Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-11-09, 21:20
  #1
Avstängd
knudos avatar
Jag hittade ett mycket gammalt Facebook konto som jag använde tio år sedan. På detta kontot hade jag skrivit mycket skit till folk och i meddelandena framkom både mitt namn, adress och nummer. Nu ville jag ta bort mitt konto därifrån, men det verkar inte ge någonting för att alla konversationer på Messenger sparas. Funderar på att ta bort Facebook totalt, byta namn, nummer och adress, sen möjligtvis flytta till ett annat land. Helt otroligt hur man kan tillåtas övervaka människor på det här sättet, även om det är vi själva som har godkänt det. Tragiskt att man måste stå för saker man gjort/skrivit för tio år sedan i hela livet.

Vad hade ni gjort i min situation?
Ska man ta bort alla sociala medier som övervakar och integritetskränker oss människor?
Nojjar jag bara och är det inget att bry sig om?

Vill bara skjuta det där äcklet Mark Zuckerberg ibland.
Citera
2023-11-09, 21:32
  #2
Avstängd
MrSwedeGliderRunts avatar
Ett väldigt bra exempel på hur naiva folk är. Mängder med folk använde det som om det vore en helt privat site, samt att meddelandena var mellan de som skrev till varandra.. sedan att faceb är rena spionapparaten för de regimer som vill kontrollera sina skatteslavar , det dröjde 10 år innan de förstod. Visst när de lanserade sidan så verkade den så oskyldig men iaf.
Citera
2023-11-09, 21:32
  #3
Medlem
Samma historia gäller för Flashback. Du försvinner aldrig
Citera
2023-11-09, 21:33
  #4
Medlem
SmegmaFris avatar
Vad är det som är så hemskt egentligen?

Vad jag hade gjort?
Inte brytt mig det minsta egentligen.
Du får nog sadla om på nytt och hålla dig borta från sociala medier.
Citera
2023-11-09, 21:33
  #5
Medlem
Mia-Rovys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knudo
Nu ville jag ta bort mitt konto därifrån, men det verkar inte ge någonting för att alla konversationer på Messenger sparas
Vill du förtydliga vad du menar med ”verkar”? Gissar du?

Och ”ville”? Din blotta vilja är inte nog. Du måste informera dem också. Har du testat det? Hur?


Enligt GDPR så måste de ta bort det på din begäran. Så sitter du på hemliga uppgifter som avslöjar att de inte gjort det så kan du anmäla dem. Det kan resultera i riktigt saftiga böter. Upp till 20 miljoner € eller 4% av företagets omsättning (inte vinsten, utan hela omsättningen).

Men något säger mig att du hellre sitter här och gnäller och ojar dig över hur hemskt det är, inte sant?
__________________
Senast redigerad av Mia-Rovy 2023-11-09 kl. 21:43.
Citera
2023-11-09, 21:41
  #6
Avstängd
knudos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mia-Rovy
Vill du förtydliga vad du menar med ”verkar”? Gissar du?

Och ”ville”? Din blotta vilja är inte nog. Du måste ingormera dem också. Har du testat det? Hur?


Enligt GDPR så måste de ta bort det på fin begäran. Så sitter du på hemliga uppgifter som avslöjar att de inte gjort det så kan du anmäla dem. Det kan resultera i riktigt saftiga böter. Upp till 20 miljoner € eller 4% av företagets omsättning (inte vinsten, utan hela omsättningen).

Men något säger mig att du hellre gnäller och ojar dig över hur hemskt det är här?

Tack! Nu har jag skickat ett mail där jag ber om att få alla konversationer borttagna.

Citat:
Men något säger mig att du hellre gnäller och ojar dig över hur hemskt det är här?

Trams.
Citera
2023-11-09, 21:44
  #7
Medlem
jonte500s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BetterStories
Samma historia gäller för Flashback. Du försvinner aldrig
Skillnaden är att du är anonym här.
Citera
2023-11-09, 22:30
  #8
Medlem
Mia-Rovys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knudo
Tack! Nu har jag skickat ett mail där jag ber om att få alla konversationer borttagna.



Trams.
"Facebook behåller alls ens information för evigt"😂
Citera
2023-11-09, 23:34
  #9
Avstängd
Det är väl bara att radera kontot. Tror du att du är så intressant att facebooks anställda sitter och skrattar åt dig på fikarasten? Snacka om narcissism,

Ingen bryr sig om dig förutom någon algoritm för att visa reklam.
Citera
2023-11-10, 00:06
  #10
Medlem
Gosifs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BetterStories
Samma historia gäller för Flashback. Du försvinner aldrig

säljs inte ut till annonsörer som fakebook gör
Citera
2023-11-10, 00:16
  #11
Medlem
NereMedOlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gosif
säljs inte ut till annonsörer som fakebook gör
Facebooks annonsörer kan naturligtvis inte se vilka medelanden TS har skickat på messenger.

Jag blir inte sjukt upprörd över att TS inte kan ta bort meddelanden han har valt att skicka till någon annan i en chat. Vanliga brev fungerar på samma sätt.
Citera
2023-11-10, 00:37
  #12
Medlem
Kackotopis avatar
Glad att jag duckade den kulan själv, det tackar jag Lunarstorm, Karantän och MySpace för som fick mig att tröttna på "sociala" medier innan monstret Facebook dök upp.

Läser ni aldrig användarvillkoren innan ni registrerar er på "sociala" medier? Dessa villkor kan även ändras när som helst, bara så att ni är medvetna om det.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback