Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-11-04, 18:22
  #1
Medlem
Är inte i Sverige som jag förstår det utan man betalar endast 15% av det bostaden är värd/säljs för och sedan en månatlig avgift.


Eller? Har jag fattat det fel?
Citera
2023-11-04, 18:39
  #2
Medlem
Klagans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wattford
Är inte i Sverige som jag förstår det utan man betalar endast 15% av det bostaden är värd/säljs för och sedan en månatlig avgift.


Eller? Har jag fattat det fel?
https://abrf.ax/om-bostadsratt/
Verkar mer vara nån form av kollektivt ägande typ SKB i Sverige med en deposition man aldrig förlorar?
Kanske någon vet mer?
Citera
2023-11-04, 22:58
  #3
Medlem
blobben!!!s avatar
Du betalar en deposition som motsvarar en del av föreningens ursprungliga lån. När du flyttar får du tillbaka depositionen, samma summa.

Det är alltså inte som Sveriges brf. Det finns också andra ägarformer som ägarbostad och aktiebostad.
__________________
Senast redigerad av blobben!!! 2023-11-04 kl. 23:01.
Citera
2023-11-05, 12:44
  #4
Medlem
bithaxs avatar
Vist är det så att man måste vara Ålänning eller gift med Ålänning för att få äga en bostad på Åland?
Citera
2023-11-05, 12:48
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Vist är det så att man måste vara Ålänning eller gift med Ålänning för att få äga en bostad på Åland?

Jag har hört det där, men det var iofs 25+ år sedan jag hörde det. Men då var det från en fd ålänning, som var irriterad att hon inte fick ärva sin fars fasta egendom eftersom hon flyttat från Åland.
Citera
2024-02-25, 20:30
  #6
Medlem
Krabbfisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Vist är det så att man måste vara Ålänning eller gift med Ålänning för att få äga en bostad på Åland?
Många i Sverige verkar ha denna uppfattning men det är helt enkelt inte sant.

Du får köpa aktielägenhet på Åland helt fritt, detta är den vanligaste formen av lägenhet här - bostadsrätter är t.ex. ej lika vanliga.

V.g. villor (egnahemshus) så får du utan åländsk hembygdsrätt (vilket du får efter 5 år som skriven på Åland + finskt medborgarskap) köpa ett sådant i detaljplanerat område och med en tomtstorlek på max 4000 kvm. För detta så krävs dock ett "jordförvärvstillstånd" men det ordnar mäklaren i samband med köp, det är inga konstigheter.

Här kan du och övriga i tråden läsa mer om detta utifrån boendeform. https://www.alandliving.ax/leva-och-...ta-ditt-boende
Citera
2024-02-25, 21:49
  #7
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krabbfisk
Många i Sverige verkar ha denna uppfattning men det är helt enkelt inte sant.

Du får köpa aktielägenhet på Åland helt fritt, detta är den vanligaste formen av lägenhet här - bostadsrätter är t.ex. ej lika vanliga.

V.g. villor (egnahemshus) så får du utan åländsk hembygdsrätt (vilket du får efter 5 år som skriven på Åland + finskt medborgarskap) köpa ett sådant i detaljplanerat område och med en tomtstorlek på max 4000 kvm. För detta så krävs dock ett "jordförvärvstillstånd" men det ordnar mäklaren i samband med köp, det är inga konstigheter.

Här kan du och övriga i tråden läsa mer om detta utifrån boendeform. https://www.alandliving.ax/leva-och-...ta-ditt-boende

Tack för denna relevanta information!
Citera
2024-03-13, 09:06
  #8
Medlem
sliskets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Tack för denna relevanta information!

Tack för grym info
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback