Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-11-02, 01:29
  #121
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnDumSosse
Jag hade nog skippat Oslo också även om det är hästlängder bättre än Stockholm enligt mig iaf.

Tips på norska städer eller byar som det heter på Norska.
1.Bergen (Enormt fint men en av världens regnigaste platser, regnar mer än England)
2.Stavanger
3.Ålesund
4.Kristiansand (För guds skull inte KristiansUnd, det är en liten knarkhåla om än väldigt vackert men grått)
5.Trondheim (förbannat tröttsam dialekt bara, låter som vuxna bebisar som snackar).

Du får tänka på att det enda som skiljer Norska och Svenska språket åt är några fåtal ord. För de mesta är dessa ord även svenska ord men ord som användes mer förr i Sverige. Du lär dig att förstå Norska helt och hållet på 2 veckor. Dialekterna i Stavanger och Bergen är de knepigaste enligt mig men du lär dig förstå dessa fort också. Sen är det som så att Norrmän förstår svenska mycket väl då de växer upp med b la Svt och svenska kanal 4 samt svenska barnprogram. Solsidan och svenska serier är mycket populär i Norge så om de märker att du inte förstår vad de säger så slänger de om orden lite så du förstår. Inga svenskar i Norge talar ren Norska, vi snackar Svorsk
Att skriva på Svenska istället för Norska på arbetsplatser brukar inte vara något problem dessutom så vida du inte jobbar som grundskole eller gymnasielärare kanske Jag skriver exempelvis mina patientjournaler på svenska, no problemo alls men jag brukar försöka slänga in norska ord här och där för att vara schysst. Bokstaven Ä får du lämna hemma men den är samma som a+e =æ (uttalas ä). Bokstaven Å får du lämna hemma också, på norska är det a+a=aa(utalas å). Exempelvis "Anders Övergaard" uttalas "Anders Övergård".

Norrmänn är väldigt vänliga. Det är förbannat trötta på Sverige som land eftersom vår brottslighet börjar spilla över där dessvärre. Som tur är prioriterar de brottsoffer framför Brottslingar så straffen är kännbara och de tar itu med kriminaliteten. Däremot älskar de svenskar. Är du svensk i Norge så får du vänner fort och de tycker vi är exotiska ofta så kärlek är inte svårt att finna.

Cannabis är avkriminaliserat här dessutom om man finner nöje i sånt och OM din arbetsplats tolererar att du har det i kroppen vilket alla definitivt inte gör. Det är alltså inte lagligt men du grips inte eller får prick i registret om detta är för eget bruk. Detta gäller nästan samtliga droger.
Dock inget jag tänker rekommendera, men värt att nämna. Uppenbarligen fungerar den taktiken då vi inte har de organiserade gängen ni har i Sverige med allt hemskt som följer därtill. Dessutom vågar ungdomar ringa 112 vid en överdos istället för att de dör som i Sverige för att folk är rädda för att få livet förstört om de får en prick i registret vilket man alltså inte får här.
Att Sverige fortfarande har sin förlegade drogpolitik är så jävla ofattbart dumt så det inte finns med tanke på er kriminalitet och att ni toppar världslistan på drogrelaterade dödsfall.
Bra och utförligt svar iallafall. Jo vet att norskan är lik har några vänner på nätet från Eidsvoll och Lillestrøm o går ju bra o snacka. Bergen är det som lockar mest dock, men även Stavanger och Trondheim kan nog vara alternativ.

Och jo, jag gillar cannabis sporadiskt haha. Dock inte det viktigaste för mig, då jag bara använder det ibland o oavsett om substansen är laglig eller ej. Men ändå skönt att slippa känna sig lika nojjig när man går runt stenad som man kan göra här.
Citera
2023-11-02, 01:38
  #122
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ImmortalDon
Jag är själv stockholmare född och bott här i hela mitt liv, men trivs trots allt inte alls. Folk rent allmänt här är så otroligt tråkiga, dryga, otrevliga o falska. Självklart finns det undantag men överlag är det inte lätt. Man känner sig ofta isolerad trots att man konstant träffar nya folk överallt.

Inte nog med det så håller ju staden på att förstöras helt o hållet med alla jävla gäng o skjutningar o allting är ju vansinne hur det blivit. Känns inte alls som samma stad som när man var barn. Man känner sig inte trygg alls längre.

