Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-11-05, 10:06
  #1
Medlem
Crapmagics avatar
Jag vaknar 3 gånger per natt, och det börjar vid 5 tiden, och då går det lätt att somna om bara man rullar över på motsatt sida, jag upplever att det tar 5 minuter kanske, men efter tredje omsomnandet (och jag ätit ett kex från nattduksbordet och druckit lite vatten varje gång) och fjärde kommer, då är klockan 8-9-10 på morgonen och det tar helt enkelt längre tid att somna in igen, varför?

Jag har ju ögonbindel också, så det borde inte bero på ökade ljuset

Det är inte heller ett symtom på att man är tillräckligt utsövd med tanke på hur sent jag lägger mig

Och det här problemet sker alltid på söndagar främst för mig, beroende psykologiska faktorer
kanske? en vana att grannarnas skitungar ska störa? kanske är invand?
__________________
Senast redigerad av Crapmagic 2023-11-05 kl. 10:22.
Citera
2023-11-05, 10:13
  #2
Medlem
Haajibs avatar
Du svarar ju själv på din egen fråga, ta bort maten från sängen.
Citera
2023-11-05, 10:20
  #3
Medlem
Crapmagics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haajib
Du svarar ju själv på din egen fråga, ta bort maten från sängen.
Tycker du att "mat "är en rättvis benämning? på 2 mariekex och 1 sockerfritt Digestive och lite vatten som lindrar hungerskänslor, vilket i sig annars hindrar DIG från att somna om, återkom när jag ställt en tallrik Dåre Dornosiri vid sängen

Kexet hindrar mig inte från att somna om dom 3 första gångerna, så fjärde gången när jag inte har ett kex då hindrar det mig från att somna om enligt dig?, då får jag väl ställa in ett fjärde kex då?

Jag har hög ämnesomsättning, så det kan stämma att det är morgonhunger som gör att det inte
går att somna om.....på söndagar

Jag kanske lider av hypermetabolism?
__________________
Senast redigerad av Crapmagic 2023-11-05 kl. 10:24.
Citera
2023-11-05, 11:43
  #4
Medlem
OneTaps avatar
du e väl inte trött längre efter o ha sovit hela natten. därför kan du inte sova lika lätt =)
Citera
2023-11-05, 13:17
  #5
Medlem
Dina melatoninnivåer stiger på kvällen, och signalerar till din kropp att det är dags att sova. De sjunker sedan på morgonen för att främja vakenhet.
Citera
2023-11-06, 22:16
  #6
Medlem
Tvärtemot TS finner jag det som lättast att somna om just på morgonen, om jag nu inte tvingas gå upp med hänsyn till arbete eller annat!

Men, varochen har sina vanor!
Citera
2023-11-07, 00:03
  #7
Medlem
Crapmagics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OneTap
du e väl inte trött längre efter o ha sovit hela natten. därför kan du inte sova lika lätt =)
Näe =) jag hittade däremot ett mariekex på golvet i lördags vilket betyder att jag överhoppa 1 kex som håller uppe melatoninnivån för mig är min nyaste teori, se nedan

Citat:
Ursprungligen postat av Akasha1000
Dina melatoninnivåer stiger på kvällen, och signalerar till din kropp att det är dags att sova. De sjunker sedan på morgonen för att främja vakenhet.
Jo men jag går och lägger mig mellan 2 och 3 varje natt, då borde mina melatonin nivåer kunna anpassa sig efter det och förskjuta nivåsänkningen.

Att somna 3 och få det stegvis svårare att somna om redan vid kl 8 är inte naturligt då det blir för kort sömn, och ja lurar melatoninet genom att ha en svart sömnmask på mig, varför funkar den inte?

"Foods That Are High in Melatonin"
Undra var Digestive och Mariekex ligger på nivå? med tanke på att det funkar bättre än att ligga hungrig

Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Tvärtemot TS finner jag det som lättast att somna om just på morgonen, om jag nu inte tvingas gå upp med hänsyn till arbete eller annat!

Men, varochen har sina vanor!
Och när går junker Nattkvarr och lägger sig om natten då?
__________________
Senast redigerad av Crapmagic 2023-11-07 kl. 00:10.
Citera
2023-11-07, 00:27
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crapmagic
Och när går junker Nattkvarr och lägger sig om natten då?

"Junker"; jotackar! Jag är snart 57! Och lär väl lägga mig om ett par timmar..!
Citera
2023-11-10, 11:00
  #9
Medlem
Crapmagics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akasha1000
Dina melatoninnivåer stiger på kvällen, och signalerar till din kropp att det är dags att sova. De sjunker sedan på morgonen för att främja vakenhet.
Det kan kanske var pissnödighet också kanske, ju fullare man bli desto svårare att somna om?
Citera
2023-12-14, 08:24
  #10
Medlem
nonameds avatar
Vad är problemet om du har energi under dagen?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback