En gammal bekant till föräldraskapet berättade att han "brände brännvin på mjöl" under beredskapsåren.
Jag undrade alltid över hur han bar sig åt och om detta överhuvud är möjligt.
Man behöver bryta ner stärkelsen.
Om du har hela korn och inte malt mjöl är det enklast att precis låta de gro och sen sätta en mäsken. Då är det mesta av stärkelsen borta och det kommer jäsa fint.
Om du bara har mjöl och det verkligen är krig/kris fungerar det med kroppsvätskor i form av saliv, ja du behöver en hel del så spotta ner i blandningen och det kommer komma igång.
Provade själv med en liten sats för många år sedan av nyfikenhet, men jag körde på gammalt bröd. Inget jag kommer göra om.
Rent mjöl är nästan inget socker i och kan därmed kanppt jäsa. I bröd är det väl det lilla sockret som jäser men det är så lite att det knappt blir någon alkohol.
Bakjäst omvandlar maltsocker från stärkelsen i mjölet till koldioxid och etanol, det finns en del amylas i mjöl som hjälper till med den processen.
Vetemjöl består av cirka 70% stärkelse, 10-15% protein (gluten)
Dock vet jag inte hur verkningsgraden är på processen jämfört med när man använder enklare
sockerarter (glukos och andra sackarider)
Senast redigerad av Fiber-Twist 2023-11-03 kl. 09:17.
Värme fungerar också för att spräcka stärkelsen, dvs mjöl och vatten som sakta får skjuda. Eftet en timme har du en klar, simmig lösning som du sedan kan jäsa. Tillsätter du lite syra går det fortare och jästen trivs bättre. Prova med vin- eller citronsyra.
Enzymet Amylas bryter ner stärkelse till jäsbara sockerarter. https://sv.wikipedia.org/wiki/Amylas
Frågan är väl vad som innehöll det till till en rimlig peng under kriget!
Han måste ju ha ljugit, lagt i något mer eller låtit det jäsa enormt länge. Jäst innehåller tydligen amylas, men kräver otrolig tid för att jäsa klart (enligt skumläsning av wikipedia).
Inga problem om du har tillgång till enzymer som går att beställa från polska brygg shoppar. Annars kan du blanda mjölet med malt och värma upp det till cirka 60grader och hålla temperaturen i minst en timme. Malt kan du köpa vid tex humle eller malt Magnus. Om du köper en enzym stark malt kan du ha i cirka 20% malt och resten vanligt mjöl. Är inget att mixtra med för en vanlig hemma bryggare då det kräver mer utrustning och tid men det är fullt görbart. Som någon även nämner så har vi både alfa och gluco amylas i vårat saliv vilket gör att kroppen bryter ner kolhydrater till energi/socker men det blir inte praktiskt och du behöver ändå värma upp mäsken en hel del för att få en vettig process.
Säd är ju det bästa att göra sprit på! Hel, krossad eller valsad helst.
Men finmalt mjöl gör det bara knepigare, det är svårare att hantera både vid kokning/mältning och jäsning. Bubblar över sjukt lätt. Även grovmalt mjöl är för fint i sammanhanget.
Vitt mjöl är betydligt sämre än fullkorn. Mindre socker/stärkelse och för mycket proteiner.
Det borde ju i beredskapstid varit lättare att få tag på fodersäd eller krossad/valsad säd än fint vitt mjöl (som är en dyrare och mer förädlad produkt), men vad vet jag.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!