Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2006-08-05, 00:40
Medlem
Finns det ngot mne som r ltt att f tag p som man kan erstta Klorex 55 med?, har blivit lite sugen p att gra gamla hederliga socker o klorex bomber.

//Slimme
Citera
2006-08-05, 00:48
Kaliumklorat?

Det r/var den aktiva ingrediensen i Klorex 55. Finns att bestlla hos http://www.svenskakemi.nu/, 244 kr fr 500 g.

EDIT:
Det var tydligen natriumklorat som var den aktiva ingrediensen i Klorex 55, men kaliumklorat r minst lika effektivt, om inte nnu bttre, d natriumfreningar r mer hygroskopiska n kaliumfreningar.
Citera
2006-08-05, 12:46
Medlem
Weegass avatar
Hur kraftigt r klorex/socker bomber egentligen? Har hrt att det ska vara ganska kraftigt men vad kan man gmfra det med?
Har ocks frt att det ska vara ganksa knsligt. Stmmer det?
Citera
2006-08-05, 12:54
Medlem
West-ens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Weegas
Hur kraftigt r klorex/socker bomber egentligen? Har hrt att det ska vara ganska kraftigt men vad kan man gmfra det med?
Har ocks frt att det ska vara ganksa knsligt. Stmmer det?
Natriumklorat + socker brinner jkligt snabbt! Det blir en ordentlig bomb i inneslutet utrymme! Kaliumklorat r dessutom mycket reaktivare n natriumklorat!
Sedan kan man ju frfina det hela mycket mer genom att byta ut sockret mot en btttre reduktant, tex kol.
Blandar du d kaliumklorat och kol s fr du H.. minns ej vad det hette? (Hampakol + kaliumklorat? 33:77?)
Citera
2006-08-05, 20:35
Medlem
bogarleffes avatar
Gr inte det... Det finns en anledning till att det frbjds. Pojkhnder och fingrar haglade nr Klorex fanns.
Citera
2006-08-06, 00:06
Medlem
Jomazis avatar
Om du med "gamla hederliga klorex-bomber" menar rrbomber s freslr jag att du istllet frsker dricka brom.
Citera
2006-08-06, 01:11
Medlem
Det r klart att man har respekt fr grejerna.

Man r ju alltid frsiktig + innesluta blandningen i ett metallrr r nog det sista man gr, man r ju inte dum i huvvet.
Citera
2006-08-06, 02:16
Medlem
har alltid velat anvnda klorexx55 efter man hrt det i barnasagorna frn farsan o hans polare minns nr jag var en sisdr 14 bast o fick ka med en utav farsans polare som r lastbilschaffis o gubben nmner klorexx

diskusionen lyder ungerfr fljande:

chaffisen: jag minns nr vi gjorde klorexx o socker blandningar.

jag: vad menar du?

chaffis: jo vi blandade socker o klorexx allts ett ogrsmedel i en 50/50 blanding o hllde ner det i ett cykel styre som va igen bankat i med en stubin o banka igen andra sidan.

jag: vad hnde sen d?

chaffisen: halva kajen i Kalmar varvet rasade ner p bottnen sa han fljt av ett stort flin.

jag:
Citera
2006-08-06, 09:15
Medlem
scoremaxs avatar
Mste varit vrldens strsta cykelstyre isfall.
Citera
2006-08-06, 12:46
Medlem
Weegass avatar
Hur knnsligt r det d? Man har ju hrt att det har stllt till med mycket skit s det r vl ganska knsligt? rtt eller fel?
Citera
2006-08-06, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Mste varit vrldens strsta cykelstyre isfall.

jag tror det var ett cykelstyre men iaf s har jag sett effekten frn den smllen och jag kan lova att det frsvann en ganske bra bit hehe
Citera
2006-08-06, 21:22
Medlem
Fox 2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av novichok
jag tror det var ett cykelstyre men iaf s har jag sett effekten frn den smllen och jag kan lova att det frsvann en ganske bra bit hehe

Vill du veta varfr ingen tror dig?

Lser nu frsvarets bcker om hur man ska sprnga spontkajer (vet inte vad det r fr sort just i kalmar, skicka bild s slr jag upp).

Vet du hur mycket sprngdeg de rknar med att det gr t att sprnga kaj?

10 kg per meter.

Och om vi sger att du fr i 1kg (jvligt grovt rknat) i ett styre, TCAP r hlften s starkt som PETN (r nnu svagare) s kan du sprnga 5 cm

Mvh
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in