Nu kommer snart en hatstorm mot mig, jag vet…men alltid intressant hur folk resonerar om situationen hade varit annorlunda.
Varje dag sätter sig ca 14 000 förare i Sverige bakom ratten med alkohol i kroppen och riskerar då livet på andra och sig själv. (väldigt få av dem är däremot med om en olycka där någon mister livet.)
Av dessa 14 000 förare är det ganska troligt att vi alla känner någon av dem, bara det att vi är lyckligt omedvetna om det då det oftast sker bakom kulisserna.
Efter att ha läst alla inlägg med spekulationer och indicier (även dolda hot/stalking /uppvigling/mm) om personer och händelser som knappt någon här har någon insyn i förutom det som står i häktningspromemorian, så undrar jag:
Hur hade NI reagerat om den som körde var din bror/syster/mamma/pappa/bästa vän/partner. Hade du trakasserat din bror och dess familj? Hade du gjort allt för att din mamma ska få sparken? Hade du förstört din bästa väns hem? Hade du låtit ditt barn växa upp med vetskapen om att du har uppmanat barnets pappa till självmord?
Eller hade du agerat som en medmänniska?
Jag förstår till fullo offrets nära och kära. De har rätt till känslor av hat, sorg och förtvivlan. All Kärlek till dem! Men ni andra…jag svårt att tro de flesta av er hade trakasserat/hotat/stalkat/förstört/ryckt i handtag/uppmanat till självmord mm om det var någon i er egen närhet som var GM.
För övrigt kan en akut stressreaktion (chock) utlösa allt från likgiltighet, total distansering, humörsvängningar och amnesi, det är ingenting man själv kan styra över. Läs och lär.
https://www.internetmedicin.se/behan...-i-primarvard/