Flashback bygger pepparkakshus!
2006-08-07, 02:01
Medlem
zoccers avatar
Vem vet?
Kanske chaffisen ocks anvnde en ICA-pse d han blandade, och fick till ngot supersprngmne?

http://www.flashback.org/showthread.php?t=344130
Citera
2006-08-07, 04:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fox 2
Vill du veta varfr ingen tror dig?

Lser nu frsvarets bcker om hur man ska sprnga spontkajer (vet inte vad det r fr sort just i kalmar, skicka bild s slr jag upp).

Vet du hur mycket sprngdeg de rknar med att det gr t att sprnga kaj?

10 kg per meter.

Och om vi sger att du fr i 1kg (jvligt grovt rknat) i ett styre, TCAP r hlften s starkt som PETN (r nnu svagare) s kan du sprnga 5 cm

Mvh

ja inte fan vet jag har hrt det bara men det har gtt mnga r och l sen dess men jag har iaf sett effekten.

kan ochs tillga attkajen har varit i ligt skick i mnga r vet inte om det var innan dom gjorde det ochs.
Citera
2006-08-07, 11:17
Medlem
Jomazis avatar
Men ge dig.

Eller var den tillverkad av papier mache?
Kinesjvlar som sljer det som betong.
Citera
2006-08-07, 11:21
Medlem
wuus avatar
om man kan g p en kaj s den rasar ihop, vadfan skulle man inte kunna sprnga en med en sak ngra ggr. kraftigare n en kinapuff, okej jag r inte helt hundra p om jag tror p detta men, jag tror fan inte mer p svenska militrdjvlarnas frsiga sprngdiagram eller vadfan det nmu r, (okej det gr jagh, men det r fan pinsamt)
Citera
2006-12-24, 22:35
Medlem
Stuka69s avatar
Har sjlv sprng en del klorexbomber p 80-talet visst fan small det, men om man kan sprnga en kaj med det r jag vldigt tveksam till.
Det r vl som med de flesta gamla hndelser man berttar om som blir strre och hftigare fr varje r som gr.
Citera
2006-12-25, 10:34
Medlem
negerbarns avatar
Har du sprängt Kaj? Ajaj du, räknas inte det som mord?

Skämt åsido, men asså, halva kajen? Känns inte så troligt , om han inte borrade ett hål långt in i den först å lade cykelstyret där.
Citera
2011-07-23, 12:51
Medlem
Visst har jag, gamla 40-talist gjort ngra klorexbomber i slutet av 1950-talet. Det var i samma veva som jag klmde ur stryppluggen p min moppe. Vi var ett par grabbar p verkstadsskolan som hll p med detta livsfarliga verk. Vi hade tillgng till rr i olika dimensioner som vi anvnde, och hur vi gjorde lter jag nu vara osagt, men det var som sagt livsfarligt.

Om man skulle kunna sprnga en kaj lter jag vara osagt, men vi sprngde i alla fall ett gammalt skithus i en sandhla i smtrasor. Och det var vl mer sjlva smllen/knallen vi var ute efter, ju hgre knall dess bttre!
Citera
2011-07-26, 10:55
Medlem
marder666s avatar
Om man gmfr tv lika stora rrbomber med ena klorexblandning och en med svartkrut/blixtljuspulver hur mkt strre effekt har klorex p lite ungefr?
Citera
2011-07-26, 21:52
Medlem
Fieldleafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marder666
Om man gmfr tv lika stora rrbomber med ena klorexblandning och en med svartkrut/blixtljuspulver hur mkt strre effekt har klorex p lite ungefr?

Jag ska frska att inte idiotfrklara dig nu. MEN, frst och frmst r inte "svartkrut/blixtljuspulver" samma sak som det lter dr. Och "blixtljuspulver" r lika specifikt som "hur snabbt kan min bil g". Det finns en hel drs olika blixtpulver. Menar du riktig flash (KClO4/Al) s kan vi utg frn det. Och det blixtpulvret r betydligt kraftigare n svartkrut. Men om vi ska se till klorex (menar du ren klorex eller de senare klorex55?). Klorater har en frmga att ka i styrka delvis exponentiellt till storleken p laddningen samt trycket. S en liten klorex/socker bomb kan mycket vl vara klenare n en svartkrutsladdning medans en stor klorex/socker laddning som gr DTD kan vervinna bra blixtljuspulver i aspekten fr hastigheten nr laddningen briserar = kan gra strre pverkan p metall etc.

Men ser vi till att flytta strre massor s behver inte ens en detonerande laddning klorex vara "starkare" n blixtljuspulver om man ser till mngden bildande gas som ska frflytta massan.

Kortfattat, fr att kunna ens spekulera i vad som r kraftigast br man veta storlek, inneslutning, typ av blandningar samt vad mlet med laddningen r.

/fieldleaf
Citera
2011-07-27, 00:47
Medlem
marder666s avatar
Jag vet att svartkrut r en sak och att blixtljuspulver r en annan sak. och det blixtljuspulver jag menar r det som fins i helt vanliga fyrverkerier. Klorex55 va det jag i huvudsak tnkte p kunde kanske varit lite mer tydlig. Jag har inte frdjupat mig i klorex helt och har inga egena erfarenheter av det sj. Men tack end!
Citera
2011-07-30, 23:45
Medlem
Brain Damages avatar
Ah, Clorex 55 och socker... Vilka minnen.

Hll p en del med det p 80-talet. De strsta var vl runt 2 - 3 liter. Oftast i 100 mm rr med tjockt gods och med kraftigt svetsade ndfrslutningar. Small som fan och gjorde ven en del skada.

Den jag minns bst hngde fritt ca 1,5 meter ver marken under en gngramp av kraftigt virke som i sin tur var ca 2,5 - 3 m hg. Uppskattningsvis, s hr 25 - 30 r senare, frsvann rampen ca 2 meter t bda hll frn centrum av explosionen, och var "rackig" ytterligare ngra meter.

Vr vision, att ljuta in en 25-litersdunk med Clorex/socker i ett oljefat, blev aldrig av. Synd...
Citera
2011-07-31, 19:58
Medlem
KemiRockarFetts avatar
Ska ni leka med kloratmixar s initiera dem med tndhatt s slipper ni ha dem i metallbehllare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in