Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-11-07, 06:08
  #1
Medlem
Läste det här: https://femtejuli.se/2023/11/02/nu-t...in-web-lasare/ men är inte 100% på om jag förstår den helt och hållet. Men det verkar som att EU nu kommer rösta om att övervaka webbläsaren. Så tanken är, om detta aktiveras så måste det väl vara slut med att streama filmer från exempelvis DreamFilm med flera sidor? För då går väl all information direkt om man har gjort automatiskt med AI eller något till någon databas och så blir man väl upplockad och dömd nästa dag.

För om lagen tvingar typ webbläsaren TOR, Mozilla, Chrome eller vad man använder att skicka information om vad man är inne på så hjälper väl knappast VPN heller? Eller har jag förstått det fel?
Citera
2023-11-07, 06:30
  #2
Medlem
Zagrebas avatar
Detta verkar redan ha kommit till min webbläsare. Blev tvungen att skanna QR-kod och registerna mig för att kunna använda telias internet. Men tänkte okej då... Jag har ändå fyra hårdvaror till.
Citera
2023-11-07, 07:19
  #3
Medlem
OtherBarrys avatar
Ni förstår inte innebörden av artikeln. Vad som sägs är att webbläsare ska tvingas acceptera certifikat som inte uppfyller standarden.

I vanliga fall så är det en CA ( Certificate Authority) som signerar certifikat och på så sätt upprätthåller en slags säkerhetskjedja då CA i sin tur är betrodd. (Jag litar på X för att Y har gått i godo för X och Y är betrodd av Z).

I detta fallet så skulle t.ex en stat eller den som kontrollerar möjligheten att signera dessa andra certifikat kunna validera att https://facebook.se går till någon slags skumraskhemsida i FRAs källare och din webbläsare skulle köpa detta då certifikatet tvingas att acceptera.

Jävligt dumt men inte av anledningen som ni tror.
Citera
2023-11-07, 07:23
  #4
Medlem
Firefox är open source, kommer väl komma forks som tar ut/förbipasserar detta
Citera
2023-11-07, 07:55
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zagreba
Detta verkar redan ha kommit till min webbläsare. Blev tvungen att skanna QR-kod och registerna mig för att kunna använda telias internet. Men tänkte okej då... Jag har ändå fyra hårdvaror till.

Det har inget att göra med detta. Det var något annat privatlivs-förstörande test av Google. Gissar att du körde Chrome? Läste att de skulle ta bort det igen efter att folk blev för sura.

Men å andra sidan, använder du Chrome skickar du redan nästan all data till Google för marknadsföring och spårning så det kanske inte spelar någon roll?
Citera
2023-11-07, 08:18
  #6
Avstängd
MrSwedeGliderRunts avatar
EU, såssar och Moderaters beundran av Kommunistkina samt Sovjet, STASI etc borde startat väckarklockan hos folk, men icke, nu är vi i samma sits som kineserna snart. Frihet är snart ett minne blott.
Citera
2023-11-07, 08:19
  #7
Medlem
Hur undviker man detta då? Vpn? Finns det någon annan läsare som inte ger dom möjligheten? Hur är det med TOR? Förhindrar TOR såna dumheter?
Citera
2023-11-07, 08:28
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OtherBarry
Ni förstår inte innebörden av artikeln. Vad som sägs är att webbläsare ska tvingas acceptera certifikat som inte uppfyller standarden.

I vanliga fall så är det en CA ( Certificate Authority) som signerar certifikat och på så sätt upprätthåller en slags säkerhetskjedja då CA i sin tur är betrodd. (Jag litar på X för att Y har gått i godo för X och Y är betrodd av Z).

I detta fallet så skulle t.ex en stat eller den som kontrollerar möjligheten att signera dessa andra certifikat kunna validera att https://facebook.se går till någon slags skumraskhemsida i FRAs källare och din webbläsare skulle köpa detta då certifikatet tvingas att acceptera.

Jävligt dumt men inte av anledningen som ni tror.

Vänta lite.

Detta innebär ju att det att det är bara att sluta lite på exempelvis HTTPS. Förslaget öppnar ju upp för malware osv om man ska lite på tredje parts certifikat. Det är ju ett drömscenario för brottsligheten ute på internet. Man öppnar ju upp för exempelvis Man-in-the-middle attacks över SSL.


.
Citera
2023-11-07, 08:52
  #9
Medlem
Bassplays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daTkonshens
Firefox är open source, kommer väl komma forks som tar ut/förbipasserar detta
Då plingar det till hos berörd myndighet/regering eftersom dom inte får in data dom vill ha från dig.

Vpn och sånt ska också förbjudas.
Citera
2023-11-07, 11:15
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpjet
Hur undviker man detta då? Vpn? Finns det någon annan läsare som inte ger dom möjligheten? Hur är det med TOR? Förhindrar TOR såna dumheter?

TOR kommer nog inte bry sig om lagen gissar jag på. Kanske gör de någon uppdatering i webbläsaren så att detta förhindras, vad vet jag.

Citat:
Ursprungligen postat av Bassplay
Då plingar det till hos berörd myndighet/regering eftersom dom inte får in data dom vill ha från dig.

Vpn och sånt ska också förbjudas.

Har du en källa på att VPN ska förbjudas? För då kommer det ju sänka hela VPN branschen i Sverige då dem inte kommer få sälja det?
Citera
2023-11-07, 11:21
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mappele
TOR kommer nog inte bry sig om lagen gissar jag på. Kanske gör de någon uppdatering i webbläsaren så att detta förhindras, vad vet jag.



Har du en källa på att VPN ska förbjudas? För då kommer det ju sänka hela VPN branschen i Sverige då dem inte kommer få sälja det?
Vad menar du med att Tor inte bryr sig?

Jag undrar om den i dagsläget är skyddad från sån här diktaturskit.
Citera
2023-11-07, 12:15
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpjet
Vad menar du med att Tor inte bryr sig?

Jag undrar om den i dagsläget är skyddad från sån här diktaturskit.

Jag menar att om TOR bryr sig om att man ska vara privat i sitt surfande så kanske de kommer sluta bry sig om lagar som gör att de måste läcka saker och ting.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback