Citat:
Ursprungligen postat av
Andasut
Hur hade NI reagerat om den som körde var din bror/syster/mamma/pappa/bästa vän/partner. Hade du trakasserat din bror och dess familj? Hade du gjort allt för att din mamma ska få sparken? Hade du förstört din bästa väns hem? Hade du låtit ditt barn växa upp med vetskapen om att du har uppmanat barnets pappa till självmord?
Eller hade du agerat som en medmänniska?
[/url]
Om en av mina vänner hade kört grovt rattfull, kört ihjäl en tonåring, smitit från platsen och krockat igen innan hen blev fasttagen av polisen, ja då hade jag sagt upp bekantskapen för evigt.
Jag hade inte heller tvekat att förmedla mitt ställningstagande till de gemensamma vänner jag hade med rattfyllot. Möjligen hade jag också tvekat att umgås med de gemensamma vänner som inte bröt kontakten.
Hade det varit en bror eller syster som körde ihjäl tonåringen så hade jag nog fått kämpa för att inte ge vederbörande en smäll på käften.
Trakassera, uppmana till självmord, etc, det hade jag nog inte gett mig in på. Men brottet är oerhört grovt i mina ögon, och fullständigt oförlåtligt.