa väns hem? Hade du låtit ditt barn växa upp med vetskapen om att du har uppmanat barnets pappa till självmord?
Eller hade du agerat som en medmänniska?
[/url]
Om en av mina vänner hade kört grovt rattfull, kört ihjäl en tonåring, smitit från platsen och krockat igen innan hen blev fasttagen av polisen, ja då hade jag sagt upp bekantskapen för evigt.

Jag hade inte heller tvekat att förmedla mitt ställningstagande till de gemensamma vänner jag hade med rattfyllot. Möjligen hade jag också tvekat att umgås med de gemensamma vänner som inte bröt kontakten.

Hade det varit en bror eller syster som körde ihjäl tonåringen så hade jag nog fått kämpa för att inte ge vederbörande en smäll på käften.

Trakassera, uppmana till självmord, etc, det hade jag nog inte gett mig in på. Men brottet är oerhört grovt i mina ögon, och fullständigt oförlåtligt.
Citera
2023-11-10, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CFFV
Det skulle aldrig hålla enligt dagens praxis att försöka få det till ett uppsåtligt brott. Nu är han heller inte misstänkt för ett sådant utan vållande till annans död (bl.a.), vilket är ett oaktsamhetsbrott. Hade han kört rakt in i en folkmassa, då hade det möjligen kunnat gå att ändra brottsmisstanken och åtala för mord/dråp eller försök till sådant och använda likgiltighetsuppsåt som uppsåtstyp. Men som saken nu ser ut talar inget för att han skulle varit likgiltig inför följden att en person avlider.

Den misstänkte körde i berusat tillstånd i en väldig fart i en yttre fil och när han kom nära en bil så svängde han över till den andra filen Han bytte fil därför att han måste ha sett bilen framför och därmed även mopedisten.
Citera
2023-11-10, 12:58
Citat:
Ursprungligen postat av CFFV
Det skulle aldrig hålla enligt dagens praxis att försöka få det till ett uppsåtligt brott. Nu är han heller inte misstänkt för ett sådant utan vållande till annans död (bl.a.), vilket är ett oaktsamhetsbrott. Hade han kört rakt in i en folkmassa, då hade det möjligen kunnat gå att ändra brottsmisstanken och åtala för mord/dråp eller försök till sådant och använda likgiltighetsuppsåt som uppsåtstyp. Men som saken nu ser ut talar inget för att han skulle varit likgiltig inför följden att en person avlider.
Läs häktningspromemorian, där framgår det med all tydlighet att han var likgiltig. Fullständigt likgiltig inför det faktum att han orsakat en ung människas död, brutalt och därefter gjort sig skyldig till en rad trafikbrott av allvarlig karaktär...
Citera
2023-11-10, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 42-43-44
Den misstänkte körde i berusat tillstånd i en väldig fart i en yttre fil och när han kom nära en bil så svängde han över till den andra filen Han bytte fil därför att han måste ha sett bilen framför och därmed även mopedisten.

Nja, har aldrig varit två filer mot Ekerö över bron. Bara i motgående riktning mot stan. Så han körde om i motgående körfält till han kom till Brostugan där det övergår till en fil i var riktning p.g.a. bygget. Eftersom han förmodligen hade väldig hög fart och låg i motgående körfält så kunde han bara välja på att antingen frontalkrocka eller köra ihjäl en person och skada en annan person svårt Vilket han uppenbarligen valde istället för att frontalkrocka.

Dock låg han inte i någon ytterfil utan i motgående fil. Vilket också är ett trafikbrott eftersom du inte får köra om på en bro där han enligt uppgift körde om taxin i hög fart.
Citera
2023-11-10, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hoiho
Håller med föregående om att det nog är lättare sagt än gjort att bara bryta tvärt med GM. Sambon och han har ett barn ihop. De kommer därmed alltid ha en relation vare sig de vill eller inte.

Det som hänt är såklart sjukt tragiskt och oförlåtligt av GM men blir förvånad över hur vissa ger sig på hans familj. Tycker ni att det är helt okej det som pågår med gängkriminalitet och att de ger sig på gängkriminellas närstående? Det är GM som ska straffas, ingen annan. På ett sätt kan närstående också vara offer i detta (går såklart inte att jämföra med avlidna pojken, skadade tjejen och alla nära anhöriga… ).

Känns ju högst osannolikt att detta var första gången någonsin som han körde full.
Också osannolikt att frun inte visste att han är full och tar bilen. Redan där borde hon ju ha anmält sin man för rattfylleri. Ja, jag tycker så. Det är inte skattefiffel eller stöld vi pratar om. Han riskerade (och tog) andras liv.
Citera
2023-11-10, 17:32
Medlem
Vet vi vem mongot är? Har tänkt på detta fallet hela veckan, så förbannad. Lovar er han kommer få något messtraff. Fyfan säger jag.

Ibland önskar man vi var mer som USA när det gäller straffskalor
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in