Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-11-06, 10:41
  #1
Administrator
admins avatar
Vi har idag startat ett nytt subforum i "Politik: utrikes" för diskussioner om kriget mellan Israel och Hamas.

(FB) Kriget mellan Israel och Hamas

Orsaken är att en mycket stor del av diskussionerna i "Politik: utrikes" just nu handlar om denna konflikt, och vi anser att en uppdelning därför gynnar forumet som helhet. Eftersom konflikten är komplex, så har det inte varit helt självklart vad som är en lämplig avgränsning. I diskussionerna innan har även avgränsningarna "Israel–Palestina-konflikten" och "Politik: Mellanöstern och Nordafrika" nämnts som tänkbara alternativ.

Vi har kommit fram till att avgränsningen "Kriget mellan Israel och Hamas" är den bästa, men utesluter inte att detta kan komma att ändras i framtiden. Även om det inte finns några sådana planer just nu.

admin
Citera
2023-11-06, 12:38
  #2
Medlem
hejpadigdu1s avatar
Känns välbehövligt! Bra!

Men vad är anledningen till att forumets rubrik är så olik Ryssland/Ukraina-konfliktens; "Rysslands invasion av Ukraina 2022"?

Varför är inte rubrikerna mer lika varandra:

>Kriget mellan Israel och Hamas
>Kriget mellan Ukraina och Ryssland


eller

>Ryssland invasion av Ukraina 2022
>Hamas terrorattack mot Israel 2023
Citera
2023-11-06, 12:46
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hejpadigdu1
Känns välbehövligt! Bra!

Men vad är anledningen till att forumets rubrik är så olik Ryssland/Ukraina-konfliktens; "Rysslands invasion av Ukraina 2022"?

Varför är inte rubrikerna mer lika varandra:

>Kriget mellan Israel och Hamas
>Kriget mellan Ukraina och Ryssland


eller

>Ryssland invasion av Ukraina 2022
>Hamas terrorattack mot Israel 2023

Tänker att i fallet med Hamas och Israel så vore det lite snävt att rubricera det som ”Hamas terrorattack mot Israel”, tycker att det implicerar en specifik händelse. Händelsen resulterade dock i att ett krig brutit ut. Men ja, finns säkert något bättre förslag på rubrik

När det gäller Ryssland och Ukraina så utspelar sig majoriteten av alla händelser som resultat av invasion och försvar. Tänker mig att krig implicerar en offensiv på båda länderna, men Ukraina försöker till största del försvara/återta förlorade områden i sitt land.

Men jag är helt ute och cyklar och det finns sannerligen mycket mer insatta personer. Men det var iallafall vad jag tänkte när jag läste ditt inlägg.
Citera
2023-11-06, 13:45
  #4
Administrator
admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejpadigdu1
Men vad är anledningen till att forumets rubrik är så olik Ryssland/Ukraina-konfliktens; "Rysslands invasion av Ukraina 2022"?

Varför är inte rubrikerna mer lika varandra:

>Kriget mellan Israel och Hamas
>Kriget mellan Ukraina och Ryssland


eller

>Ryssland invasion av Ukraina 2022
>Hamas terrorattack mot Israel 2023

GutsAndGlory var snabbare med att svara.

Citat:
Ursprungligen postat av GutsAndGlory
När det gäller Ryssland och Ukraina så utspelar sig majoriteten av alla händelser som resultat av invasion och försvar. Tänker mig att krig implicerar en offensiv på båda länderna, men Ukraina försöker till största del försvara/återta förlorade områden i sitt land.

Korrekt tolkat.

admin
Citera
2023-11-07, 00:14
  #5
Medlem
800kgs avatar
Inte helt nöjd med titeln, men är väl svårt att ha en rubrik som tillfredsställer alla. Svårt att tala om "krig" när ena sidan är så brutalt överlägsen och bara pulvriserar allt i sin väg. Också tveksamt om det är Hamas de försöker utrota snarare än Palestina och det palestinska folket.

En neutralare titel hade nog i mitt tycke varit "Konflikten Israel-Palestina".

Rubriken är subtilt pro-israelisk.
Citera
2023-11-07, 20:34
  #6
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av admin
GutsAndGlory var snabbare med att svara.



Korrekt tolkat.

admin

Men konflikten är ju inte bara mellan Israel och Hamas utan mellan Israel och Palestina. Hamas är ju bara en del av det hela.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback