2023-11-02, 23:43
Medlem
Modellen faller mig väldigt mycket i smaken, men just denna innehåller hela 0% ull, trots att de själva marknadsför den som ull.

Någon som kan hitta en likadan men i 100% ull?

https://harold.vn/product/ao-ghi-le-len-season-3/
Citera
2023-11-03, 01:08
Medlem
peterZiipens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BurgareCheese
Helst inte då du kommer se ut som en bög!
Mja, västen är jävligt fräsch, framför allt i kombination med slips, skjorta osv, men det krävs att man inte är ett... *host* överviktigt white trash om man ska bära den.
Citera
2023-11-03, 01:50
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChiLLon
Modellen faller mig väldigt mycket i smaken, men just denna innehåller hela 0% ull, trots att de själva marknadsför den som ull.

Ylleplagg är svinbra i våra vintrar. Det lämnar ett varmt lager mellan ullfluffet på insidan och vår egen kroppsvärme.
Riktigt kalla dagar har jag både ylletopp och ylletröja över fast i tunnare merino-ull.

Just den västen ser ju inte ens stickad ut. Om du kan tänka dig att ha på en helt slät, vanlig ylleväst, så kolla in Lyle & Scott's utbud. Finns varstans på nätet.
Citera
2023-11-03, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Just den västen ser ju inte ens stickad ut. Om du kan tänka dig att ha på en helt slät, vanlig ylleväst, så kolla in Lyle & Scott's utbud. Finns varstans på nätet.
Jag efterfrågade en likadan modell.
Citera
2023-11-03, 15:22
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Jag efterfrågade en likadan modell.
Samma modell helt i ull kommer inte se likadan ut. Ull är inte glansigt t ex.
Citera
2023-11-03, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Samma modell helt i ull kommer inte se likadan ut. Ull är inte glansigt t ex.
Ja det vet jag, men som sagt är jag bara intresserad av modellen. Alltså väst i ull med den typen av krage samt djup V-ringning. Gärna relativt tunn också. Sannolikt finns det inte, men tänkte att jag kunde försöka.
Citera
2023-11-03, 18:28
Medlem
Citat:

Plagget kallas väl slipover, sweater pullover?

Snyggt plagg, lite doft av 1930-1940.

Du får nog snoka runt på nätet, eller i vintagebutiker.

Ull är ett fantastiskt material!
Citera
2023-11-03, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KryddOdlare
Plagget kallas väl slipover, sweater pullover?

Snyggt plagg, lite doft av 1930-1940.

Du får nog snoka runt på nätet, eller i vintagebutiker.

Ull är ett fantastiskt material!
Tack för slipover, så är det. Jag har googlat på stickad väst. Ska se om jag hittar något. Vet du vad kragen/slaget heter?

Edit: heter tydligen shawl collar. Hittar massvis med stickade tröjor med den kragen, men alla är långärmade.
Senast redigerad av ChiLLon 2023-11-03 kl. 20:04.
Citera
2023-11-06, 20:56
Medlem
Citat:
Tack för slipover, så är det. Jag har googlat på stickad väst. Ska se om jag hittar något. Vet du vad kragen/slaget heter?

Edit: heter tydligen shawl collar. Hittar massvis med stickade tröjor med den kragen, men alla är långärmade.

Schalkrage på svenska.. Snyggt på slipovern - men jag har bara sett det på långärmade tröjor tidigare. Slipovers har i regel v-ringad eller rund urringning.

Du har ingen i din bekantskapskrets/släkt som är duktig att sticka?
Citera
2023-11-06, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KryddOdlare
Schalkrage på svenska.. Snyggt på slipovern - men jag har bara sett det på långärmade tröjor tidigare. Slipovers har i regel v-ringad eller rund urringning.

Du har ingen i din bekantskapskrets/släkt som är duktig att sticka?
Dessvärre ingen i släkten som gillar att sticka, osäker om jag ens skulle ha samvete att sätta personen i arbete även ifall det fanns någon

Googlade runt och som du säger så är det långärmat endast, så jag gav upp jakten. Slipovern jag länkade är gjord i 51% akryl, 31% polyester och 18% nylon. Ingen höjdare direkt.
Citera
2023-11-08, 16:15
Medlem
Citat:
Dessvärre ingen i släkten som gillar att sticka, osäker om jag ens skulle ha samvete att sätta personen i arbete även ifall det fanns någon

Googlade runt och som du säger så är det långärmat endast, så jag gav upp jakten. Slipovern jag länkade är gjord i 51% akryl, 31% polyester och 18% nylon. Ingen höjdare direkt.

Den som älskar att handarbeta blir bara glad! Du betalar för materialet + ev. en ersättning för arbetet.. Finns det verkligen ingen i din närhet? En kollegas farmor el liknande? Annonsera i någon Facebooktråd? (om du har Facebook..eller någon kompis som har?)

En slipover med enbart syntetmaterial i måste bli som att ha en plastpåse utanpå skjortan..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in