2023-10-31, 10:44
Medlem
carminaburanas avatar
Jo, en bekant har ett utländskt (uk) bankkonto där han fått insatt pensionspengar från det landet i fråga när han jobbat där tidigare. Han är sedan länge bosatt i sverige. Om han gör en banköverföring från UK till Sverige måste han tydligen skatta på de pengarna, och det vill han undvika. Han har dock fakturor här i Sverige från tex hantverkare som han skulle vilja betala med det utländska kontot. Jag föreslog att han skulle kunna använda en tjänst som Betalo för att göra detta, då de accepterar utländska kort. Jag skev till betalo och undrade om de lämnar ut uppgifter till skatteverket och fick det här till svar.

"Vi lämnar inte ut någon infromation varken automatiskt eller manuellt. Däremot vill vi förtydliga att vår tjänst inte får användas varken för penningtvätt eller bedrägeri och vi jobbar tätt ihop både med polisen och finanspolisen enligt våran skyldighet och policy "

Vad är era tankar om detta upplägg?
Citera
2023-10-31, 10:59
Medlem
Det går väl bra att ta ut beloppen som önskas med kort, och sen betala fakturan.
Citera
2023-10-31, 12:00
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Det går väl bra att ta ut beloppen som önskas med kort, och sen betala fakturan.

Nja, max uttag på kortet är £500 per dag, med betalo blir allt mycket smidigare. Om beloppet är 50.000 så måste han ju ta ut kontanter 10 gånger, och sen vänta och sätta in 10000 i veckan här.
Citera
2023-10-31, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
Jo, en bekant har ett utländskt (uk) bankkonto där han fått insatt pensionspengar från det landet i fråga när han jobbat där tidigare. Han är sedan länge bosatt i sverige. Om han gör en banköverföring från UK till Sverige måste han tydligen skatta på de pengarna, och det vill han undvika. Han har dock fakturor här i Sverige från tex hantverkare som han skulle vilja betala med det utländska kontot. Jag föreslog att han skulle kunna använda en tjänst som Betalo för att göra detta, då de accepterar utländska kort. Jag skev till betalo och undrade om de lämnar ut uppgifter till skatteverket och fick det här till svar.

"Vi lämnar inte ut någon infromation varken automatiskt eller manuellt. Däremot vill vi förtydliga att vår tjänst inte får användas varken för penningtvätt eller bedrägeri och vi jobbar tätt ihop både med polisen och finanspolisen enligt våran skyldighet och policy "

Min tanke är att om din kompis blir föremål för polis och åklagare att Betalo då kommer att lämna ut uppgifter till en åklagare om denne begär ut uppgifterna från Betalo.
Citera
2023-11-01, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana

Har vi inte dubbelbeskattningsavtal med UK? Men det är klart kan bli en del pappersexercis
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in