Så vad fan bör man bo istället? Jag ogillar Göteborg starkt också så det finns inte heller på kartan. Men vill ändå ha lite av en stad snarare än en håla, just så man kan träffa folk samt ha tillräckligt med jobbmöjligheter med mera.

Så söker tips på mellanstora städer i Sverige med skönare människor, mindre kriminalitet o möjligheter för jobb osv?
Enligt dina tidigare inlägg verkar du gilla droger men vill bo tryggt? Hur fan tänker du?
Citera
2023-11-02, 01:45
  #123
Medlem
Har bott på flera ställen i Sverige och Norge men Norge för länge sedan så hoppar över det.

Uppsala är en förort till Stockholm. Samma kultur osv. Västerås och Eskilstuna är snarlika arbetarstäder med kriminalitet och sociala problem men nära Stockholm och betydligt lägre bostadspriser.

Bra städer nära Stockholm är Norrköping och Linköping. Tråkiga och fyrkantiga människor men bra arbetsmarknad, utbud räknat deras storlek. Bästa städerna för familj.

Jönköping är långt bort men annars bra och ligger bra strategiskt mellan GBG och Stockholm.

Lund som många skrev är ju bra om man gillar Skåne. Helsingborg och Malmö är fina men mycket kriminalitet och annorlunda kultur mot Stockholm.

Örebro är stökigt och mycket sociala problem.

Västkusten är trevligt men bara hålor längs kusten och Kalmar ligger ju helt off.

Sen avråder jag starkt från Norrland. Kallt, mörkt , annorlunda kultur och långt bort längre än man tror.

Dalarna likaså.
Citera
2023-11-02, 02:29
  #124
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TupolevTu-144
Linköping kanske? Eller Nyköping? Hyfsat normala orter med ganska vettigt folk. Med tåget är du snabbt uppe i Sthlm när du vill hälsa på familj/vänner.

Jönköping finns ju annars lite längre ner, med sina vackra omgivningar - Vättern, Gränna, Hjo, Habo, Bymarken, Brahehus, Visingsö, etc.

Örebro har gått ner sig rejält senaste åren, annars hade jag kunnat rekommendera det också..

Allt kommer gå ner sig. Ingen mening med att låta den saken styra vart man flyttar. Vi måste istället lösa själva grundproblemet.
Citera
2023-11-02, 02:39
  #125
Medlem
EnDumSosses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KillenArCP
Enligt dina tidigare inlägg verkar du gilla droger men vill bo tryggt? Hur fan tänker du?
Droger betyder inte per automatik kriminalitet. I Sverige är det så dock, men å andra sidan finns dessa jävla gäng överallt i Sverige så det spelar liksom ingen roll var man bor, det är otryggt i princip överallt.

Ni har den värsta kriminaliteten i hela jävla Europa men ändå har ni den strängaste drogpolitiken i hela Europa, och toppar även på den fronten världsligt.
Se dig om i Europa, i princip vartenda land har avkriminaliserat droger förutom er och det kommer inte ske i Sverige inom de närmsta 100 åren då ni är så extremt jävla efter.
Avkriminalisering fungerar men det är de svenska politikerna för hjärndöda för att förstå, för "Sverige är bäst" även fast ni egentligen är sämst när det kommer till precis allting, förutom kriminalitet, mord och att köra över er egna laglydiga befolkning.

När man avkriminaliserar droger så lägger man pengar på rehabilitering och info om risker med droger. Man gör alltså inte som i Sverige att man lägger pengarna på en helt värdelös polis som ändå inte lyckas stävja säljandet. Man straffar inte de människor som fallit dit, utan hjälper dem istället. Och som jag skrev i mitt tidigare inlägg så vågar människor i länder där det är avkriminaliserat, ringa ambulansen vid en överdos istället för att dö för att man oroar sig för att få livet förstört av en prick i registret. Och du fuckar dessutom hela marknaden för den kriminella drogförsäljningen då folk har rätt att odla eget och vilket man hellre gör än att söka upp någon kriminell stolle. Ekonomiskt lönar det sig för samhället och även ur en hälsoaspekt lönar det sig i samhället. Win Win för alla. Bara Sverige som är tröga. Och detta säger jag som inte ens brukar narkotika. Det enda landet där extremt hård narkotika politik fungerar är Singapore men där är det dödsstraff på narkotikainnehav och det skippar man gärna, en sjuk jävla grej.
__________________
Senast redigerad av EnDumSosse 2023-11-02 kl. 02:54.
Citera
2023-11-02, 04:45
  #126
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ImmortalDon
Jag är själv stockholmare född och bott här i hela mitt liv, men trivs trots allt inte alls. Folk rent allmänt här är så otroligt tråkiga, dryga, otrevliga o falska. Självklart finns det undantag men överlag är det inte lätt. Man känner sig ofta isolerad trots att man konstant träffar nya folk överallt.

Inte nog med det så håller ju staden på att förstöras helt o hållet med alla jävla gäng o skjutningar o allting är ju vansinne hur det blivit. Känns inte alls som samma stad som när man var barn. Man känner sig inte trygg alls längre.

Så vad fan bör man bo istället? Jag ogillar Göteborg starkt också så det finns inte heller på kartan. Men vill ändå ha lite av en stad snarare än en håla, just så man kan träffa folk samt ha tillräckligt med jobbmöjligheter med mera.

Så söker tips på mellanstora städer i Sverige med skönare människor, mindre kriminalitet o möjligheter för jobb osv?

Finns ju flera städer men frågan är väll vad du är ute efter. Flytta till en stad där det åtminstone är lite cirkulation på människorna som bor där annars kommer du inte kunna lära känna någon. Gärna en stad med lite studenter eller kanske Skellefteå de har just fått Northvolt till stan och jätte många har flyttat dit. Då är det lätt att komma in i ett sammanhang. Skellefteå har en en god företags kultur så där borde du också kunna hitta jobb. Om du inte klarar kylan kan Nyköping, Norrköping eller Linköping kanske vara aktuella? Eller varför inte flytta till Kalmar eller Jönköping?
Citera
2023-11-02, 04:53
  #127
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sickspeed
Uppsala är en förort till Stockholm. Samma kultur osv. Västerås och Eskilstuna är snarlika arbetarstäder med kriminalitet och sociala problem men nära Stockholm och betydligt lägre bostadspriser.

Uppsala går fet bort för mig. De har byggt en massa små höghus över hela stan och tror att alla ska älska att bo i lägenhet. Uppsala är inte alls som jag mins den som barn. Lite som ett mini Stockholm, förut kring 2000 hade stan i alla fall en själ. Hade varit en helt annan sak om de hade byggt små hus och villa kvarter så som de gjorde förut.
Citera
2023-11-02, 04:57
  #128
Medlem
Vitman-33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lordalatar
Uppsala går fet bort för mig. De har byggt en massa små höghus över hela stan och tror att alla ska älska att bo i lägenhet. Uppsala är inte alls som jag mins den som barn. Lite som ett mini Stockholm, förut kring 2000 hade stan i alla fall en själ. Hade varit en helt annan sak om de hade byggt små hus och villa kvarter så som de gjorde förut.
Knivsta? Sveriges nyaste kommun vad jag vet. Inte som Uppsala trots att de ligger nästan som grannar. Bästa staden att flytta ut till där du inte känner dig helt främmande. Nära till det mesta.
Citera
2023-11-02, 05:04
  #129
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vitman-33
Knivsta? Sveriges nyaste kommun vad jag vet. Inte som Uppsala trots att de ligger nästan som grannar. Bästa staden att flytta ut till där du inte känner dig helt främmande. Nära till det mesta.

Han ville ju bort från Stockholm. Föreslå då inte ett område i Stockholm då måste han ändå sitta på pendeltåget och är alltså kvar i misären. Ur den aspekten är ju Uppsala bättre då det faktiskt finns jobb i Uppsala. Det kan man ju inte säga om Knivsta.
__________________
Senast redigerad av lordalatar 2023-11-02 kl. 05:07.
Citera
2023-11-02, 05:30
  #130
Medlem
GretelThronbergs avatar
Tror tyvärr inte du kan undkomma gängkriminaliteten så länge du vill bo i en stad med 50k+ invånare i Sverige.
Citera
2023-11-02, 06:18
  #131
Medlem
TattooedFuckers avatar
Jag är själv Stockholmare i grund o botten och slår ett slag för norrtälje kommun ( norra delarna av roslagen )

+Bostadspriser runt miljonen
+ingen gäng kriminalitet
+1 timme från både Stockholm och Uppsala
+inga skjutningar eller sprängningar

Vill man ha tag på droger är de enkelt o få tag på dock

Här lär det vara lugnt i 10 år till och tills dess . Prova ta en weekend till städer du kan tänkas prova på
Citera
2023-11-02, 06:35
  #132
Medlem
Flytta till oslo, här röker alla gräs och är mycket trevligare
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback