Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-11-08, 09:14
  #1
Medlem
Ambelains avatar
Jag tycker att alla diskussionerna här på FB om programmet bara handlar om samma sak, så själva programmet - och den historia det ska avhandla - försvinner och går inte att prata om.
Så jag hade gärna velat starta en separat tråd, som INTE ska handla om gnäll över valet av hudfärg på skådespelarna, eller "PK-kritik" - utan ta upp sådant som programmet missade, och borde ha tagit upp.

Själv tycker jag att programmet började fel redan från början, som tex att de kallade de första människor som rörde sig på denna mark för "de första svenskarna."
Det menar jag var fel eftersom hela Sydsverige satt ihopa med Nordtyskland och Jylland - hela vägen till England faktiskt, på den tiden.
Området Skåne var alltså de dåtida jägarnas yttersta, nordligaste utmarker, som de vandrade till för att jaga ren.
Men de bodde nere vid Hamburg.
Så de kan ju inte ha varit några "första svenskar."
Kanske första Människor som rörde sig här Efter att istidens istäcke och sumpmark försvunnit.
Men eftersom de inte Bodde och Levde här så var det ju inte Första svenskarna."

De flyttade aldrig till "Sverige/Skåne" osv, alls, utan hade bara tillfälliga bas- och jaktläger här.

Men, framförallt så verkar det som att de upprättade sina basläger utmed kusterna, precis där åar och floder gick in i landet.
De hade sina basläger där, och jägarna utgick från dessa när de följde floderna och åarna inåt landet för att komma till sina jaktmarker. När de hade tillräckligt fångat, så tog de med sig sina byten till baslägret, som sen behandlade bytet och förädlade det. Tex gjorde fina skinn av hudarna, och redskap av hornen, osvosv.


"De allra första Svenskarna, däremot, de bosatte sig inte här förrän efter att istiden tagit slut, och det är viktigt att påpeka.
Gränsen i tid var efter "Yngre Dryas" - för ca 10-12-tusen år sedan. Och efter det blev det varmt och folk kunde bosätta sig.
Det var jägare då också, men de jagade i skog och mark, och inte ren utan älg, björn, och mård, osv (ungefär samma som nu, bortsett från uroxe och jättehjort."
Det var alltså då som det första Svenskarna koloniserade dessa landområdena - som förvisso fortfarande satt fast med norra Tyskland.

En annan viktig sak som de borde ha tagit upp var Megatsunamin som kom för ca 8500 år sedan, och som De Facto skapade det geografiska landskap som vi fortfarande idag bor i och uppfattar som Nordvästeuropa. Tsunamin dränkte den landmassa som fanns där Nordsjön är idag (kallas Doggerland, som sjönk likt Atlantis under vågorna) och bildade Engelska kanalen och gjorde England till en ö.
Öresund bildades, liksom Skagerack, och de danska Bälten ...

Först efter den tidsperioden blev Sverige till det Sverige som vi alla känner till.
För 8500 år sedan alltså.
Ja, bortsett från att Uppland och Höga kusten, inte dök Upp från havet, förrän för 4000 år sedan, och sakta höjde sig som en skärgård likt Åland, århundrade efter århundrade.
Först vid Järnåldern började det se ut som det gör idag.


EN annan sak som är viktigt är programmets, idag motbevisade, idé om att människorna i forntidens Sverige levde huvudsakligen i ensamgårdar, utan större kontakt sinsemellan.
Det är inte sant som det ser ut.
Manhade stora kontaktnät och man samarbetade över stora avstånd, och träffades av allt att döma ganska regelbundet också.
Och detta redan under den äldre delen av stenåldern, som Mesolitikum alltså (yngre Jägarstenåldern).


Hur man kunde bo hade kanske också varit trevligt att ta upp.
Bla har man sett att jägarna tydligen gillade att bo ute i sjöar, på plattformar på pålar.
Kanske de var rädda för vilddjuren, eller kanske var det mer krigiskt än vad många vill tro, så man var rädda för lömska överfall när de som minst av allt anade det?
Vem vet ...

I slutet av första avsnittet tog de, som ytligast upp bondekulturens första inmarsch i landet.
Tydligen så var det något som hände tusen år senare i Sverige jämfört med hur det var nere på kontinenten.
Och även om det finns fynd som visar att man hade god kännedom om bondekulturen (från sina kontakter med bönder söderöver) så gick de själva inte över till bondelivet.
De föredrog av allt att döma jägarlivets frihet, och verkar inte ha velat bli fastlåsta vid någon åker.
De gick, som sagt, inte även till bondelivet förrän efter tusen år ...


---

Finns det något annat som programmet missade att ta upp, men som ni menar borde ha funnits med???

Jag tycker att de borde ha visat fler flintaverktyg och -vapen.
De visade ju bara fyra söndriga kärnor i början som skulle föreställa istidspilar ... men sämre kvalitet har jag nog aldrig sett på maken.
Det finns fler, bättre - och om man följer hela stenåldern så ser man hur hantverkskunnandet bara ökat och ökat, liksom förståelsen av vad verktyg kunde användas till.
Synd att de inte visade lite mer, tycker jag ...
Citera
2023-11-08, 09:33
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Jag tycker att alla diskussionerna här på FB om programmet bara handlar om samma sak, så själva programmet - och den historia det ska avhandla - försvinner och går inte att prata om.
Så jag hade gärna velat starta en separat tråd, som INTE ska handla om gnäll över valet av hudfärg på skådespelarna, eller "PK-kritik" - utan ta upp sådant som programmet missade, och borde ha tagit upp.

Själv tycker jag att programmet började fel redan från början, som tex att de kallade de första människor som rörde sig på denna mark för "de första svenskarna."
Det menar jag var fel eftersom hela Sydsverige satt ihopa med Nordtyskland och Jylland - hela vägen till England faktiskt, på den tiden.
Området Skåne var alltså de dåtida jägarnas yttersta, nordligaste utmarker, som de vandrade till för att jaga ren.
Men de bodde nere vid Hamburg.
Så de kan ju inte ha varit några "första svenskar."
Kanske första Människor som rörde sig här Efter att istidens istäcke och sumpmark försvunnit.
Men eftersom de inte Bodde och Levde här så var det ju inte Första svenskarna."

De flyttade aldrig till "Sverige/Skåne" osv, alls, utan hade bara tillfälliga bas- och jaktläger här.

Men, framförallt så verkar det som att de upprättade sina basläger utmed kusterna, precis där åar och floder gick in i landet.
De hade sina basläger där, och jägarna utgick från dessa när de följde floderna och åarna inåt landet för att komma till sina jaktmarker. När de hade tillräckligt fångat, så tog de med sig sina byten till baslägret, som sen behandlade bytet och förädlade det. Tex gjorde fina skinn av hudarna, och redskap av hornen, osvosv.


"De allra första Svenskarna, däremot, de bosatte sig inte här förrän efter att istiden tagit slut, och det är viktigt att påpeka.
Gränsen i tid var efter "Yngre Dryas" - för ca 10-12-tusen år sedan. Och efter det blev det varmt och folk kunde bosätta sig.
Det var jägare då också, men de jagade i skog och mark, och inte ren utan älg, björn, och mård, osv (ungefär samma som nu, bortsett från uroxe och jättehjort."
Det var alltså då som det första Svenskarna koloniserade dessa landområdena - som förvisso fortfarande satt fast med norra Tyskland.

En annan viktig sak som de borde ha tagit upp var Megatsunamin som kom för ca 8500 år sedan, och som De Facto skapade det geografiska landskap som vi fortfarande idag bor i och uppfattar som Nordvästeuropa. Tsunamin dränkte den landmassa som fanns där Nordsjön är idag (kallas Doggerland, som sjönk likt Atlantis under vågorna) och bildade Engelska kanalen och gjorde England till en ö.
Öresund bildades, liksom Skagerack, och de danska Bälten ...

Först efter den tidsperioden blev Sverige till det Sverige som vi alla känner till.
För 8500 år sedan alltså.
Ja, bortsett från att Uppland och Höga kusten, inte dök Upp från havet, förrän för 4000 år sedan, och sakta höjde sig som en skärgård likt Åland, århundrade efter århundrade.
Först vid Järnåldern började det se ut som det gör idag.


EN annan sak som är viktigt är programmets, idag motbevisade, idé om att människorna i forntidens Sverige levde huvudsakligen i ensamgårdar, utan större kontakt sinsemellan.
Det är inte sant som det ser ut.
Manhade stora kontaktnät och man samarbetade över stora avstånd, och träffades av allt att döma ganska regelbundet också.
Och detta redan under den äldre delen av stenåldern, som Mesolitikum alltså (yngre Jägarstenåldern).


Hur man kunde bo hade kanske också varit trevligt att ta upp.
Bla har man sett att jägarna tydligen gillade att bo ute i sjöar, på plattformar på pålar.
Kanske de var rädda för vilddjuren, eller kanske var det mer krigiskt än vad många vill tro, så man var rädda för lömska överfall när de som minst av allt anade det?
Vem vet ...

I slutet av första avsnittet tog de, som ytligast upp bondekulturens första inmarsch i landet.
Tydligen så var det något som hände tusen år senare i Sverige jämfört med hur det var nere på kontinenten.
Och även om det finns fynd som visar att man hade god kännedom om bondekulturen (från sina kontakter med bönder söderöver) så gick de själva inte över till bondelivet.
De föredrog av allt att döma jägarlivets frihet, och verkar inte ha velat bli fastlåsta vid någon åker.
De gick, som sagt, inte även till bondelivet förrän efter tusen år ...


---

Finns det något annat som programmet missade att ta upp, men som ni menar borde ha funnits med???

Jag tycker att de borde ha visat fler flintaverktyg och -vapen.
De visade ju bara fyra söndriga kärnor i början som skulle föreställa istidspilar ... men sämre kvalitet har jag nog aldrig sett på maken.
Det finns fler, bättre - och om man följer hela stenåldern så ser man hur hantverkskunnandet bara ökat och ökat, liksom förståelsen av vad verktyg kunde användas till.
Synd att de inte visade lite mer, tycker jag ...

Har inte sett serien än, men som du säger har snacket mest handlat om programmets form snarare än innehållet. Har kikat lite på ett par avsnitt av den danska motsvarigheten, som visas på dr.dk, och där är det mycket prat om historiskt ”kända” personer, såsom Gorm den gamle och sonen Harald Gormson (”Blåtand”). Men även om yttre omständigheter så som hur istiden formade landskapet. Tror att det blir ytligt för att de ska få med så mycket som möjligt.

OT: såg en intressant dokumentär på svtplay om beowulf-kvädet, där en svensk arkeolog lanserade hypotesen om att ”sagofiguren” Beowulf bygger på en man från Gotland som reser till Sjælland för att arbeta för den danske kongen, och att kvädet urspeungligen skapades av skandinaver. Rätt intressant faktiskt.
Citera
2023-11-08, 09:52
  #3
Medlem
Gällande din kritik om att det som skulle komma att bli Sverige satt ihop med övriga europa tycker jag framgår i första avsnittet. Det sägs ju tydligt att människorna tog sig norrut för att jaga men att de återvände ner mot Tyskland den tid på året kylan kom.

Har inte hunnit kolla alla delar än men tycker ditt initiativ till tråd är bra och hoppas verkligen att diskussionerna kring hudfärg uteblir.
Citera
2023-11-08, 10:31
  #4
Medlem
Reagerade också på att de inte tar upp när baltiska issjön brakar ut i Atlanten. Måste ha varit en rätt mäktig syn om det bevittnades av människor.
Citera
2023-11-08, 10:32
  #5
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moderatorhora
Gällande din kritik om att det som skulle komma att bli Sverige satt ihop med övriga europa tycker jag framgår i första avsnittet. Det sägs ju tydligt att människorna tog sig norrut för att jaga men att de återvände ner mot Tyskland den tid på året kylan kom.

Har inte hunnit kolla alla delar än men tycker ditt initiativ till tråd är bra och hoppas verkligen att diskussionerna kring hudfärg uteblir.
Men det jag särskit reagerade på var hur de verkligen Betonade att det var de första svenskarna.
Jag hade hellre sett att man drog linjen vid de första som bosatte sig, dvs efter Yngre Dryas.

Om man överhuvudtaget skulle nationalitetsbestämma dem, så hade det väl isf varit mycket mer rättvisande att kallade för de "Första Skåningarna."
Eller hur.

Men Skåne var ju inte svenskt då ... Haha ;-=
Och Svealand låg under vatten, vilket det skulle fortsätta göra tiotusen år till.

Men, de var tyskar, eller Hamburgare.
Eller kanske mer Ahrenburgare ...


Man har förresten kunnat följa hur dessa istidsjägare rörde sig där i närheten av den nordligaste yttergränsen. Bla genom att se hur lokal sten - som bara "växer" på särskilda platser, har hittats på den motsatta sidan.
Tex polsk chokladbrun flinta, som hittats i närheten av England. Det är en bra promenad det (det har även hittats i Skåne, men dit är det närmare).

Eller röd flinta, som är berömd som flinta från det sjunkna Doggerland.
Det har man flera danska och svenska fynd av. Och det visar hur handelskontakterna fungerade redan då, under äldre stenålder.

Just den röda flintan tycker jag verkligen att de borde ha tagit med - för att den är så publikfriande. Särskilt om man gjort redskap av den. Och det visar att det fanns högstatusfigurer redan då, som hade råd med så sällsynt och dyr flinta.

---

Ja, jag hoppas också att andra kan vilja delta i denna tråden, iaf mer än i de andra "kasta-skit-på-trådar".
För då kan man kanske t.o.m. lära sig något, på kuppen.
Det hade väl inte varit helt fel.
Citera
2023-11-08, 10:38
  #6
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Reagerade också på att de inte tar upp när baltiska issjön brakar ut i Atlanten. Måste ha varit en rätt mäktig syn om det bevittnades av människor.
Beroende på var man stod när man fick se det ... =)


Även Öresund hade varit ett rätt så mäktigt skådespel då, på den tiden.
Öresund var ju "bara" en älv, men med stora mäktiga vattenfall, som sköljde ut smältvattnet från issjön ut till Atlanten.

Människor lyckades ändå ta sig över den.
Antingen på vintern över isen, eller med kanoter på sommaren.


---

Ja, egentligen hade de kunnat göra ett helt 10-avsnittsstort program om bara stenåldern, tycker jag.

Det finns så otroligt mycket att berätta från den tiden, som är så sjukt fascinerande.

Under Mesolitikum såg det tex ut som att det fanns en gemensam kultur på båda sidor om den Öresunds-älven. Som delades i en norr- och söder-kultur.
Det borde kanske tyda på att det fanns härskare och grupptillhörighet, trots att de alla "bara" var jägare, fortfarande.
Citera
2023-11-08, 11:29
  #7
Medlem
fellowvessels avatar
Jag såg 30 sekunder innan jag cringa ut. Tror de glömt att människan är över 1 miljon år gammal, och släktingar som Denisovans har de nog "glömt" eftersom de brukade cannabis knark.
Citera
2023-11-08, 11:36
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Men det jag särskit reagerade på var hur de verkligen Betonade att det var de första svenskarna.
Jag hade hellre sett att man drog linjen vid de första som bosatte sig, dvs efter Yngre Dryas.

Om man överhuvudtaget skulle nationalitetsbestämma dem, så hade det väl isf varit mycket mer rättvisande att kallade för de "Första Skåningarna."
Eller hur.


Men Skåne var ju inte svenskt då ... Haha ;-=
Och Svealand låg under vatten, vilket det skulle fortsätta göra tiotusen år till.

Men, de var tyskar, eller Hamburgare.
Eller kanske mer Ahrenburgare ...


Man har förresten kunnat följa hur dessa istidsjägare rörde sig där i närheten av den nordligaste yttergränsen. Bla genom att se hur lokal sten - som bara "växer" på särskilda platser, har hittats på den motsatta sidan.
Tex polsk chokladbrun flinta, som hittats i närheten av England. Det är en bra promenad det (det har även hittats i Skåne, men dit är det närmare).

Eller röd flinta, som är berömd som flinta från det sjunkna Doggerland.
Det har man flera danska och svenska fynd av. Och det visar hur handelskontakterna fungerade redan då, under äldre stenålder.

Just den röda flintan tycker jag verkligen att de borde ha tagit med - för att den är så publikfriande. Särskilt om man gjort redskap av den. Och det visar att det fanns högstatusfigurer redan då, som hade råd med så sällsynt och dyr flinta.

---

Ja, jag hoppas också att andra kan vilja delta i denna tråden, iaf mer än i de andra "kasta-skit-på-trådar".
För då kan man kanske t.o.m. lära sig något, på kuppen.
Det hade väl inte varit helt fel.

Ja, och det fanns väl flertalet ”stammar” i södra Skandinavien snarare än nationaliteter mot 1000-talet e.kr. Det är ju t.ex. omdebatterat när/om Götar och Svear enades och både Bohuslän, Värmland, Härjedalen och Jämtland har periodvis varit under norskt styre eller inflytande. Nationer är en politisk konstruktion.
Citera
2023-11-08, 12:16
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Men det jag särskit reagerade på var hur de verkligen Betonade att det var de första svenskarna.
Jag hade hellre sett att man drog linjen vid de första som bosatte sig, dvs efter Yngre Dryas.

Om man överhuvudtaget skulle nationalitetsbestämma dem, så hade det väl isf varit mycket mer rättvisande att kallade för de "Första Skåningarna."
Eller hur.

Men Skåne var ju inte svenskt då ... Haha ;-=
Och Svealand låg under vatten, vilket det skulle fortsätta göra tiotusen år till.

Men, de var tyskar, eller Hamburgare.
Eller kanske mer Ahrenburgare ...


Man har förresten kunnat följa hur dessa istidsjägare rörde sig där i närheten av den nordligaste yttergränsen. Bla genom att se hur lokal sten - som bara "växer" på särskilda platser, har hittats på den motsatta sidan.
Tex polsk chokladbrun flinta, som hittats i närheten av England. Det är en bra promenad det (det har även hittats i Skåne, men dit är det närmare).

Eller röd flinta, som är berömd som flinta från det sjunkna Doggerland.
Det har man flera danska och svenska fynd av. Och det visar hur handelskontakterna fungerade redan då, under äldre stenålder.

Just den röda flintan tycker jag verkligen att de borde ha tagit med - för att den är så publikfriande. Särskilt om man gjort redskap av den. Och det visar att det fanns högstatusfigurer redan då, som hade råd med så sällsynt och dyr flinta.

---

Ja, jag hoppas också att andra kan vilja delta i denna tråden, iaf mer än i de andra "kasta-skit-på-trådar".
För då kan man kanske t.o.m. lära sig något, på kuppen.
Det hade väl inte varit helt fel.

Det är hyfsat underförstått att programserien inte handlar om Sverige som vare sig land eller nation utan om de som var först att bosätta sig på den plats som senare kom att kallas skandinaviska halvön och Sverige. Men visst, ska vi framställa oss som idioter kan vi såklart anmärka på seriens namn.
Citera
2023-11-09, 17:09
  #10
Medlem
Cliff.Booths avatar
Enligt "Historien om Sverige" var Sverige en gång i tiden Himmelriket på jorden. Kvinnorna var lika bra som männen och gjorde givetvis allt som männen gjorde. Även storviltsjakt. Det enda som skilde kvinnorna från männen var att kvinnorna var smartare. Kvinnorna var väldigt starka och mycket vackra med svart vacker hud och fantastiskt hår. De var nästan lika vackra som Serena Williams.

Det enda negativa var att de var blåögda...

Men så kommer det nya spännande blonda män med stridsyxor inridande från Ukraina på stridshingstar. På någon generation "ersätts" de starka Serena Williams-kvinnorna och deras män av de primitiva ukrainarna.

SVT:s "Historien om Sverige" missade att ta upp vad det var som hände. Egentligen.

Jag hade även gärna sett en jämförelse med vad som händer i dagens Sverige...
Citera
2023-11-10, 10:25
  #11
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moderatorhora
Det är hyfsat underförstått att programserien inte handlar om Sverige som vare sig land eller nation utan om de som var först att bosätta sig på den plats som senare kom att kallas skandinaviska halvön och Sverige. Men visst, ska vi framställa oss som idioter kan vi såklart anmärka på seriens namn.
Vet du inte ens vad seriens namn är?

Seriens titel är: "Historien om Sverige."
Inte, som du tycks tro - "De första svenskarna."

I vilket fall som helst så är det uppenbart att du inte förstår någonting.
När jag skrev att det inte fanns något "Sverige" på den tiden, så menade jag naturligtvis inte det Sverige som vi idag uppfattar som Sverige (politiskt, kulturellt, geografiskt, osv).

Utan det jag anmärkte på var att det inte ens fanns något sådant Geografiskt område som hade kunnat liknas vid det som idag är det Geografiska "kartbilds-Sverige."
För, den bilden vi idag ser i kartböckerna, den bilden började först synas för 8500 år sedan.
Och Uppland, dök ju inte ens upp ur havet förrän för ca 4000 år sedan.


Under slutet av istiden, och under halva Mesolithicum satt Skåne, Hallnd och Småland ihopa med den europeiska kontinenten, och man kunde i princip gå torrskodd från Malmö till London.
Det fanns inget Öresund. Det fanns inga danska Bält, det fanns inget Nordsjön, det fanns ingen Engelska kanalen.
Allt detta var torra land.
Och ovanför Småland/Halland fanns bara vatten och Is.

Hela detta vidsträckta landområde från östra Skåne till England var alltså kontinentens norra yttergräns.
Man kunde inte komma längre norrut än dit/hit.

Och ingen Bodde här.
Det fanns inga som var Bosatta i istidens Skåne.

Det var bara nordliga jaktmarker.
Som folk som bodde vid tex Hamburg i dagens norra Tyskland vandrade för att jaga ren.
Men de bodde inte "här."
De bara jagade här.

Man började inte Bosätta sig "Här" förrän efter Yngre Dryas, dvs efter att istiden tagit slut och värmen och skogen återkomma.
För ca runt 10000 år sedan alltså.
Då kan vi tala om de "Första svenskarna" alltså.

Men inte under istiden.
Citera
2023-11-10, 10:40
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Vet du inte ens vad seriens namn är?

Seriens titel är: "Historien om Sverige."
Inte, som du tycks tro - "De första svenskarna."

I vilket fall som helst så är det uppenbart att du inte förstår någonting.
När jag skrev att det inte fanns något "Sverige" på den tiden, så menade jag naturligtvis inte det Sverige som vi idag uppfattar som Sverige (politiskt, kulturellt, geografiskt, osv).

Utan det jag anmärkte på var att det inte ens fanns något sådant Geografiskt område som hade kunnat liknas vid det som idag är det Geografiska "kartbilds-Sverige."
För, den bilden vi idag ser i kartböckerna, den bilden började först synas för 8500 år sedan.
Och Uppland, dök ju inte ens upp ur havet förrän för ca 4000 år sedan.


Under slutet av istiden, och under halva Mesolithicum satt Skåne, Hallnd och Småland ihopa med den europeiska kontinenten, och man kunde i princip gå torrskodd från Malmö till London.
Det fanns inget Öresund. Det fanns inga danska Bält, det fanns inget Nordsjön, det fanns ingen Engelska kanalen.
Allt detta var torra land.
Och ovanför Småland/Halland fanns bara vatten och Is.

Hela detta vidsträckta landområde från östra Skåne till England var alltså kontinentens norra yttergräns.
Man kunde inte komma längre norrut än dit/hit.

Och ingen Bodde här.
Det fanns inga som var Bosatta i istidens Skåne.

Det var bara nordliga jaktmarker.
Som folk som bodde vid tex Hamburg i dagens norra Tyskland vandrade för att jaga ren.
Men de bodde inte "här."
De bara jagade här.

Man började inte Bosätta sig "Här" förrän efter Yngre Dryas, dvs efter att istiden tagit slut och värmen och skogen återkomma.
För ca runt 10000 år sedan alltså.
Då kan vi tala om de "Första svenskarna" alltså.

Men inte under istiden.

Jag förstår inte vad du vill ha sagt ärligt talat. Visst du kan tycka att jag inte verkar förstå. Men uppenbart förstår jag ju de "kartbilder" och grafiken som visas upp i serien. Håller absolut med om att de inte ser ut som nutidens kartor men det är ju ganska självklart. Titeln för första avsnittet är förövrigt: Stenåldern, ca 14.500 - 3.700år sedan. Allt du nämner tas ju upp i seriens första avsnitt? Har inte den blekaste aning vart du fått det ifrån att någon påstår att kartan öven det som kommit att bli den skandinaviska halvön så likadan ut på stenåldern.

Du skriver: "Utan det jag anmärkte på var att det inte ens fanns något sådant Geografiskt område som hade kunnat liknas vid det som idag är det Geografiska "kartbilds-Sverige."
För, den bilden vi idag ser i kartböckerna, den bilden började först synas för 8500 år sedan.
Och Uppland, dök ju inte ens upp ur havet förrän för ca 4000 år sedan."

Vad är det som är felaktigt i den bild programmet målar upp?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback