Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-10-30, 17:12
  #1
Avstängd
Hej

Jag har just nu en fond på handelsbanken där jag sparar 200 kr/mån. Är det för lite? Är det ens värt att spara i fonder i nuläget?
Citera
2023-10-30, 17:17
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nekromantika
Hej

Jag har just nu en fond på handelsbanken där jag sparar 200 kr/mån. Är det för lite? Är det ens värt att spara i fonder i nuläget?
Det beror på varför du sparar. 200 sek/månad är inte så mycket, men bättre än inget.

Spara vad du kan, och i nuläget kanske du ska dela upp sparandet lite mellan någon eller några fonder och ett vanligt sparkonto med bra ränta.
Citera
2023-10-30, 17:38
  #3
Medlem
Se till att ha pengar för att täcka hyra, mat, m.m. Utöver det, sätt in 10% av det resterande på ett sparkonto. Resten bör du investera i fonder/aktier.

Exempelvis:
Du får ut 30,000 kr per månad efter skatt och avgifter.
Du behöver ca. 12,000 kr för att täcka hyra, mat, räkningar, mobil, transport. Kvar har du 18,000kr.

Sätt in 10% (1800kr) på sparkonto som du kan komma åt när som helst. Kvar har du 16,200kr.

Investera 16,200kr i aktier/fonder.

Så har jag gjort i drygt 8 är nu och tycker det fungerar bra.
Citera
2023-10-30, 17:38
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nekromantika
Hej

Jag har just nu en fond på handelsbanken där jag sparar 200 kr/mån. Är det för lite? Är det ens värt att spara i fonder i nuläget?
Vi är inte allseende tankeläsare. Sparar till vad?

Du får väl räkna ut hurmycket du behöver för ditt ändamål, sen med hjälp av de dussintals ränta-på-ränta kalkylatorer som finns där ute räkna fram en ungefärlig månatlig summa du behöver spara.

Det är inte rocket science.
Citera
2023-10-30, 18:42
  #5
Medlem
SvenHelsings avatar
Helt omöjligt att säga med så bristfällig info. Men det är ju inget som någonsin kommer bli en vettig kontantinsats om du inte planerar att köpa en lägenhet strax innan du dör.

Sparar du långsiktigt så finns det inte så mycket "nuläge" när det gäller fonder. Det kanske kraschar imorgon. Det kanske vänder imorgon. Vem vet?
Citera
2023-10-31, 21:40
  #6
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nekromantika
Hej

Jag har just nu en fond på handelsbanken där jag sparar 200 kr/mån. Är det för lite? Är det ens värt att spara i fonder i nuläget?

Allt handlar om din disponibla inkomst och hur mycket risk du vill ta. Ett sparkonto med buffert är alltid bra att ha för oförutsedda saker. Resten, ja antingen sätter du sprätt på dom eller investerar på börsen. 200kr är bättre än 0, men du lär inte blir stormrik. Ju mer du riskar desto mer har du att vinna, men även förlora.

Sätt upp ett mål för dina investeringar, det bästa är att fondsparande brett, gärna billiga indexfonder. Själv tänker jag inte på att jag sparar, automatisk överföring varje månad.
Citera
2023-11-01, 21:56
  #7
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nekromantika
Hej

Jag har just nu en fond på handelsbanken där jag sparar 200 kr/mån. Är det för lite? Är det ens värt att spara i fonder i nuläget?
Ja, det är för lite. Försök spara några tusenlappar per månad, annars är det knappast värt det.
Det är alltid värt att spara månadsvis. Alltid.
Citera
2023-11-04, 09:04
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ehandel
Se till att ha pengar för att täcka hyra, mat, m.m. Utöver det, sätt in 10% av det resterande på ett sparkonto. Resten bör du investera i fonder/aktier.

Exempelvis:
Du får ut 30,000 kr per månad efter skatt och avgifter.
Du behöver ca. 12,000 kr för att täcka hyra, mat, räkningar, mobil, transport. Kvar har du 18,000kr.

Sätt in 10% (1800kr) på sparkonto som du kan komma åt när som helst. Kvar har du 16,200kr.

Investera 16,200kr i aktier/fonder.

Så har jag gjort i drygt 8 är nu och tycker det fungerar bra.
Enligt ditt argument så sätter du in alla pengar utöver de fasta räkningarna på aktier/fonder. Har du inget liv? Gör du inget på din fritid?
Citera
2023-11-04, 23:11
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hailb0p
Enligt ditt argument så sätter du in alla pengar utöver de fasta räkningarna på aktier/fonder. Har du inget liv? Gör du inget på din fritid?

Jag lägger som sagt in 10% på sparkonto varje månad, vilket jag använder för diverse aktiviteter och shopping. Skall tilläggas att mina företag gör tiotals miljoner i vinst (netto) varje år och att jag vanligtvis tar ut något mellan en till tio miljoner SEK varje år. Vissa år tar jag ut betydligt mindre, ibland mer... det varierar. Så visst gör jag grejer på min fritid.

Utöver det donerar jag 10% av min vinst varje år.
Citera
2023-11-04, 23:39
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ehandel
Jag lägger som sagt in 10% på sparkonto varje månad, vilket jag använder för diverse aktiviteter och shopping. Skall tilläggas att mina företag gör tiotals miljoner i vinst (netto) varje år och att jag vanligtvis tar ut något mellan en till tio miljoner SEK varje år. Vissa år tar jag ut betydligt mindre, ibland mer... det varierar. Så visst gör jag grejer på min fritid.

Utöver det donerar jag 10% av min vinst varje år.

Grattis till att det går så pass bra med företagandet!

Nu kommer det dock komma kommentarer från andra om att du ljuger, för ingen kan ju tjäna miljoner på sitt/sina företag. Det går ju inte, eller hur?
Citera
2023-11-14, 21:05
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nekromantika
Hej

Jag har just nu en fond på handelsbanken där jag sparar 200 kr/mån. Är det för lite? Är det ens värt att spara i fonder i nuläget?
Beror lite på sättet du sparar. Jag rekommenderar ISK som för att du relativt fritt kan sälja o köpa, vara aktiv. Det du skattar är en andel av det som finns på kontot.
Citera
2023-11-22, 12:40
  #12
Medlem
Q-s avatar
Ifall du lägger 200kr på ett sparkonto med noll ränta varje månad i 50 år så har du 120.000kr efter 50 år.
Ifall du i stället lägger 200kr per månad i en fond med 4% avkastning/år har du efter 50 år i stället cirka 375.000kr. Allt sparande är värt det. Ju mer desto bättre. Lägg 200kr varje månad på en stabil indexfond så kommer det att gå bra. Ifall du får en högre inkomst inom ett eller några år så kan du börja spara ännu mer pengar.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback